sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אינם משתתפים באירועים ממלכתיים ומחרימים את הבחירות לכנסת . בין הזרמים הללו ישנו שסע אידיאולוגי פוליטי עמוק , שלא התאחה גם עם איחוד המפלגות הערביות לרשימה אחת לקראת הבחירות לכנסת במרץ , 2015 אך כל הזרמים גם יחד תולים את האשם במצבם החברתי כלכלי של הערבים בישראל בשלטון הישראלי ואינם יוזמים צעדים לשיפורו . בבחירות לכנסת בשנת 1999 השיגו הרשימות הערביות את התוצאה הגבוהה ביותר מאז קום המדינה ( עשרה חברי כנסת ) , אך האליטות הפוליטיות החדשות , שראו את עצמן חלק מהעולם הערבי והגלובלי , לא הצליחו להביא את השינוי המקווה במעמדם של הערבים אזרחי ישראל . החרפת התנאים החברתיים כלכליים ועצירת תהליך השלום הובילו לאירועי אוקטובר , 2000 וגם להתפתחויות חדשות במחשבה הפוליטית . אירועי אוקטובר 2000 והתפתחות המחשבה הפוליטית מאז אירועי אוקטובר 2000 חידדו את הרגשת הניכור בקרב הערבים אזרחי ישראל . הם הדגישו את שיבוש יחסיהם עם התנועה הלאומית הפלסטינית מכאן ואת חוסר האמון ביחסיהם עם המדינה ועם הרוב היהודי מכאן . מחאת אוקטובר לא טשטשה מבחינתם את הקו הירוק , והם המשיכו להבחין בין מעמדם ובין מעמד הפלסטינים בשטחים , הבחנה שהתחדדה ביתר שאת עם פרוץ האינתיפאדה השנייה . המשבר החריף אף יותר משום שההנהגה לא הצליחה לחולל שינוי של ממש ובגלל התסכול הגובר לנוכח המבוי הסתום . תוצאות אלו תורגמו להתנהגות פוליטית קולקטיבית בבחירות לראשות הממשלה בפברואר : 2001 האוכלוסייה הערבית החרימה את הבחירות במחאה על יחסה של המדינה כלפיה ועל התנהגותו של ראש הממשלה אהוד ברק לנוכח האירועים . החרמת הבחירות הפכה פרקטיקה שגורה , והיא שימשה במידה רבה גם במערכות הבחירות הבאות . לנוכח אובדן האמון ביעילותה של הפעילות הפרלמנטרית , החלו האליטות הערביות להשקיע משאבים בתחום האזרחי על חשבון התחום הפוליטי . משמעות הדבר הייתה חיזוק שיח . 1967 השינוי במחשבה הפוליטית , שעיקרו קבלת אחריות ועשייה למען שיפור המצב האזרחי של הערבים , הוליך להגברת פעילותם של הארגונים האזרחיים ברמה הארצית . ארגונים אלו תרו אחר דרכים חדשות לחילוץ האזרחים הערבים ממצוקתם הכלכלית חברתית , ועסקו גם בשאלת היחסים עם המדינה ועם הרוב היהודי . חשיבה זו מאפיינת מגוון זרמים רעיוניים הנשענים בראש ובראשונה על השייכות הפלסטינית , על הילידות ועל התרבות והדת האסלאמית . גופים שונים ניסו להגדיר מחדש את היחסים בין המיעוט ובין הרוב והמדינה וליזום אסטרטגיות פיתוח הנשענות בעיקר על משאבי האזרחים הערבים . דא עקא , שבמקביל התעצמו גם מאמציהם של המדינה ושל הרוב היהודי להדיר אותם , על ידי הדגשת יהדותה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help