sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אתגרי התלמידים , בין שהם תלויי שפה ובין שמורכבות הטקסטים והמשימות היא המקשה עליהם , באים לידי ביטוי בהישגיהם , והתוצאה היא קבוצות הטרוגניות של תלמידים מבחינת התמודדותם עם הטקסט הכתוב . בקבוצות אלה יש תלמידים המתקשים במיוחד וכאלה עם בעיות התנהגות והסתגלות המפריעות לתהליך הלמידה ( כהן - נבות , לוי , קונסטנטינוב ואחרים , . ( 2009 בהתייחס לבתי הספר הערביים , מחנכים במגזר הערבי דיווחו כי לא ניתן מענה הולם לתלמידים מתקשים ; יש פערים בפעילויות ובמשאבים הניתנים לבתי הספר הערביים ביחס ליהודיים בתחומים שונים לצורכי התמודדות עם התלמידים המתקשים , למשל בהיקף כוח האדם הטיפולי . אם ניקח למשל את הזכות לטיפולים פרה - רפואיים , המעוגנת בחוק , כדוגמה לאתגר המשפיע על התפתחות הילד , ניווכח שילדים ערבים עם צרכים מיוחדים מקבלים בפועל פחות טיפולים מעמיתיהם בחברה היהודית . בתחום ההפרעות בתקשורת המחסור מושתת על מחסור בקלינאים ובקלינאיות תקשורת , בשכר עבודתם הנמוך , במיעוט מוסדות הכשרה למקצוע ועוד . מחסור זה גורם לפגיעה בהתפתחותם של אותם ילדים , בהשתלבותם בחברה ובהתפתחות המקצועות הפרה - רפואיים ( נאטור ודוד , . ( 2001 מצב זה מעורר את הצורך בחקירת תהליכי אוריינות כבר בגילאי הגן והילדות . בהבנתנו את התהליכים הללו נוכל לסייע לילד לסלול את דרכו האוריינית להמשך חייו . מבנה הספר תשעה מעשרת המאמרים בספר אכן משקפים מחקר בתחום זה . המאמרים יוצרים ארבע קבוצות עניין : הגיל הרך והמוכנות לקראת ראשית הקריאה ; התערבות בתהליך רכישת הקריאה ; פיתוח אוריינות המבוססת על טקסטים כתובים בסביבות מגוונות ( מודפסות או מתוקשבות ); והתפתחות לשונית בקרב ילדים עם קשיים מיוחדים . המאמר האחרון שונה במקצת באופיו ומציע מבט פנורמי על התפשטות השימוש בשפה אנגלית בארצות המזרח התיכון . את הספר חילקנו לשני שערים : השער הראשון עוסק בערוצי הבנה בשדה האוריינות ; והשער השני עוסק בערוצי תרבות בשדה האוריינות . חמישה מאמרים נכללים בערוצי ההבנה : המאמר הראשון הוא של בהאא' מח ' ול ועלית אולשטיין , עורכות הספר , ובו הן חקרו את ה״קידום של מיומנות הבנה בעזרת תוכנית התערבות אינטראקטיבית - אינדיבידואלית ממוחשבת " . במאמרן הן מציגות את החשיבות של תוכנית התערבות מקדימה בתחום הקריאה בקרב ילדים דוברי ערבית . מדובר בילדים הנמצאים בסיכון אורייני בגלל

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help