sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מן הטעם שהדיון במערכת החינוך בישראל מנקודת מבט מוסרית מצומצם מאוד בספרות הקיימת . אני סבור שבחינה של מושגים ועקרונות בסיסיים והיכרות עם תיאוריות מוסריות מרכזיות העוסקות בחינוך נחוצות על מנת להפוך את הדיון החינוכי האקדמי והציבורי לבהיר , ענייני וממוקד יותר . גם אם חוסר ההסכמה בין המחזיקים בעמדות שונות ומנוגדות בעניינים אלו יישאר בעינו , הדיון בהם על בסיס מושגים ועקרונות ברורים עשוי לסייע להבין מהן בדיוק נקודות המחלוקת . הניתוח והדיון המוסריים משמשים אותי בספר זה כבסיס לבחינה ולביקורת של המציאות החינוכית הישראלית בעשורים האחרונים : צומתי מדיניות מרכזיים כמו אינטגרציה , ניאו ליברליזם והפרטה ; אי שוויון בחלוקת משאבים ויצירת מסלולים לימודיים שונים לקבוצות חברתיות שונות ; מאבקים על מטרות החינוך הבאים לידי ביטוי במחלוקות סביב תוכנית הליבה והחינוך לאזרחות ; חינוך רב תרבותי ומסקנות " ועדת ביטון " ; וסוגיות מרכזיות נוספות שעולות על סדר היום הציבורי בישראל בשנים האחרונות . נקודת המבט האמפירית חיונית גם היא לדיון , שכן דיון פילוסופי נורמטיבי על מטרות החינוך ועל מדיניות חלוקת המשאבים אינו מתרחש בחלל ריק . כדי לדון בתנאים הדרושים למימוש אידיאלים של צדק חברתי עלינו להכיר ולהבין את המציאות החינוכית , החברתית , הפוליטית , התרבותית והכלכלית שבה הדיון מתקיים . דיון נורמטיבי באידיאלים ובעקרונות מוסר המתעלם מן המציאות עלול להיות בעל ערך מעשי מועט . עלינו לא רק להכיר את המציאות בעבר ובהווה , אלא גם להבין את הסיבות והתהליכים היוצרים את המציאות החינוכית והחברתית , ולהגדיר בבירור אילו תוצאות חינוכיות וחברתיות ייחשבו כמימוש האידיאלים המוסריים הרצויים . כך , למשל , המדיניות הקולקטיביסטית של מערכת החינוך בתקופה של אידיאולוגיות " כור ההיתוך " ו " מיזוג הגלויות " , שנועדה לכונן אומה ולעצב ישראלי חדש , שונה בתכלית ממדיניותה של מערכת חינוך הפועלת בנסיבות של גלובליזציה כלכלית עולמית , המתנהלת על פי כללי שוק תחרותי , מאופיינת בפיצול פוליטי , תרבותי וחברתי , ומעמידה את האינדיבידואל במרכז . משנות השישים ועד לשנות השמונים של המאה העשרים הצהירה מדינת ישראל על עקרון השוויון כיעד מרכזי של מדיניותה החינוכית , ואילו משנות השמונים ועד ימינו מחויבותה לעקרון השוויון הולכת ונחלשת בהתמדה ואת מקומו תופסים ערך האוטונומיה ומדיניות ההפרטה . החל מאמצע שנות השישים , המדיניות המרכזית שיושמה בישראל כדי לממש את עקרון שוויון ההזדמנויות הייתה מדיניות האינטגרציה , שנהגתה ויושמה על רקע פערים לימודיים רחבים בין תלמידים אשכנזים משכבות משכילות ומבוססות כלכלית לבין תלמידים מזרחים מהמעמד הנמוך . מטרתה של מדיניות זו הייתה לצמצם את הפערים הללו בשל החשש מפני התהוותה של חברה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help