sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מוחלשת , בלתי שוויונית , מסוכסכת ומפוצלת על רקע עדתי , ובשל הרצון ליצור קולקטיב יהודי חדש ומאוחד . למשימה זו התגייסו כל הגורמים הממלכתיים - הכנסת , משרד החינוך ובתי המשפט - אולם למרות זאת היו קבוצות בחברה הישראלית שהצליחו לחמוק מאינטגרציה . עם ההתחזקות של אידיאולוגיות ניאו ליברליות ומדיניות תואמת בישראל ובמדינות רבות אחרות בעולם בשנות השמונים , ועימה המעבר מקולקטיביזם לאינדיבידואליזם ולדגש על יעילות כלכלית , התחולל בישראל שינוי ערכי משמעותי שבעקבותיו איבדו מדיניות האינטגרציה ועקרון שוויון ההזדמנויות החינוכי מחשיבותם . במקומם התפתחה תפיסת צדק חינוכי שונה שבה ערך שוויון ההזדמנויות נדחק לשוליים , ובמרכז הוצב ערך האוטונומיה . האידיאולוגיה הניאו ליברלית עוינת את מעורבות המדינה ומתייחסת למעורבות השלטון בכלכלה ובחברה כפגיעה בחירויות הפרט , בין היתר כפגיעה בחירותם של הורים לקבוע את האופי והמקום של חינוך ילדיהם . מעורבות זו נתפסה גם כפוגעת בערך נוסף : יעילות כלכלית . היה זה אך טבעי שבתקופה זו מדיניות האינטגרציה , באופן בלתי תלוי בהצלחתה או באי הצלחתה , נתפסה בעיני קובעי המדיניות כמדיניות בלתי ראויה מבחינה מוסרית וכלכלית , שיש להחליפה בהיגיון הכלכלי של השוק , במדיניות הפרטה ובהחלת כללי תחרות היוצרים תפיסת צדק חינוכי שונה . כאמור , שינוי זה הוא חלק מתהליך רחב יותר שהתחולל בשנות השמונים שבו נעשו האידיאולוגיה והמדיניות הניאו ליברליות דומיננטיות בישראל ובמדינות רבות אחרות בעולם . גם ההגדרה של מטרות החינוך נגזרת מן המציאות הפוליטית , החברתית , התרבותית והכלכלית . דיונים על מטרות החינוך שהתקיימו במדינות רבות לפני עשורים ספורים הניחו ביסודם מציאות חברתית ותרבותית הומוגנית שבה אזרחים זכאים למעמד אזרחי שווה . הדיון היה " עיוור צבעים " - שייכותם הגזעית , המגדרית , האתנית והלאומית של האזרחים נחשבה בלתי רלוונטית לצורך הדיון המוסרי והאמפירי על מטרותיה של מערכת חינוך במדינה דמוקרטית ; להפך , מטרתה של מערכת החינוך הייתה לטשטש את הזהויות הנבדלות על מנת ליצור זהות לאומית אזרחית אחידה . אולם בעשרות השנים האחרונות השתנה המבנה הדמוגרפי של מדינות רבות בשל הגירה וגידול בהיקף הגירת העבודה , בעיקר ממדינות עניות למדינות עשירות . כמו כן , במדינות רבות החלה התעוררות פוליטית של קבוצות לאומיות ואתניות המציגות את זהותן התרבותית כבעלת ערך רב וכראויה להכרה בספרה הציבורית . התביעה להכרה מתרחשת גם במערכת החינוך , אשר נדרשת לתת ביטוי לכך ולכבד את הזהויות התרבותיות והדתיות השונות . מציאות רב תרבותית פלורליסטית זו משפיעה במידה רבה על הגדרת מטרות החינוך . קשה לדמיין לפני עשרות שנים דיון ציבורי על חינוך לרב תרבותיות המעמיד במרכזו את טיפוח הזהות הפרטיקולרית של קבוצות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help