sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

לאימון . בקו אווירי נמדדת הדרך בכ 250 - ק ” מ , ועוברת בעיקרה לאורך נהר הפרת . כדי לחצות כל נחל שנשפך אל מרכז העמק מדרך ההרים , חובה על העובר בה לעלות למעלה ההר , כדי שיוכל לחצות את נתיבי המים ששוצפים אל העמק . זמוש קיבל ממולה מוסטפא בראזני את הסוס האישי שלו ולונצי ארגן לעצמו פרדה , כדי להיות קרוב לקרקע ולפענח את העבירות . בנוסף , ליוו אותם בכל עת לוחמי פשמרגה , שמדי מספר ימים התחלפו עקב המסלול המתיש . הם אלה שהובילו את המשלחת בכל לילה ללינה בכפר אחר . זמוש זוכר כי “ בערבו של יום , היינו מחכים סמוך לכפר או בבתי הקברות עד לחשיכה . שניים מהלוחמים היו נכנסים לאחד הבתים ומשוחחים עם בעל הבית , וכך בכל יום היינו אוכלים ארוחת ערב ולנים בסתר גם בכפרים עויינים בשטחים בעיראק ” . הסוכריות שהפילו את המטוסים הנורדים אחד המבצעים שעליהם ניתן לספר היום נבע מיוזמה משותפת של צדוק אופיר ונתן רהב , שהיה קצין החבלה של השייטת וממציאן של מעטפות הנפץ . רהב שירת במשלחת הסיוע הראשונה ובסיועו של אופיר רקמו השניים מבצע לאחר שהבינו שכל הלוגיסטיקה באזורי הצבא העיראקי הופקדה בידי משפחות ממוצא כורדי . זמוש : “ היו משפחות שהן היו אחראיות לספק חלפים ולתדלק את המטוסים . משפחות אחרות היו אחריות על אספקת תחמושת ולוגיסטיקה לחיל השיריון העיראקי ולתדלוק , כך שהקשר עם המורדים נוצל כדי להחדיר אמצעי חבלה ישראליים באמצעות שליחים כורדים ישירות אל לבו של הצבא העיראקי ” . זמוש זוכר כי לרהב הייתה מערה משלו , שהכניסה אליה הייתה מחוץ לתחום ובה הקים האחרון “ מעבדת חבלה ” . רהב אלתר וייצר בכורדיסטן מעיין פצצות חכמות . אופיר היה נפגש מדי שבוע עם אנשי לוגיסטיקה כורדים וסיפק להם משימות . בשלב הראשון , הכורדים צוידו במצלמת פולארויד , שבאמצעותה צולם זמן התדלוק של כל מטוס , מספר המטוס והיכן תודלק . אופיר סיפק לרהב קשר עם משפחות וצעירים כורדים שעסקו בתדלוק המטוסים לחיל האוויר העיראקי . רהב היה מספק להם “ סוכריות ” , שתמורת תשלום יפה החדירו הכורדים הישר אל תאי הדלק במטוסי ההאנטר של חיל האוויר העיראקי . המבצע המשותף של צדוק אופיר ונתן רהב הצליח מעל למשוער . כמה מטוסי האנטר עיראקיים התרסקו באופן מסתורי , לאחר שעלו לגובה של 20 אלף רגל . איש בצבא העיראקי לא הבין מדוע איבדו המטוסים את אחת מכנפיהם . אלה התפוצצו מה ” סוכריות ” שחילקו שליחיהם של רהב אופיר . מגיעים לעמק ברזאן לאחר שבועיים וחצי של רכיבה , הגיעו לונצי וזמוש לעמק בראזן . שם , על ההרים , הצליחו השניים לאתר שטח באורך של שלושה ק " מ . “ מצאתי שטח משורי על גבעות שטוחות , ששימש לגידול סוסים ” , מספר זמוש , שהוכשר על ידי חיל האוויר לאתר את השטח האופקי . הוא העריך שעם עבודת טרקטור בת כשלושה שבועות , ניתן להכשיר משטח . חיל האוויר אישר את הסרטים שהועברו אליו , ודוד קרון שלח בולדוזר מטהרן , שעשה את הדרך על מוביל עד לחצי הדרך , שהייתה בגובה 3 , 000 מטר . הבולדוזר המשיך בדרכו בין הגאיות , כשמכלית דלק רתומה מאחוריו , מלווה בשלושה כורדים . זמוש : “ נהג הבולדוזר שניסה לתמרן הצליח להיתקע באחד הנחלים , ליפול עם הכף עמוק על מצחו - ואיש לא הצליח לחלצו במשך שנים , עד שהפך לעפרת ברזל ” . ואז מה עשו במקום זאת ? כלום ושום דבר . אחרי כל המסע המפרך הזה , לא ניתן היה להכשיר את המשטח . איש לא המריא ואיש לא נחת . יוסף לונץ . הבקשה שלו נשמעה כהרפתקה מסוכנת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help