sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ישראל אפשר את קיבוצם המבני וכך גם את השליטה עליהם ואת ניהולם היעיל ; אבל הפרדתם כקבוצה משאר אזרחי המדינה אפשרה גם לייצר מחדש את הזהות הקולקטיבית של היהודים הציונים , שהם הבעלים של המדינה ושל אמצעי ייצורה הסמיוטיים נוסף על אלו החומריים . עם זאת , על אף קיבוצם של הפלסטינים כקבוצה " לא לאומית " במוצהר , למעשה התחזקה לאורך השנים לאומיותם מתוך הניסיונות הממסדיים של מנגנוני המדינה לפרק את מאפייני הקולקטיביות הלאומית שלהם . השפה הערבית ותוצריה הם ביטוי קלאסי של היחסים המורכבים בין קבוצת הפלסטינים בישראל ובין מדינת ישראל . הפקעתם מבעליה על מנת לפרק את הקולקטיביות שלהם נעשתה בדרכים קולוניאליות מודרניות , באמצעות המנגנונים הבירוקרטיים של מדינת הלאום , שפירקו את הקישור בין הפלסטינים כקולקטיב ובין הסמן של קולקטיב זה - הערבית . כך למשל קיבצה מערכת החינוך הישראלית את הפלסטינים בתת מערכת נפרדת , מערכת החינוך הערבי , שמלמדים בה ערבית מסוימת . דוגמה נוספת : כדי שפלסטיני יוכל לדבר מחדש ערבית ולייצר בה , כדי ללמוד את השפה הערבית ותוצריה , היה עליו להשתלב באקדמיה הישראלית ובמוסדותיה . אם נקבל את ההנחה שקיימות כאן שתי קבוצות לאומיות והאחת שולטת בשנייה , אזי זהו מקרה קלאסי של יחסים קולוניאליים . אבל אם נניח שיש כאן קונסטלציה מורכבת יותר מיחסי שליטה של קולקטיב לאומי אחד במשנהו , בשל תהליכים היסטוריים הקושרים בין אתר המאבק ובין אתרים חברתיים , כלכליים ופוליטיים לאומיים ובין לאומיים , אזי מתקבל המשטר הציוני . מדינת ישראל על שני המומנטים שלה , הלאומי והקולוניאלי , היא חלק ממשטר חברתי כלכלי ופוליטי רחב ממנה שיש לו רמה חומרית ומוסדית משלו והיא מנוהלת על ידי עיקרון מארגן מסוים המאפשר לה לפעול . משטר זה מתחזק במידה רבה את מדינת ישראל ואת יחסיה עם הפלסטינים בכלל ועם קבוצת הפלסטינים אזרחיה בפרט . בהקשר של זירת השפה הערבית ותוצריה בישראל , מבחינה בירוקרטית מנגנוניה של מדינת ישראל הם המתחזקים את רוב הפעולות הטקסטואליות והציבוריות בערבית . אבל דפוסי הקריאה והכתיבה בערבית נגזרים ממבנה על כללי יותר של המשטר הציוני , אשר מנגנוני מדינת ישראל הם הביטוי הפרוצדורלי שלו . לדוגמה , בפרק השני של הספר מתוארים דפוסי הקריאה והכתיבה של הציונים ושל הפלסטינים והקשר המבני ביניהם . דפוסים אלו אינם מוגבלים לשטח עם המדינה ראו נאשף , " חל אל תואטוא " . . 16 על הקשר בין הקולוניאלי למודרני בחברות תחת משטרים קולוניאליים ראו למשל . Mitchell , Colonizing Egypt

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help