sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

ההתפתחות הלשונית והמטא - לשונית וכמובן על התפתחות הקריאה ( Saiegh - . ( Haddad , 2003 , 2004 , 2005 , 2007 רוב המאמרים בספר זה נוגעים בקשר וביחסי הגומלין שבין המציאות הדיגלוסית והתפתחות האוריינות בערבית . ילדים מפתחים את הידע הלשוני והמטא - לשוני שלהם על רבדיה של השפה ועל משלביה , ואת מיומנויות השימוש התקשורתי - השפתי בהיחשפם לשפה השולטת בסביבתם . התשומה הלשונית מספקת להם את המשאבים המרכזיים להבנה ולהבניה של טקסטים המקובלים בחברה שבה הם גדלים . התפתחות האוריינות חלה לאורך החיים , אך לתשומה הלשונית יש חשיבות רבה בשנות הילדות , כשהחשיפה במסגרת הסביבה המיידית ובשנות בית הספר מזמנת לילדים מפגשים עם טקסטים מגוונים , כתובים ודבורים כאחד . אוריינות בשפת האם פירושה שימוש במשלבים שונים , שליטה במערכות מורכבות של צורות דקדוקיות והרחבה של לקסיקון האוריינות . כל אלה נרכשים בתהליך ההתבגרות מתוך תשומה כתובה ( משרד החינוך , . ( 2015 מאמרים אחדים באסופה זו עוסקים במפגש של מתבגרים עם טקסטים כתובים בערבית ובהתערבויות חינוכיות המנסות להקל עליהם תהליך זה ( ראו פירוט בהמשך ) . בשנים האחרונות מדגישים יותר ויותר בעולם המערבי את החשיבות של בניית מערך פדגוגי שיקדם את יכולת ההתמודדות של התלמידים עם טקסטים ההולכים ועולים במורכבותם . שינויים במערך ההוראה והלמידה נועדו בין השאר לסייע לתלמידים לקרוא , ללמוד ולהגיב על טקסטים מידעיים ונרטיביים . עם שינויים אלה נמנים איזון בין מספר הטקסטים המידעיים לנרטיביים , קריאת טקסטים ההולכים ועולים במורכבותם , מענה על שאלות מבוססות טקסט וכתיבה בהישענות על מקור מידע . קהילת המחקר החינוכי - יישומי רואה בשינויים אלה מתווה להוראה משמעותית ורלוונטית לתלמידים בעידן הנוכחי ( . ( Elish - Piper , Wold , & Schwingendorf , 2014 שינויים מסוג זה באים לידי ביטוי גם בישראל . אמארה ( 2013 ) טוען כי סכסוכים פוליטיים משפיעים על הדפוסים החברתיים והלשוניים של בני המיעוט , וכי השפה מגיבה לשינויים המתחוללים בעקבות אותם סכסוכים . על כן נוכל לשער כי האתגרים העומדים מול על בן מיעוט במדינת ישראל מעמיסים עוד יותר על יכולתו להתמודד עם שפתו בכלל , ובהקשר הנוכחי , עם טקסטים מורכבים . על פי רוב הצורך להתמודד עם טקסטים מורכבים מתעורר עם העלייה בגיל בבית הספר , בתקופה שבה התלמיד חווה שינויים פיזיולוגיים ורגשיים ( אדי - רקח , בירן ופרידמן - גולדברג , . ( 2011

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help