sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

העבודה ולהפוך אותם לאזרחים יצרניים היכולים לתרום לשוק גלובלי ותחרותי ולהגדלת הייצוא והצמיחה הכלכלית . עניין נוסף הנדון בפרק זה הוא החינוך הרב תרבותי . האם מתקיים בישראל חינוך כזה ? האם וכיצד - מעבר לחלוקה לזרמים חינוכיים שונים על פי קטגוריות דתיות - באה לידי ביטוי בתוכנית הלימודים במערכת החינוך בישראל תרבותם של אזרחי ישראל בני המיעוט הערבי פלסטיני , כמו גם תרבותם של יהודים מזרחים ? במסגרת הדיון הזה עולה נושא מרכזי נוסף המסעיר את מערכת החינוך , מערכת המשפט והמערכת הפוליטית בשני העשורים האחרונים : שאלת תוכנית הליבה . האם מוצדק לכפות את תוכנית הליבה על תלמידי מוסדות החינוך החרדיים , והאם סירובם של מוסדות אלו ללמד את התוכנית צריך להביא להפסקת מימונם על ידי המדינה ? בהקשר זה עולות השאלות של הגדרת מטרות החינוך במדינה דמוקרטית ושל האיזון המוסרי הרצוי בין אינטרסים שונים - בין האוטונומיה החינוכית הקהילתית של קבוצת מיעוט דתית , האינטרסים של הילד והאינטרסים של המדינה . הרטוריקה שמלווה את הדיון הציבורי , בעיקר הרטוריקה של פוליטיקאים ומעצבי מדיניות , היא רטוריקה של תקווה - תקווה שמערכת החינוך היא המקור העיקרי למרפא חברתי , שהיא יכולה להפוך חברה בלתי צודקת לצודקת וליצור שוויון הזדמנויות שיביא לתיקון האי שוויון החברתי והכלכלי שממנו מתחילים ילדים ממשפחות שונות את מסלול חייהם . אולם למרות חשיבותה ומרכזיותה של מערכת חינוך במדינה דמוקרטית , התקווה שהיא לבדה תממש עקרונות של צדק חברתי היא תקווה מוגזמת . הציפיות שלנו מיכולותיה לחולל שינויים חברתיים רדיקליים צריכות להיות מציאותיות וצנועות הרבה יותר . לעיתים מערכת החינוך אינה מקום של תיקון חברתי אלא דווקא מקום המשקף ומשעתק את המציאות הבלתי שוויונית . המציאות החינוכית והמציאות החוץ חינוכית אינן מנותקות זו מזו ; קשה לקיים אי של צדק חינוכי בתוך ים של אי צדק חברתי שמתקיימים בו הדרה , אפליה , עוני מתרחב ואי שוויון חברתי וכלכלי . כמו כן , קשה לחנך בישראל לערך שוויון האדם , לאזרחות אוטונומית ולתרבות אזרחית דמוקרטית ראויה , במציאות שבה במשך יותר מיובל שנים למעלה משני מיליון פלסטינים נמצאים תחת שליטה צבאית ומדינית של ישראל ללא מעמד אזרחי . *** חלקים מספר זה הם פרי עבודה משותפת עם חברים . שני הפרקים הראשונים מבוססים בחלקם על עבודה משותפת לאורך השנים עם חברי יוסי יונה , בין היתר על שני מאמרים ביקורתיים על דוח ועדת דוברת שהתפרסמו בכתב העת תיאוריה וביקורת , שבהם ביקרנו את תפיסת החינוך הניאו ליברלית העומדת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help