sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אותה , בין היתר באמצעות יצירת מסלולים נפרדים של מוביליות חינוכית עבור קבוצות תלמידים שונות . גישה זו , שאותה מקדמים שרי החינוך ותאגידים כלכליים , פועלת בשנים האחרונות להרחבת החינוך המקצועי ולהפיכתה של תוכנית הלימודים למעשית יותר ולמותאמת יותר לעולם העבודה . הדבר מתבטא בהענקת מקום מרכזי למקצועות לימוד כמתמטיקה ואנגלית על חשבון לימוד מקצועות הומניסטיים , אשר על פי גישה זו אינם מסייעים להכשרתם של תלמידים להשתלבות בשוק הכלכלי הגלובלי ואינם תורמים לצמיחה הכלכלית . כאמור , הספר עוסק בשלושה נושאים מרכזיים ומבקש לדון באמצעותם באופן הארגון של החינוך , במשמעות שלו , בתכניו ובמטרותיו . הספר , על שלושת פרקיו , אמנם מבקש להציג תמונה מלאה וכוללת , אך אפשר לקרוא את הפרקים השונים גם כפרקים נפרדים שכל אחד מהם עוסק בנושא אחר : צדק חינוכי , הפרטה ומטרות החינוך . הפרק הראשון עוסק בתפיסות מוסריות שונות של צדק חינוכי . העיקרון המרכזי שבו דן הפרק הוא עקרון שוויון ההזדמנויות , הנחשב לעיקרון מכונן של כל מערכת חינוך דמוקרטית . הפרק מציג פרשנויות מרכזיות שונות של עיקרון זה ומדגים את משמעותן בעת חלוקת משאבים במערכת החינוך . לצד עקרון שוויון ההזדמנויות מוצגת בפרק גישה אלטרנטיבית של צדק חינוכי : גישת הסף , שלפיה צדק חינוכי אינו צריך לעסוק בהשוואת הזדמנויות ובצמצום פערים בין אוכלוסיות תלמידים שונות , אלא בדאגה לכך שכל ילד יזכה בחינוך שעומד בתנאי סף מסוימים ההכרחיים לאזרחות דמוקרטית . מקור מרכזי לאי צדק חינוכי בישראל הוא יכולתן של קבוצות מבוססות ליצור לעצמן מסגרות ייחודיות בדלניות בתוך החינוך הממלכתי ומחוצה לו . הפרק בוחן את האמצעים השונים שבהם משתמשות קבוצות אלו על מנת לשמר את יתרונן החברתי והכלכלי . כמו כן הוא בוחן את מדיניות האינטגרציה בישראל , שתחילתה באמצע שנות השישים כמדיניות מרכזית למימוש עקרון שוויון ההזדמנויות , לצמצום פערים וליצירת חברה סולידרית דמוקרטית באמצעות מפגש של קבוצות של תלמידים מרקע חברתי וכלכלי שונה בתנאים הולמים . הפרק בוחן אם בישראל התמלאו התנאים ההכרחיים הדרושים כדי להגשים את מטרותיה המוצהרות של מדיניות זו . הפרק השני של הספר עוסק בהפרטה - המדיניות הכלכלית והחברתית שהפכה למדיניות מרכזית בישראל ובעולם מאז שנות השמונים . הפרק בוחן את הביטויים השונים של ההפרטה בתחום החינוך ואת ההצדקות הכלכליות , המשפטיות והמוסריות למדיניות זו - בהן ההצדקות המדגישות את הזכות לאוטונומיה הורית בחינוך והיוצאות נגד כפיית מדיניות חינוך על ידי המדינה . המאפיינים הייחודיים של הפרטה בתחום החינוך באים לידי ביטוי , בין היתר , במימון פרטי של שירותי חינוך , בהספקת שירותי חינוך על ידי גופים לא מדינתיים , ובהקמת בתי ספר , כיתות ומגמות ייחודיות שהלימוד בהם מותנה באמצעים כלכליים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help