sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

בנמהרותו צבע המופתי את הפרק ההוא כולו - שהיה מורכב הרבה יותר - בצבע הברית שביקש עם היטלר , הוא וכמה מראשי מחנהו . זאת ועוד , לאחר המלחמה מצא אמין אל -חוסייני את דרכו לקהיר , שם התקבל כבכיר הפלסטינים . בליגה הערבית קיבלו הפלסטינים כסא של משקיף בלבד , אבל חאג ' אמין ידע איך לתמרן בסבך הפוליטיקה הבין - ערבית ולמנוע כל קו מדיני ריאלי בשאלת ארץ ישראל הגמוניה והחשש להצטייר כבוגדים בשל עמדה לא מקסימליסטית . כמו כן היה הקו הבלתי מתפשר של באי כוחם של הפלסטינים בראשות אמין אל - חוסייני . על כל אלה יש להוסיף את המצב הפנימי החברתי בארצות הראשיות . לאליטות הוותיקות והפרלמנטריות בארצות המרכזיות היה רקורד של סובלנות יחסית ליהודים . במצרים , בתקופה שבין מלחמות העולם , שגשגה קהילה עתיקה ועדיין היגרו אליה יהודים מאירופה הדוויה . בעיראק נהנתה קהילה עתיקה לא פחות מקרבה לבית המלוכה , מעושר וממעמד . היהודים וזרים אחרים השלימו את כלכלות אישי העילית , בעלי קרקעות ברובם , ותרמו לחיי התרבות . ואולם באשר למעמד הביניים המשכיל הערבי , היהודים והזרים האחרים היו לצנינים בעיניו . הצעירים לטשו עיניים לעמדות הכלכלה העירוניות , וביקשו להדיר את היהודים מהגדרת הזהות העצמית . שנאת יהודים ובני מיעוטים אחרים היו מגורמי הרקע לעליית ערביות לוחמנית מצד אחד ואסלאם פוליטי מצד שני . לא חסרו כמובן שונאי יהודים גם בקרב האליטות , כמו אמין אל - חוסייני הפלסטיני , אבל עיקר התנופה האנטי - יהודית באה משכבות הביניים . נזכיר את ה “ פרהוד “ , הטבח ביהודי עיראק ב , 1941 - והפרעות ברובע היהודי של קהיר ב “ יום בלפור “ , ב 2 - בנובמבר . 1945 זעמו האנטי - יהודי של מעמד הביניים - הסטודנטים , הקצונה הצעירה , משכילים לסוגיהם - היה בלתי נפרד מאיומו על האליטה . איום זה שב והתחזק מיד בתום מלחמת העולם השנייה . במצרים לקראת 1947 הסיט זעם זה את תשומת הלב משאלות היסוד של הארץ . הבריטים הבטיחו עצמאות אם תוותר מצרים על תביעתה לסודאן . “ נוער עמק הנילוס “ – עשרות אלפי צעירים שגדשו את הכיכרות - לא איפשר פשרהשכזאת . “ האחים המוסלמים “ , אנשי “ מצרים הצעירה “ , נוער “ מפלגת הוופד “ ועוד הם שהכתיבו : על עמק הנילוס לא נוותר , אבל פלסטין בראש מעינינו . פאן - ערביות ואסלאם פוליטי סימנו את הכיוון כפי שאיימו על האליטה . המשטרים במצרים , בעיראק , בסוריה - בכול ארץ במאפייניה שלה - אכן חיו על זמן שאול . הם היו חייבים להפגין סולידריות בשאלת ארץ ישראל במסדרונות הליגה . כך גם הצביעו בכ “ ט בנובמבר . לאחר הכרזת המדינה היהודית פלשו צבאות מדינות הליגה הערבית לפלסטין . הם עשו זאת ללא הכנות רציניות , והסתבכו במחלוקות ובחשדנות הדדית . ההערכות על סדר הגודל של כלל צבאות אלה היו שונות , והגיעו לפי אחת מהן ל 32 - אלף לוחמים . מולם עמדו בצד היהודי מספרים דומים , אך איכויות אחרות של תכנון , ארגון , מנהיגות , תיאום ותושייה - וכן יכולת הצטיידות והתחזקות בהמשך המערכה . עליית הנאצריזם ושברו התבוסה במלחמת 1948 פירקה ופיזרה את הפלסטינים . כ 400 - כפרים נחרבו ו 800 - 750 - אלף איש נהפכו לפליטים - אסון לאומי בכל קנה מידה . גם האליטות הערביות שילמו את מחיר אל - נכבה . תבוסת 1948 הושמה לפתחן והן הואשמו בשחיתות , בכניעה לקולוניאליסטים ובמכירת ארץ ישראל לאויבי האומה . מעמד הביניים ונציגיו בקצונה הבינונית בארצות הראשיות סילק אותן במהפכות שנות ה . 50 - הוא הביא בשורה חדשה : חזון של מהפכה כל - ערבית , מאחדת , חילונית , מדעית , רציונלית , שאפיין את תקופת הנאצריזם - בעת ’ יזם . עידן המהפכות בשנות ה 50 - וה - 60 היה אולי שעתם הגדולה של הערבים בהיסטוריה מאז ימי הפאר של ראשית האסלאם . הם ציפו להוביל את עולם המחר : להתאחד למעצמת על , לכונן חברה חדשה , לברוא אדם ערבי חדש . אלא ששוב בגדה בהם תפיסת “ זה או אנחנו או הם “ . בשישה ימים ביוני 1967 קרס החזון הערבי . תחתיו החלה במרחב הערבי תקופת 40 שנות דיקטטורות דכאניות מצד אחד , וחזרת אסלאם פוליטי ואף טרוריסטי מצד שני . באביב הערבי של 2011 קרסו חלק מהמדינות . אנו עתה במשבר הגדול מאז מוחמד - היסטוריה שכדאי ללמוד את לקחיה , גם בעברית . ספרו האחרון של פרופ ’ חגי ארליך - “ המזרח התיכון – המשבר הגדול מאז מוחמד “ , הוצאת ידיעות אחרונות , . 2017 עבד אל - קאדר אל - חוסייני , בן אחיו של המופתי . צבא " הג ' יהאד הקדוש " הפלסטיני בפיקודו מנה כ 3 , 000 - לוחמים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help