sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שהפתרון הלאומי של הבעיה הפלסטינית אינו כולל את הפלסטינים אזרחי ישראל , צמח במסגרת שיח 1967 גם שיח הילידות . שיח זה מחיל את מושגי הכיבוש והאדמה הכבושה על האזורים שכבשה ישראל ב , 1948 ותובע לטפל בבעיות הלא פתורות שנוצרו אז , ובהן פליטי הפנים , הנפקדים נוכחים , האדמות המופקעות והאדמות המסופחות לתחומי השיפוט של רשויות מקומיות ואזוריות יהודיות . תביעותיהם של הערבים וההתפתחות שחלה בהן קשורות בקשר דיאלקטי להתנהגותה של מדינת ישראל . המדינה בחרה לרוב במדיניות של הזנחה , הדרה ודיכוי כלפי אזרחיה הערבים - לצד קואופטציה ומדיניות הפרד ומשול ( לוסטיק . ( Zureik 1979 ; 1985 היא פקפקה במנהיגות הפוליטית שלהם ומנעה התארגנויות פוליטיות עצמאיות , ובד בבד קידמה תוכניות שמטרתן שילוב מוגבל שלהם במגזר הציבורי . הערבים הגיבו על כך בקבלת המעמד החדש , אשר מציע מידה כלשהי של הכרה ונגישות , או בהקצנה של עמדותיהם . ואולם בקרב הרוב המכריע של הערבים ניכרים אדישות לפוליטיקה וחוסר עניין בה , והציבור מפנה את משאביו להישרדות כלכלית ולשיפור תנאי חייו . לאורך השנים ניכרת מגמה של התחזקות התודעה הלאומית בקרב הערבים בישראל . למדיניותה של ישראל , העומדת בסירובה להכיר בזכויותיהם הקולקטיביות , יש חלק בכך . זאת ועוד , בשנים האחרונות ניכר בישראל סדר יום לאומני , המצמצם אף יותר את המרחב האזרחי המשותף והופך את המיעוט הערבי לזר בארצו . התפתחות הפוליטיקה הערבית - פלסטינית בישראל לאחר 1948 בעקבות הנכבה הפכו הערבים בישראל בן לילה למיעוט חלש וחסר הנהגה פוליטית , שקוע ראשו ורובו במאבק הישרדות . הערבים הפכו לבעלי זהות חצויה - זהות אזרחית ישראלית וזהות פלסטינית . זהותם הושפעה גם מההתפתחויות הפוליטיות אידיאולוגיות בעולם בכלל ובעולם הערבי בפרט , אולם הם נדרשו לסוגיות שונות מאלה המעסיקות את שאר הפלסטינים ואת העולם הערבי . לכן התפתחה בקרבם מחשבה פוליטית המותאמת למצבם המיוחד , שהתעצבה בצל התנאים והמגבלות של מסגרת האזרחות הישראלית . בתנאים ששררו לאחר קום המדינה , ולנוכח המבנה החברתי והתרבות הפוליטית באותם ימים , הוגבלה רוב הפעילות הפוליטית הערבית לרמה המקומית . "הזרם הערבי ישראלי " , שעמו נמנו חברי כנסת מטעם רשימות הלוויין הערביות ומנהיגי חמולות ועדות שפעלו במסגרת מפלגות יהודיות ציוניות , הוא שמלך בכיפה . מכיוון שהערבים לא הורשו להקים מפלגות ערביות עצמאיות , הייתה מק " י האפיק הפוליטי האופוזיציוני היחיד למדיניות השלטון . רוב הפלסטינים בישראל הזדהו גם עם הפן ערביות , ששגשגה מסוף שנות החמישים עד אמצע שנות השישים והייתה מזוהה עם שלטונו של גמאל עבד א נאצר , אך בין שתי מסגרות ההשתייכות -

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help