sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

. 2 מפלישת צבאות ערב ועד ההפוגה הראשונה – 11 . 6 . 48 - 16 . 5 . 48 הפלישה הציבה אתגר מודיעיני משמעותי ביותר , כי לראשונה הלחימה הייתה מול צבאות סדירים , ללא היערכות וידע מוקדמים בנושאי קשר צבאי ותורת הפעילות המבצעית . חרף קשיים אלה ראויה לציון התרומה במקרים הבאים : הקרב על מחנה אלנבי במאי 1948 – מההאזנה לתשדורות בין המפקד במקום לממונה בעיר העתיקה , ניתן היה להבין כי האויב קרוב להתמוטטות , אף שההתקפה הראשונה נהדפה . המידע הגיע לשטח , הכוח שהיה על סף שבירה התחזק , ובניסיון השני הכריע את הקרב . המחנה נפל כמעט ללא התנגדות , ובעקבותיו דרום ירושלים כולה . ההאזנה לרשתות הלגיון הירדני והוועד הערבי העליון הביאה מידע ערכי , בין היתר על בעיות טיווח של התותחנים הירדנים , משוב על המו ” מ להחלפת שבויים ומצב השבויים היהודים . . 3 בהפוגה הראשונה : ההאזנה לרשת הוועד הערבי העליון כיסתה תנועות אישים , פינוי אזרחים , גילוי תוואי דרך בורמה ומידע על שגרה לוגיסטיקה היערכות ואימונים של הלגיון . . 4 בקרבות עשרת הימים ( : ( 9 - 19 . 7 . 1948 ההאזנה לרשתות הלגיון הירדני סיפקה תמונה עליו ועל הצבא המצרי באזור ירושלים והבלתי סדירים , ובעיקר חוסר התיאום ביניהם . נערך מעקב צמוד אחר הקרבות לכיבוש עין כרם ומלחה . הקרב על מוסררה , שהתנהל מ 16 . 7 . 1948 - עד כניסת ההפוגה השנייה – בקרב זה נותק הקשר הקווי של הלגיון והוא עבר לקשר אלחוטי . שיחות האלחוטנים לימדו על מהלכי האויב והשפעת האש על לוחמיו , ובכך סייעו להתקפת הנגד של גדוד בית חורון , שהוזעק ממשלטי כביש ירושלים - תל אביב לסתימת הפרצה . מצב הלגיון הירדני היה גורם מרכזי לקבלת תנאי ההפוגה השנייה . ההערכה על קשייו הלוגיסטיים הסתמכה על תשדורות שנקלטו ברשת המינהלה , שהצביעו על קשיים כמו מחסור בכוח אדם , בנשק ובתחמושת , פליטים רבים בשטח ועריקים . הפער בין השפע והערך של הידיעות שהושגו במאמץ רב לעומת מידת ניצולו בשטח , בעיקר בשלבים הראשונים של הלחימה , כשהמצור על ירושלים התהדק , יצר תסכול רב בקרב המאזינים . אלה חששו כי המערכה על ירושלים תוכרע לרעתנו . מגבלות מידור קיצוניות , שכללו הגבלת התפוצה למפקד המחוז ולקצין המבצעים של המחוז בלבד , היו בין הסיבות שהביאו לכך שמידע חשוב שדווח לש ” י לא נוצל . כך קרה במקרים הבאים : . 1 שיירת נבי דניאל – דיווח מקדים רב ומלא על היערכות האויב לחסימת השיירה בדרכה חזרה מגוש עציון , שיכול היה להביא ליציאתה המוקדמת , הובא לידיעת מפקדת ההגנה - אך לא נוצל . . 2 קרב הקסטל – דיווח מקדים ביומיים על התקפה ערבית לכיבוש הקסטל מידינו התקבל , אך כוחות “ נחשון ” שהופנו לשם לא הגיעו . הכפר נכבש ונרשמו אבידות כבדות . הפער בין השפע והערך הרב של המידע שהושג במאמץ רב לעומת מידת ניצולו בשטח יצר תסכול עז בקרב המאזינים , שחששו כי נפסיד במערכה על ירושלים . בעיה אחרת הייתה המחסור ששרר אז בציוד קשר לדיווח מיידי . כך לדוגמה האזנה מתחנת המשטרה הבריטית הנטושה באבו גוש לרשתות תג " מ של כוחות הארטילריה הירדניים שהפגיזו את העיר ממתחם נבי סמואל מצפון לירושלים נתקלה בבעיות דיווח מיידי בגלל מחסור זה . סיכום : תרומה רבה חרף מחסור וקשיים היערכות והפקה של ידיעות מהאזנה למקורות אלחוטיים וקוויים בירושלים בתקופת מלחמת השחרור והתקופה שקדמה לה הייתה מקיפה ורחבה . פעילות זו הניבה תרומה משמעותית ברמה המדינית וברמה הטקטית , והיא הביאה להכרעה בקרבות קריטיים שעיצבו את גבולות העיר המערבית עד מלחמת ששת הימים . ראויים לציון היצירתיות , יכולות האלתור , המקצועיות , הדבקות במשימה והעמידה בתנאים הקשים , שכללו הפגזות , צליפות ואף רעב בשל המצור . על אף הכיסוי הנרחב של מקורות אלחוטיים וקוויים , ידוע על קשיים בדיווח ובניצול הידיעות שהופקו . זאת מסיבות כמו היעדר ציוד קשר לדיווח , שימוש ברצים פגיעים כתחליף , מידור נוקשה מצד הש ” י , מגבלות מבצעיות בניצול הידיעות בזירה מורכבת שבה הכוחות ואמצעים היו מתוחים עד הקצה , ולעתים גם חוסר הבנה של המידע , שהיה גולמי בעיקרו , ללא עיבוד מחקרי . בשנים שאחרי מלחמת השחרור נבנו הדרגה יכולות , אמצעים , ידע , מערך מחקר ומנגנוני שיתוף פעולה כמענה לקשיים אלו . הערות למאמר ראו בגיליון האינטרנטי היערכות והפקה של ידיעות מהאזנה למקורות אלחוטיים וקוויים בירושלים בתקופת מלחמת השחרור והתקופה שקדמה לה הייתה מקיפה ורחבה . פעילות זו הניבה תרומה משמעותית ברמה המדינית וברמה הטקטית , והיא הביאה להכרעה בקרבות קריטיים שעיצבו את גבולות העיר המערבית עד מלחמת ששת הימים ציונה חיון . החלל הראשון של היחידה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help