sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מובן מרכזי נוסף של הפרטה מתייחס לקבלת החלטות בתחום החינוך : במדיניות האינטגרציה יש למדינה תפקיד מרכזי ומכריע בקביעת הרכב אוכלוסיית בתי הספר , אך מדיניות פתיחת אזורי הרישום , המכונה גם מדיניות בחירת הורים , מפריטה במידה רבה את ההחלטה בסוגיה זו ומעבירה אותה לידי ההורים . הפרק בוחן את המדיניות הזאת ואת השלכותיה על שוויון בחינוך ושוויון הזדמנויות , ועוסק בשינוי שההפרטה יוצרת באופי קבלת ההחלטות בענייני חינוך בדמוקרטיה . אחת ההשלכות של מדיניות ההפרטה היא כניסה מוגברת של גופים פרטיים לתוך בתי הספר - עמותות וגופים מסחריים המעורבים בכל ההיבטים של תהליך החינוך : מכתיבת תוכניות לימוד והוראה ועד פיקוח והיבטים נוספים . ההפרטה באה לידי ביטוי גם במערכת יחסי העבודה עם עובדי החינוך . במקביל למערכת יחסי העבודה הקיבוצית המסדירה את תנאי עבודתם של רוב המורות והמורים הולכת ומתפשטת בשנים האחרונות התופעה של העסקה קבלנית של מורים באמצעות קבלני כוח אדם . בצורת העסקה זו עובדי ההוראה זכאים לסל זכויות מצומק ביותר וסובלים מאי ביטחון תעסוקתי . הפרק בוחן את משמעות מדיניות ההפרטה לגבי תפיסות שונות של צדק חינוכי ואת האופן שבו ההפרטה משנה את האופי הדמוקרטי של קבלת ההחלטות בתחום החינוך , את המעמד המקצועי של המורים ואת תוכני הלימוד ואופי החינוך . הפרק השלישי של הספר עוסק במטרות החינוך . חלקו הראשון סוקר באופן ביקורתי מגוון גישות פילוסופיות המציעות תשובה לשאלה מהי מטרת החינוך במדינה דמוקרטית פלורליסטית שבה חיות קבוצות דתיות , אתניות ולאומיות שונות . ההצגה של מגוון התשובות לשאלה זו חשובה משום שנגזרות מהן המלצות באשר למדיניות הראויה בסוגיות מרכזיות שונות , כגון תוכני הלימודים , דרכי ההוראה , ארגון בית הספר ונושאים חשובים אחרים . מגוון הגישות המוצג כולל גישות ליברליות המעמידות במרכזן את חינוך הילד לאוטונומיה ; גישות המדגישות את חשיבותו של הפלורליזם הערכי והחברתי בחברה דמוקרטית ומתנגדות להצבת ערך האוטונומיה ההורית כערך מרכזי ; גישות המציבות כמטרה מרכזית את הכשרת התלמיד לאזרחות במדינה דמוקרטית ; וגישות המתמקדות במרכיב הרב תרבותיות ובחשיבות התרבות לערכים כגון שוויון ואוטונומיה , ולפיתוח זהותו של הילד ותחושת הערך העצמי שלו . החלק השני של הפרק בוחן צמתים מרכזיים במערכת החינוך לאור הגישות המוסריות שהוצגו בחלקו הראשון . בין היתר נבחנות המטרות שעמדו בבסיס מדיניות האינטגרציה והמדיניות הניאו ליברלית המנחה את מדיניות החינוך מאז שנות השמונים ; סוגיית החינוך לאזרחות , שהפכה לסוגיה מרכזית ושמתנהל סביבה דיון ציבורי סוער ; והתפיסה האינסטרומנטלית הרווחת בקרב קברניטי החינוך והכלכלה בישראל , שלפיה מטרת מערכת החינוך היא להכשיר עובדים לשוק

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help