sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא בהאא ' מח ' ול ועלית אולשטיין לפנינו אסופה ראשונה העוסקת בהתפתחות הלשונית של דוברי ערבית החיים בחברה רב - לשונית , המבוססת כולה על מחקרים שנערכו בישראל בידי חוקרים מן המכללות והאוניברסיטאות בארץ . בדומה לקהילות דוברי הערבית בעולם , גם הקהילה המקומית מתמודדת עם תופעת הדיגלוסיה המאפיינת את השפה ערבית והמשפיעה על רכישת האוריינות בשפת האם , ועם קשיים נוספים המשפיעים על תהליך הרכישה ( אסמיר , 2001 [ ערבית ]; משרד החינוך , . ( 1991 , 1989 למעשה , על דוברי הערבית בישראל לרכוש ארבע שפות : השפה המדוברת של סביבתם ; השפה הערבית המודרנית התקנית ; העברית , שהיא שפה שנייה בסביבה הרחבה ; והאנגלית , שפת התקשורת הבין - לאומית . אין ספק שזהו מצב מבורך , שכן כך שולט הילד הערבי בכמה שפות , ועם זאת הוא מקשה על תהליך הלמידה ועל ביסוס האוריינות . דיגלוסיה ( diglossia ) היא מצב של כפל שפה . במקרה של הערבית , בצד השפה המשמשת לתקשורת יומיומית , כלומר ערבית מדוברת על להגיה השונים לפי המיקום הגאוגרפי , קיימת שפה המשמשת לצרכים פורמליים , כגון כתיבה ותקשורת אקדמית , וברמה הגבוהה ביותר לצורכי דת . זוהי הערבית התקנית המודרנית , שהיא המשכן של הערבית הקלסית והספרותית , הערבית של הקוראן ( Saiegh - Haddad . &( Henkin - Roitfarb , 2014 מצב זה מציב אתגרים מרובים לא רק לרוכשי השפה הערבית כשפה זרה , אלא גם לדוברים ילידים הלומדים לקרוא ולכתוב . הלהג העממי המדובר נחשב לנמוך יותר , והלהג הגבוה מעיד על השכלה ומוערך יותר . כשילד דובר ערבית מתחיל את לימודיו בבית הספר הוא שולט היטב בערבית המדוברת בסביבתו , ובית הספר הוא שאמור לחשוף לפניו ולטפח לאורך הדרך את השפה התקנית הספרותית . מכיוון שאין דוברי ערבית תקנית ילידים , על כל לומד ולומד להתמודד עם אתגרי רכישתה במסגרת בית הספר . הקושי הראשון שתלמיד כיתה א ' נתקל בו כרוך בראשית הקריאה . מחקרים רבים הראו שילדים שלומדים לקרוא בשפה הדבורה בפיהם עושים זאת מהר יותר ובהצלחה רבה יותר מאחרים . אין זאת אומרת שאין דמיון בין השפה הדבורה לשפה התקנית , אך עדיין המרחק ביניהן יוצר קשיים . המצב הדיגלוסי משפיע על

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help