sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר בספר זה אדון בשלושה נושאים מרכזיים שמעסיקים כל מערכת חינוך במדינה דמוקרטית : צדק חינוכי , הפרטה בחינוך ומטרות החינוך . הדיון בנושא הראשון , צדק חינוכי , נסוב על שאלת החלוקה הראויה ביותר של משאבים והזדמנויות בתחום החינוך . במסגרת הנושא השני - חינוך והפרטה - יידונו שאלת אחריותה של המדינה לחינוך , האופן שבו יש לממן ולספק שירותי חינוך ולפקח עליהם , והשאלה אם מן הראוי שהמדינה תספק את שירותי החינוך או שמא עדיף , מטעמים מוסריים ומטעמי יעילות , לספקם באמצעות גופים פרטיים . הנושא השלישי - מטרות החינוך במדינה דמוקרטית - קשור למגוון רחב של סוגיות שמערכת חינוך צריכה להכריע בהן : תוכני הלימודים , אופני ההוראה והלמידה , תפקידי המורות והמורים , אופיו של בית הספר ועוד . אלה שלושה נושאים שמתקיימים ביניהם יחסי גומלין מושגיים ומעשיים . במבט רחב יותר , הספר עוסק במערכת היחסים בין שלושה אידיאלים - צדק , דמוקרטיה וחינוך . הקושי ליישב ביניהם גדול במיוחד בחברה מפוצלת ובלתי שוויונית כמו החברה הישראלית , הכוללת קבוצות דתיות ואתניות שונות ומיעוט לאומי . הפיצול בחברה הישראלית מתעצם בשל חלוקתה של מערכת החינוך שלה לזרמים שונים - ממלכתי , ממלכתי דתי , חרדי אשכנזי , חרדי מזרחי ומערכת חינוך לתלמידי המיעוט הערבי הפלסטיני בישראל . נושאים אלה נדונים בספר באמצעות שתי נקודות מבט : נקודת מבט נורמטיבית ונקודת מבט אמפירית . נקודת המבט הנורמטיבית מעוגנת בתחום המוסר והפילוסופיה הפוליטית , ובבסיסה ההנחה שבמדינה דמוקרטית מטרות החינוך , ארגון מערכת החינוך וסדר העדיפויות בחלוקת משאבים צריכים להיגזר משיקולים מוסריים שאפשר להצדיקם , המהווים בסיס ללגיטימציה של אופייה ומהותה של מערכת החינוך של המדינה . מצאתי לנכון להרחיב את הדיון הנורמטיבי הזה לא רק משום שהשיקולים המוסריים חייבים להיות השיקולים המכוננים והמנחים בבואנו לבחון סוגיות חינוכיות במדינה דמוקרטית , אלא גם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help