sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המורכבות של תהליך רכישת הקריאה בתוספת גורמים המקשים על תהליך זה : תופעת הדיגלוסיה בשפה הערבית , מורכבות אורתוגרפית , מעמד סוציו - אקונומי נמוך וגורמים רגשיים וחברתיים הקשורים במעבר ללימוד פורמלי . ממצאי המחקר הראו כי תוכנית ההתערבות הצליחה לקדם את מיומנויות ההבנה ואת אוצר המילים של התלמידים הנמצאים בסיכון אורייני בהשוואה לתלמידי קבוצת ההשוואה שקיבלו רק הוראה כיתתית , וזאת מעבר לרמת המוטיבציה של התלמידים והחונכות . אולם , הממצאים גם מצביעים על התפקיד המתווך של מוטיבציה בקידום המיומנויות של ההבנה . נצפה כי השיפור המרבי לאורך המדידות חל בקרב תלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה שנחנכו על ידי חונכת בעלת רמת מוטיבציה גבוהה גם היא . מסקנת החוקרות היא שיש צורך בהתערבות מובנית ושיטתית לשם סגירת פערים במיומנויות הבנה בקרב תלמידים הנמצאים בסיכון אורייני , ושלמוטיבציה של התלמיד ושל המורה חשיבות רבה בהאצת תהליך הלמידה של קריאה וכתיבה ובקידומו . המאמר של ורד וקנין - נוסבאום , סוהיר סבאח ורנדה עבאס מתאר את מחקרן של השלוש על “ התרומה של מודעות מורפולוגית להבנת הנקרא בערבית״ , וביתר דיוק בשלב ביסוס הקריאה . באופן ממוקד נבחנה תרומתה הייחודית של המורפולוגיה ושל סוגים שונים של מודעות מורפולגית ( מעבר לפענוח פונולוגי ) להבנת הנקרא בקרב תלמידי כיתות ב ' . מודעות מורפולוגית על כל היבטיה ( הטיות , גזירות , סמיכות גזורה ) נמצאה כתורמת להבנת הנקרא ולהבחנה בין קוראים מתקשים לקוראים מיומנים . הסוגיה של קלות וקושי בלמידת טקסט מסוים והיכולת ללמוד אותו קשורה במידת רבה בשיטת ההוראה . בכך עוסק מחקרן של ראויה ג׳רג׳ורה - ברבארה ורימא אבו - ג ' אבר בראנסי , “ שילוב אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה בהוראת הטקסט העיוני " . הן סבורות ששיטת ההוראה היא הגורם הראשי להבנה , ללמידה ולהתעניינות , ולכן היא גם עלולה לגרום לחוסר עניין , המשתקף אצל חלק מן התלמידים בהשלמה עם אי הצלחתם , עד כדי התנתקות וזרות . המחקר , שבחן שילוב מוצלח של תקשוב ואסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה בהוראה בכלל ובהוראת הטקסט העיוני בפרט , מוכיח שהשפה הערבית היא שפה מתפתחת ופתוחה לקבלת שינויים , ואין היא שפה קפואה שאבד עליה כלח בעידן הדיגיטלי . המאמר מציע למורים אסטרטגיות שונות להוראת טקסט עיוני ביעילות מרובה תוך כדי הפקת תוצאות טובות יותר בתקופת זמן קצרה יותר . המאמר של בהאא ' מח ' ול ות ' וריא קובטי - משיעל , “ השפעות הסוגה הספרותית ואופן הצגת הטקסט על הבנת הנקרא " , מציג מחקר ייחודי שנועד להבין את

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help