sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

עבר ] , אמכם באור כשדים דיבר אברהם ארמית , כי הארמית הייתה שפת הכשדים , אולם העברית הייתה לו לשון מיוחדת במעלה , לשון הקודש , והארמית - לשון חול ( הכוזרי , ב , סח - עמי פו ) , כנגד דעה מקובלת וו תפס הרמב " ן עמדה עצמאית לחלוטין ( ראה מורשת , עמ ' קצד ) . בפירושו לתורה כסוף פרשת נח הוא טוען שאבותיו של אברהם אבינו לא נולדו בארץ כשדים אלא בארס , ובארץ ארם נולדו אברהם ונחור אחיו , י אחר כך השאיר תרח אביהם את כחור כעיר דורן , והלך עם אברהם לאור כשדים , רשם הוליד את בנו הקטן הרן . לדעת הרמב " ן דיברו הכשדים ארמית , וכן דיבר אברהם , כפי שסבר אף הכוזרי , אלא שהכוזרי אוסר שהוא דיבר אף עברית , ולא כן הרסב " ן . כאשר נמלט אברהם מרדיפת מלך הכשדים , ביקש ללכת לארץ כנען , במיוחד כדי להגיע לארץ שלשונה שתה מלשון הכשדים , אלא שבדרך התעכב בע > ר הרן . ווה לשון הרמב " ן : כי מעת הוציאו אותו > את אברהם < מאור כשדים היה הרצון לפניו יתעלה שיגדלנו ויתן לו את הארץ ההיא > ארץ כנען < , ותרח אביו ואברהם היה בלבם מן חיום ההיא שניצל > מכבשן האש < שילכו אל ארץ כנען להתרחק מארץ כשדים מפחד המלך , כי חרן קרוב להם > לארץ כשדים , < ועם אחד ושפה אחת לכולם , כי לשון ארמית לשניהם > לארם ולכשדים < , ורצו ללכת אל עם אשר לא ישמע לשונו המלך ההוא ועמו . וזהו טעם ' ויצאו אתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען ויבאו עד חרף ( ברי יא , לא ) , אשר שם משפחותיהם ואבותיהם מעולם , וישבו ביניהם ונתעכבו שם ימים רבים . ושם נצטוה אברהם לעשות מה שעלה בדעתו , ללכת ארצה כנען ( הרמב " ן , בראשית יא , כח - עמ ' עג ) . מכאן יתבררו דברי הרמב " ן שבמקום אחר , כאשר אמר יוסף לאחיו '' והנה עיניכם ראות ועיני אחי בנימין כי פי המדבר אליכם " ( בראשית מה , יב ) , אומר רש " י { על פי בראשית רבה צג , ו עמ 1161 1 ) " כי פי המדבר אליכם - בלשון הקודש " , וכן מבאר ראב " ע " שהית מדבר בלשונם עמם בלא מליץ - ' 1 וכבר תרגם אונקלוס " ארי בלישנכון אנא ממליל עמכוף ' , על אלה אומר תרמב " ן : ויתכן שאמר להם כך לאמתלא ולפיוס , כי איננה ראיה שידבר ארס אחד במצרים בלשון הקודש , כי על דעתי הוא שפת כנען נכי אברהם לא הביא 1 מאור כשדים ומחיו כי ארמית היא , והגל הזה עד , ואיננו לשון איש אחד לבד אבל הוא לשון כנען ] , ורבים במצרים יודעים אותו כל קרוב הוא , ואף כי המושל , שדרך המלכים והמושלים לדעת הלשונות ( שס , בראשית מה , יב - עמי רמב ) .

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help