sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לפלסטינים . ואולם התפתחויות אלו זעזעו את הרשימה המתקדמת לשלום , את תנועת בני הכפר ואת התנועה האסלאמית . הרשימה המתקדמת התפרקה לאחר שחברי המפלגה היהודים פרשו ממנה עקב תמיכת התנועה המתקדמת לשלום בסדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה ; תנועת בני הכפר התפרקה אף היא לאחר שנסוגה מעקרונותיה ; ואילו התנועה האסלאמית התפצלה לשני פלגים , " הצפוני " ו " הדרומי " . הפלג הדרומי הצטרף לרשימה הערבית המאוחדת ( רע " ם ) והתמזג בכך עם הזרם הערבי ישראלי . את החלל שנוצר במערכת הפוליטית הערבית מילאו שתי רשימות חדשות שהוקמו לקראת בחירות : 1996 " הברית הלאומית הדמוקרטית " ( בל " ד ) - שמיזגה את הפלג המרכזי של תנועת בני הכפר , את תנועת " ברית שוויון " בראשותו של עזמי בשארה ואת הפלג המרכזי של התנועה המתקדמת לשלום - ו "התנועה הערבית לשינוי " ( תע " ל ) שהקים ד " ר אחמד טיבי , שברגע האחרון נסוגה מכוונתה להתמודד בבחירות . משמעות כלל ההתפתחויות הפוליטיות הללו הייתה חיזוק הזהות האזרחית הישראלית מכאן והמשך גיבוש הזהות האסלאמית מכאן . הופעת בל " ד הייתה ההתפתחות המשמעותית ביותר במחשבה הפוליטית הערבית בשנות התשעים . עזמי בשארה , מנהיגה הכריזמטי , טען שהשתלבות הערבים בחברה הישראלית מעידה על התפרקות מן הממד הלאומי וחיזוק הרכיב הישראלי בזהותם ( בשארה . ( 36 , 2000 הוא שב ואישר בעצם כי ישנה נטייה גוברת לעבר הזהות הישראלית האזרחית , לעבר שיח של תביעות להכרה , לנגישות ולהשתתפות . בל " ד תבעה לשנות את הגדרתה של מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה , ותביעה זו חדרה אל השיח הפוליטי של הערבים בישראל ובמידת מה אף אל השיח הציבורי היהודי . היא דרשה להכיר באזרחים הערבים מיעוט לאומי , עם בעל זכויות לאומיות קולקטיביות הזוכה לשוויון מלא . בל " ד גם הוסיפה את התביעה לאוטונומיה תרבותית וחינוכית , ואימצה את שיח הילידות : הפלסטינים בישראל הם חלק מהעם הערבי הפלסטיני ומן האומה הערבית . הם הילידים שהפכו למיעוט במולדתם המשתרעת על כל שטחי פלסטין , ופתרון מדיני הכרוך בחלוקתה אין משמעו ויתור על שייכותם לכל שטחיה . מכאן ואילך אפשר לזהות ארבעה זרמים עיקריים במחשבה הפוליטית הערבית : הראשון , הגדול ביותר , מכיר במדינת ישראל ואינו מתנגד לצביונה היהודי , ומדגיש את ההבחנה בין הזהות הלאומית והתרבותית לבין הזהות האזרחית . זרם זה פועל להשגת שוויון זכויות לצד שימור הזהות התרבותית והלאומית . הזרם השני מכיר במדינה אבל מתנגד לצביונה היהודי והציוני ותובע להפוך אותה למדינת כל אזרחיה . הזרם השלישי מצדד גם הוא בשוויון זכויות ובהפיכת המדינה למדינת כל אזרחיה , אך מדגיש את התביעה לניהול עצמי בתחומי החינוך והתרבות . זרם זה תומך בהשתלבות בחברה הישראלית , אבל על בסיס קולקטיבי ולא רק אינדיבידואלי . הזרם הרביעי , מנימוקים לאומיים או דתיים , אינו מכיר בקיומה של המדינה . זרם זה חלש יחסית ונעדר ביטוי ארגוני , ונציגיו , משכילים ואנשי דת ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help