sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

תושבי יבש גלעד לא הסתפקו בכך אלא הגו מבצע הונאה פשוט , קטן , ממזרי - ועם אפס השקעה . הם הודיעו לצרים על העיר כי שליחיהם שבו בידיים ריקות וכי ' מחר נצא א ֲליכם ; ועש ׂיתם לנו ּ , כ ּכל - הט ּו ֹב ב ּעיניכם ' . הונאה זו גרמה לירידת מתח בקרב הצרים וסביר שהם אפילו חגגו את הצלחתם כל הלילה ולחלוטין לא היו מוכנים למה שהתחולל למחרת גלעד , ואך טבעי הוא לשאול מדוע - שהרי ההיגיון מחייב שנחש ימשיך את המצור עד כניעה מוחלטת של אנשי העיר . ישנה סברה הגורסת שצעדו של נחש נבע מהעובדה שידע על חוסר האחדות בקרב אנשי ישראל ומלחמות האחים שפרצו ביניהם מעת לעת , וביטחונו כי אנשי יבש גלעד לא יצליחו לארגן שום סיוע . אלא שהייתה סיבה נוספת בעטיה נחש הסכים להצעת אנשי יבש גלעד : צבאו כנראה היה לא גדול והטלת מצור על עיר דרשה השקעה רבה והתישה את אנשיו ; נחש הבין כי לא יוכל להתמיד במצור לאורך זמן . הוא יכול היה רק להרוויח מהצעת אנשי יבש גלעד לקחת פסק זמן מהמצור , ולפיכך נענה לה . אנשי יבש גלעד לא התמהמהו , שלחו משלחת לגבעת שאול ( מזוהה עם תל אל פול שבאזור פסגת זאב , בצפון ירושלים ) וסיפרו שם על המצור ועל כוונת נחש לנקר כל עין ימין של הנכנעים . תגובת השומעים מפתיעה והם פורצים בבכי , בחוסר אונים מופגן . הדבר בולט עוד יותר על רקע תגובת שאול , המגיע עם הבקר מהמרעה ולשאלתו ' מה לעם כי יבכו ' הם מספרים את הסיפור . שאול זועם ומגיב מיד : " ויקח צמד בקר וינתחהו , וישלח בכל גבול יש ראל ביד המלאכים לאמר , אשר איננו יצא אחרי שאול ואחר שמואל , כה יעשה לבקרו " . מהתנהלות העניינים עולה תחושה כי עניין הכתרת שאול למלך טרם היכה שורש בעם - הוא בכלל ממשיך לצאת למרעה עם הבקר . נראה כי היה צורך בצעד עוצמתי ומאיים כדי לגרום לאנשי ישראל לשלוח כוחות למלחמה שארגן המלך . המהלך מצליח , שאול מצליח לרכז בבזק צבא בן 330 אלף חיילים , ושולח ההיחלצות לעזרת אנשי יבש גלעד היוותה מבחן אמיתי ראשון למלך שאול , והוא עמד בו בהצלחה בשל נחישותו ומנהיגותו ; אך לא פחות מכך , יש לזקוף את תוצאות הקרב המרשימות לזכות מבצע ההונאה המודיעיני . זה הוכיח שחוכמת הפסוק ' כ ּי בתחב ּ ֻ לו ֹת ת ּעש ׂה ל ּך מלחמה , ו ּתש ׁו ּעה ב ּר ֹב יו ֹעץ ' הייתה ידועה גם לאבותינו , הרבה לפני זמננו את השליחים בחזרה ליבש גלעד עם מסר מרגיע לאנשי העיר : ' מחר תהיה לכם תשועה , בחם ( כחם ) השמש ' . המלאכים חזרו לעיר והביאו עמם את הבשורה , דבר ששימח מאוד את אנשיה . ואולם , תושבי יבש גלעד לא הסתפקו בכך אלא הגו מבצע הונאה פשוט , קטן , ממזרי - ועם אפס השקעה . הם הודיעו לצרים על העיר כי שליחיהם שבו בידיים ריקות וכי ' מחר נצא אליכם ; ועשיתם לנו , ככל - הטוב בעיניכם ' . הונאה זו גרמה לירידת מתח בקרב הצרים וסביר שהם אפילו חגגו את הצלחתם כל הלילה ולחלוטין לא היו מוכנים למה שהתחולל למחרת , וכך מספר לנו הסופר המקראי : “ ויהי ממחרת , וישם שאול את העם ש לֹ שה ראשים , ויבאו בתוך - המחנה באשמרת הבקר , ויכו את עמון עד חם היום " . כלומר , התקפה מפתיעה , משלושה כיוונים , באשמורת הבוקר , כששומרי המחנה עייפים ולא ערניים , שהניבה ניצחון מוחץ . כה מוחץ היה הניצחון עד שהסופר מספר לנו אודות חיילי נחש העמוני : " ויהי הנשארים ויפצו , ו לֹ א נשארו בם שנים יחד " . נחש העמוני לוקה בעיוורון מודיעיני מתיאור מהלך העניינים , ניתן גם להסיק כי נחש לא הפעיל כלל את המודיעין שלו , אם היה לו כזה . הוא ידע שאנשי יבש גלעד שולחים שליחים לעברו המערבי של הירדן , ויכול היה לשלוח אחריהם צוותי מעקב . כך היה נודע לו מבעוד מועד על התארגנות הישראלים , על ריכוז כוחותיהם בבזק ועל כוונתם לתקוף את אנשיו הצרים על יבש גלעד . כמו כן , היה יכול להפעיל מקורות ולנסות לקבל מידע על כוונות הישראלים . הפעלה כזו הייתה מניבה כנראה פירות , כי קשה מאוד להסתיר גיוס כללי של 330 אלף איש וריכוזם במקום אחד . ואולם , כל המהלכים האלה לא נעשו . נחש העמוני צר על יבש גלעד בטוח בעצמו , עיוור לחלוטין מבחינה מודיעינית , והדבר היה בעוכריו . הסופר המקראי אינו מספר לנו אם שאול ידע על ההונאה מבעוד מועד , או שמא אנשי יבש גלעד פעלו על דעת עצמם . לנו לא נותר אלא לנסות ולהבין את הדברים מהכתוב . להערכתי , לאור המשך הסיפור ואופן ההתקפה על מחנה העמונים , שאול היה מתואם לחלוטין ואולי אף הגה את הרעיון עם אנשי יבש גלעד . פעולתו המהירה של שאול , תוך גילוי מנהיגות מובהקת מצדו , ותוצאותיו המוחצות של הקרב , הסירו כל סימן שאלה באשר לכשירותו לשמש כמלך . הדבר אף צוין בטקס נוסף , שבו הומלך שאול בגלגל בפעם השלישית והאחרונה . מבצעי הונאה יכולים להיות מורכבים או פשוטים , אך בכל מקרה , בחישובי עלות - תועלת השאיפה היא שההשקעה תהיה מזערית והתוצאות מרשימות . לא בכדי אמר אברהם אחיטוב , שהיה ראש האגף הערבי בשב " כ בזמן הפעלתו של " יתד " , כי הוא חסך לצה " ל דם רב , וכי הפעלתו הייתה שווה לכוח של אוגדה . ההיחלצות לעזרת אנשי יבש גלעד היוותה מבחן אמיתי ראשון למלך שאול , והוא עמד בו בהצלחה בשל נחישותו ומנהיגותו ; אך לא פחות מכך , יש לזקוף את תוצאות הקרב המרשימות לזכות מבצע ההונאה המודיעיני . זה הוכיח שחוכמת הפסוק ' כי   בתחבלות   תעשה לך מלחמה , ותשועה ברב יועץ ' הייתה ידועה גם לאבותינו , הרבה לפני זמננו . הערות למאמר ראו בגיליון האינטרנטי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help