sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ההתייחסות למציאות הפוליטית לאומית ולבעיה הפלסטינית בלטה באופן מיוחד ביצירותיהן של הסופרות הפלסטיניות , בייחוד אלה שחיו ברצועת עזה ובגדה המערבית , כמו הסופרת הנודעת סחר ח ' ליפה ( , ( – 1951 משום שהללו חוו את המציאות הזאת על בשרן ולא רק שמעו או קראו עליה , והדבר יצר אצלן מוטיבציה לתעד , להתנגד ולהוקיע אותה דרך יצירותיהן ( . ( Cooke 1996 , 167 גם לאחר שנות השמונים , כאשר מרבית הסופרות הפלסטיניות הצטמצמו לעיסוק ב " אני " הנשי על חשבון העיסוק בפוליטי לאומי , בלט הממד הפוליטי לאומי אצל יוצרות אלה יותר מאשר אצל סופרות פלסטיניות מאזורים גיאופוליטיים אחרים . התקופה שהחלה בסוף שנות השמונים התאפיינה כאמור בחריגה של היצירה הערבית הנשית ממודלים קולקטיביים ופוליטיים לאומיים קודמים . הסופרות בנות הדור החדש הציעו מודל שבו ה " אני " הנשי ניצב במרכז , בשעה שהממד הפוליטי לאומי במקרים רבים מספק רקע והסבר למצב המנטלי של הגיבורות ולמצב רוחן . הן המשיכו להיות שותפות לעיצוב השיח הלאומי , אולם בדרך כלל עשו זאת בדרכים בלתי ישירות ותוך תחכום אמנותי . בהקשר זה ראוי לציין שכמעט תמיד היצירה הפלסטינית מתייחסת אל הנושא הפלסטיני , בין במישרין ובין בעקיפין , ומייצרת תחושת שייכות לקולקטיב . ואכן , תיאוריות שונות מצביעות על כך שה " אני " אינו יכול להתקיים במנותק מן ה " קולקטיבי " . חוסר היכולת להבחין בין ה " אני " לקולקטיבי מתחזק עוד יותר כאשר מדובר ב " אני " הנשי , אשר כולל בתוכו ממד קולקטיבי מגדרי . אפשר לומר כי גם כאשר ההשפעה של מהלכים פוליטיים במזרח התיכון על יצירתן של סופרות ערביות מצאה את ביטויה בהצטמצמות אל הפרטי , למשל כתוצאה מייאוש מן המצב הקיים , היה זה בבחינת תגובה ונקיטת עמדה ביחס למרחב הפוליטי . ההצטמצמות אל הפרטי בכתיבה הנשית החדשה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בהתמקדות בתיאור המחשבות והתחושות האישיות הפוקדות את הגיבורות החוות דיכוי כנשים החיות בחברה פטריארכלית , בעיקר אלה שמבקשות לחרוג מן המוסכמות החברתיות ולערער על סדרי עולם . הגיבורות נעות במחשבותיהן בין שמרנות לקדמה ובין מסורת למודרניות . הדבר מתבטא למשל בתיאורי תשוקה של הגוף הנשי ובשאיפה נשית להגשמה עצמית , שבפועל אסורות או שאינן קיימות . ניתן לדמות זאת לתנועה בין מרחבים אשר קיימת במחשבותיהן של הגיבורות . ואולם לעתים תנועה זו מתוארת כתנועה ממשית , כאשר הגיבורות יוצאות מן המרחב הסגור של הבית והסביבה הביתית אל המרחב הפתוח - למשל מקום עבודה או בילוי ( צאלח . ( Zeidan 1995 , 235 ; 140 , 2003 כלומר ניתן לומר כי ביצירות קיימת תנועה בין מרחבים של זהות , בין מרחבי הנפש , בין מרחבים של שאיפות וחלומות , בניסיון לחפש אחר מציאות חלופית . היצירות חודרות אל עולמותיהן . 11 צמיר , 38 – 31 , 2006 וראו גם Bhabha 1994 , 145 – 182 ; Lloyd and Thomas . 1998 , 47 – 76

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help