sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אף שהתקופה שלפני קום המדינה אינה במוקד מחקר זה , ההיסטוריה החברתית של השפה הערבית ותוצריה היא שכבה משמעותית בתהליכי כינון הזירה המבנית שהתרחשו אחרי קום המדינה . המחקר בוחן את יצירתה מחדש של ההיסטוריה הזאת בזירה המבנית שהקצתה לה מדינת ישראל ואשר כוונה לקבוצת הפלסטינים אזרחי ישראל . מטרתו העיקרית היא לברר את מבנה הזירה הזאת ולהבין את אופני עבודתה לאורך התקופה שמאז 1948 ועד ימינו אלה . זירה מבנית זו מייצרת סוג מסוים של פעולות טקסטואליות וציבוריות בערבית , הפועלות בקרב ציבור הקוראים שלהן - קבוצת הפלסטינים בישראל . המחקר מתמקד באופני כתיבתו ובאופני קריאתו של הטקסט , שכן הכתיבה והקריאה הן פעולות של סוכנות חברתית הנאבקת על אופי יחסיה של קבוצת הפלסטינים בישראל כקולקטיב עם מדינת ישראל , שהיא חלק מרכזי בה , ועם המשטר הציוני . ההנחה הבסיסית היא שאופני הכתיבה והקריאה הם המנגנון המתרגם את הכוחות החברתיים , הכלכליים והפוליטיים אל תוך השפה הערבית ותוצריה . הם מפסלים את הכוח החברתי לכדי צורה טקסטואלית ציבורית בת חליפין בקרב ציבור הקוראים הפלסטיני . הטקסט עצמו , ברגע הופעתו , הוא כוח חברתי בפני עצמו הפועל לפי חוקים פנימיים , ופעולות הכתיבה והקריאה שלו מעצבות מחדש את הסובייקט הפלסטיני הכותב והקורא . התנועה הזו אינה ליניארית , אף שלעתים היא מוצגת כך ; זוהי תנועה רציפה הנעה בכיוונים שונים , ומטרתנו כאן היא לחלץ את דפוסיה ואת צורותיה . אין ספק שחקר ההיסטוריה החברתית של השפה הערבית ותוצריה במדינת ישראל הוא צורה של חקר ההקשר הקולוניאלי שהפלסטינים בישראל נמצאים בו . לכן סיפור ההיסטוריה של הסדר החברתי בפלסטין המנדטורית באמצעות סיפור ההיסטוריה של השפה הערבית ותוצריה הוא מהלך שמתבסס על תפיסה אנליטית באשר לסוגו של סדר חברתי זה . שדה המחקר רווי בספרות מחקר , ועמדותיה כה מגוונות עד שספק אם קיים עוד שדה מחקר השנוי כל כך במחלוקת אפיסטמית . ואם נחזור למקומו של המספר בתהליך הבניית הסיפור המחקרי הזה , הרי מתבקש להבהיר את תפיסתו האנליטית בהיבטים הרלוונטיים למחקר זה , ובעיקר באשר לסדר החברתי הפוליטי וליחסו כלפי קבוצת הפלסטינים אזרחי ישראל . בניגוד לתפיסות תיאורטיות אחדות , אטען כאן שסדר חברתי פוליטי יכול להתייחס לקבוצות נתינים שונות באופנים שונים ואף מנוגדים . במקרה שלנו , האופן שבו מדינת ישראל מתייחסת , באמצעות מנגנוניה , לקבוצת הפלסטינים שונה מיחסה כלפי היהודים האשכנזים ומיחסה כלפי היהודים הערבים . מדינת . 13 על תהליכי כינון ציבור הקוראים בחברות הערביות המודרניות ראו Hafez , . Genesis

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help