sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

זמוש , שמתנשא לגובה מטר תשעים , מחייך כשהוא נזכר במסע המפרך . הוא מספר שהרכיבה בת ארבעת השבועות על גבו הרחב של הסוס כמו חצתה את גופו לשניים . “ קשה היה לי להבין מה מחבר בין רגל ימין לשמאל ” . יורם , שנכנס לפנתיאון כקצין שהניף את דגל ישראל על הכותל המערבי , מספר שהרעיון לביצוע המסע היה יוזמה של לונצי , שתמיד חשב מחוץ לקופסה וחיפש אתגרים . לדבריו , מנהיג המורדים מולא מוסטפא ברזאני אהב את לונצי והתייחס אליו כאל אחיו הבכור . זמוש נזכר שעקב החדירה לסוריה ולעיראק נכפתה עליהם שתיקה . “ לונצי הוא שתקן איום , אבל כשהוא סוף סוף מדבר מקשיבים לו ” , סיפר . ברזאני , שהעריך מאוד את דעתו , האזין , הסכים מיד ואמר שאף יקצה למסע את סוסו הנאמן . לונצי העלה את הרעיון בפני אלוף הראבן , שפיקד במוסד על היחידה שסייעה לכוחות הכורדים להתמודד מול הצבא העיראקי , וזה אישר . “ הבקשה של לונצי - לבצע מסע רגלי של אלף ק ” מ - נשמעה בתחילת הדרך כהרפתקה רחוקה ומסוכנת ” , מספר יוסי אלפר , מחבר הספר “ מדינה בודדה ” . בספר מתואר כיצד סייעה ישראל לכורדים במסגרת “ תורת הפריפריה ” , שבה חיפשה ישראל בעלות ברית בקרב מדינות המעגל השני . במסגרת תורה זו יצרה ישראל קשרים חשאיים בשני משולשים : המשולש הדרומי כלל את אתיופיה , קניה ודרום סודאן ; במשולש הצפוני יצרה ישראל קשרים חשאיים עם טורקיה , איראן וכורדיסטן . אלפר , שהיה אז זוטר ביחידה שפעלה לביסוס “ תורת הפריפריה ” , זוכר היטב שבעקבות בקשתו של לונצי היה דיון במטה היחידה לגבי רמת הסיכון . לונצי הגיע מכורדיסטן עם תוכנית די מגובשת , והצליח לשכנע את מפקד היחידה , אלוף הראבן , שמדובר בסיכון מחושב . לאחר התייעצות עם ראש המוסד , צביקה זמיר , ניתן ‘ אור ירוק ’ למסע מהגבול האיראני במערב כורדיסטן אל הכפרים הכורדים במזרח , ששכנו בצפון סוריה . וכמובן , משם בחזרה . יורם זמוש מספר שעקב הסודיות הרבה , מי שגייס אותו למבצע היה מיכה קפוסטה , מוותיקי המוסד ויחידה , 101 כשהאחרון פיקד על הסיירת שלחמה עם חטיבה 55 בירושלים . “ מיכה היה ידיד קרוב שלי . בתל נוף בחידוש צניחה הוא סיפר לי במעורפל על השליחות . הגעתי למטה המוסד , ששכן ברחוב הדר דפנה בתל אביב , וכששמעתי על המשימה מאלוף הראבן . הסכמתי מיד , אבל כיוון שבאותה עת הייתי מרכז השלחין בקיבוץ , משלחת שכללה את רחביה ורדי והראבן הגיעה כדי לשכנע את מזכירות המשק לשחרר אותי לחמישה חודשים למשימה - שהייתה אז מאוד סודית ” . במהלך ההכשרה עבר זמוש השתלמות מקיפה על נשק רוסי , ושהה לעתים קרובות באחד מבסיסי חיל האוויר , כדי ללמוד כיצד ניתן לאתר ולארגן מנחת למטוסי הנורד . מטרת המבצע והמסע הארוך הייתה לארגן לכוחות בשטח הכורדי ציר משני למילוט , לאספקה ולהנחתת ציוד שלא דרך ציר הסיוע האיראני . עד לאותה העת , מטוסי הנורד הישראלים היו מגיעים בטיסה נמוכה מצפון סוריה , מטפסים אל מפגש הגבולות הסורי - טורקי - איראני ומגיעים עד לאזור הכורדי . בנוסף נועד המסע לנסות למפות את מידת העבירות באזור הלדג ’ ה . באזור זה עובר נתיב טיסה משני , שממנו הגיעו טייסי הנורדים הישראלים . ציר טיסה זה שימש בדרך כלל לחזרתם של המטוסים , ועבר מצפון עיראק ודרך המדבר הסורי ועד לגבולה הצפוני של ישראל . זמוש למד כיצד מורכבת הלדג ’ ה באמצעות טיסת סיור , שנועדה לבדוק אם השטח עביר ואם ניתן להגן על האזור מפני תקיפות מהקרקע . בליווי אנשי ארגון הביון האיראני במשלחות הראשונות לכורדיסטן נכללו צדוק אופיר מיחידה 504 וד ” ר משה רווח . לאחר מכן הצטרפו מיכה קפוסטה , חיימק ’ ה לבקוב וזמן קצר לאחר מכן צורי שגיא . זמוש זוכר ששגיא ולונצי היו דמויות “ שאליהן התייחס מוסטפא מולה בראזני כאל אחיו ” . המשלחת הראשונה שבה שירת זמוש אימנה גדודים של הפשמרגה ; זמוש אימן גדוד בן 600 לוחמים . רוב הלוחמים הכורדים היו מתנדבים מאזור זחו . המשלחת הישראלית הייתה ממוקמת באזור ההררי בגובה 1 , 400 מטר , לונצי הגיע מכורדיסטן עם תוכנית די מגובשת , והצליח לשכנע את מפקד היחידה , אלוף הראבן , שמדובר בסיכון מחושב . לאחר התייעצות עם ראש המוסד , צביקה זמיר , ניתן ' אור ירוק ' למסע מהגבול האיראני במערב כורדיסטן אל הכפרים הכורדים במזרח בקרבת העיר אירביל , 150 קילומטר מהעיר כירכוך . זמוש , שהה בכורדיסטן פעמיים משנת 1968 ועד , 1970 סיפר : “ הגענו באפריל 1968 לחמישה חודשים . בכל פעם שנכנסה משלחת חדשה . דוד קרון היה מגיע מטהרן עם החבר ’ ה החדשים , בליווי אנשי הסאוואק האיראניים ( גוף קהילת המודיעין האיראני המרכזי – נ ” ט ) . בכל פעם שהייתה החלפה , קרון היה מארח את המשלחת החדשה אצלו בטהרן , מקבל אישור מארגון הביון האיראני ואלה היו מלווים אותנו עד למחוזות הכורדים . שנים - שלושה לנדרוברים היו מלווים אותנו עד תיבריז , שבגבול טורקיה רוסיה ” . תיבריז היא עיר מוסלמית ובה נמל יבשתי של דרך המשי המסורתית – אפגניסטן וסין דרך טהרן וטורקיה , אל המערב . יש בה שטח של אלפי דונמים עם מאות אלפי טריילרים ומשאיות שחונות ומבצעות שם החלפת קונטיינרים . היה לנו מלון סגור במרכז העיר – מתחם ענק שכולל מסעדות , מועדוני לילה ומאות חדרים . באמצע הבוסתן במלון היה מעיין נובע , שהכניסה אליו הייתה ממנהרה חפורה באדמה " . באזור הכורדי בצפון איראן ועיראק נפוץ גידול סוסים , שמיוצאים לרוסיה טורקיה ואיראן . חלק מהמסחר היה בסוסים , שלאחר שנתיים - שלוש הוצאו למכירה בתיבריז . עיקר המסחר היה תבלינים ומשי מסין , ושטיחים מאיראן ועיראק . שטיחים אלה מהווים עד היום את הפרנסה העיקרית של הכורדים . אין משפחה שאין לה נול בחצר הבית , וכל אישה מתיישבת לעבוד עליו חצי שעה ביום " . מסע בדרכים עקלקלות המסע החל מהאזור ההררי שגובהו כ 1 , 500 - מטר הסמוך לאירביל , ומרוחק כ 150 - ק ” מ מהעיר כירכוך , אל עבר ההרים הגבוהים בדרך העולה לגבול האיראני , רכסי ההרים שגובהם כ 3 , 000 - מטר . משם המשיך מסלולם של שני הרוכבים ושמונת לוחמי הפשמרגה אל עבר עמק דילמן , עמק צר שמטוסי ההאנטר והמיג העיראקים התקשו להפציץ מהאוויר . המורדים הכורדים שפעלו באזור הציבו בשולי העמק מקלעי גוריונוב ותותחים והצליחו להפיל מטוסים רבים של חיל האוויר העיראקי . בעת המסע , שהחל באפריל , 1969 השלגים בהרים הגבוהים שאליהם טיפסה המשלחת התנשאו כקיר בגובה של מטר וחצי משני צידיו של השביל , שבו נעו לונצי והחבר זמוש . מי שליווה את השניים בחלק מהמסע היה אחיינו של מולה מוסטפא ברזאני , שנתן לזמוש את השם ג ’ ורי - “ סייפן ” . זמוש : “ עקב החשש והסיכון להיחשף נאלצתי לשתוק . הלכנו 12 יום כתף לכתף עם הפשמרגה , והלונצי הזה אינו מוציא מילה מפיו . כשהיינו סוף סוף ביחידות הייתי חייב לדבר . אחרי שלוש דקות הוא אומר לי ‘ ג ’ ורי , אתה פטפטן ’” . במהלך המסע עברו יורם זמוש ולונצי בדרכים שבהן הגיעו לוחמי הפשמרגה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help