sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תרבותיות ודתיות שונות . המציאות הרב תרבותית הביאה ליצירתן של גישות נורמטיביות מרכזיות חדשות באשר למטרות החינוך בחברה דמוקרטית . את התביעה להכרה תרבותית , הן במערכת החינוך והן במערכות חברתיות אחרות , יש לראות כחלק מהתביעה לצדק במשטר דמוקרטי שבו מערכת החינוך צריכה לחנך אזרחים בוגרים המתייחסים זה אל זה כשווים , והיחס השווה צריך לבוא לידי ביטוי בהכרה בשונות הייחודית של הקבוצות השונות . אולם בפועל , תביעתן של קבוצות שונות לתיקון אי צדק הכרתי - אי צדק הנגרם למי שזהותם התרבותית הייחודית אינה זוכה להכרה - נדחקת לשוליים וזוכה לפרשנות עוינת ומשפילה . אם כך , לצד הדרישה לצדק חלוקתי של משאבים חברתיים וכלכליים במערכת החינוך מתעוררת תביעה לצדק הכרתי . במערכת החינוך הישראלית תביעה זו באה לידי ביטוי , בין היתר , בתביעתם של האזרחים הערבים לאוטונומיה תרבותית ; בהתנגדות של הקהילה החרדית להתערבות המדינה באוטונומיה שלה בקביעת תוכני החינוך ; ובתביעה להכרה בתרבות , בהיסטוריה ובזהות המזרחית כפי שבאה לידי ביטוי בהמלצות ועדת ביטון , הקוראות לייצוג הולם של מזרחים במוסדות מרכזיים של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה ולשינוי תוכנית הלימודים . משמעות התביעה להכרה היא , בין היתר , התייחסות לתוכנית הלימודים כאל משאב ציבורי סימבולי שהקבוצות התרבותיות השונות בחברה זכאיות לייצוג ראוי בו : הוא צריך לכלול את סיפורן ולהשמיע את קולן . תפיסה כוללת של צדק צריכה לכלול הן צדק חלוקתי - כלומר חלוקה צודקת של משאבים חברתיים וכלכליים - והן צדק הכרתי שמשמעו ייצוג וביטוי הולם לזהויותיהן של הקבוצות התרבותיות השונות . הטענה היא שמימוש צדק הכרתי מסייע למימוש צדק חינוכי חלוקתי . ייצוג הולם לתרבותן של קבוצות תרבותיות שונות במערכת החינוך יפחית את הניכור והעוינות של תלמידים מקבוצות מיעוט לאומיות ותרבותיות כלפי מערכת החינוך . תלמידים הלומדים תכנים שמבטאים את תרבותם ומכבדים את זהותם יגלו עניין רב יותר בחומר הלימוד ויחושו שמערכת החינוך מתייחסת אליהם כאל בעלי ערך שווה . הקשר בין מטרות החינוך לבין צדק חינוכי בא לידי ביטוי גם בגישות שאינן מציבות את החינוך לאזרחות דמוקרטית ואת אידיאל השוויון הדמוקרטי במרכזן . הורים וגם קובעי מדיניות במדינות רבות , לרבות בישראל , מתייחסים לבית הספר כאל מוסד שמטרתו המרכזית היא להעניק לתלמידים את הידע והכישורים הנחוצים כדי להשתלב בשוק הכלכלי בתפקידים המאופיינים בתגמול גבוה וביוקרה חברתית . על פי גישה זו תפקידה של מערכת החינוך הוא אינסטרומנטלי בלבד - לשרת את המערכת הכלכלית ולהבטיח את יתרונה של המדינה בשוק כלכלי גלובלי . ממטרה זו גם נגזרת תפיסה של צדק חינוכי האמורה לשרת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help