sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

פסק זמן מהמצור הסיפור שלנו מתחיל הפעם במשפט שכמו לקוח ממהדורת חדשות . עובדה יבשה : " ויעל , נחש העמוני , ויחן , על יביש גלעד " . נחש , מלך עמון , הטיל מצור על יבש גלעד . ואולם , על פי מגילת ספר שמואל , שנתגלתה במערות קומראן , המצור על יבש הוטל על ידי נחש כמהלך המשך לקרב שאסר על בני גד וראובן , וכך כתוב במגילה : " ונחש מלך בני עמון , הוא לחץ את בני גד ואת בני ראובן בחזקה ונקר להם כול עין ימין ונתן אימה ופחד על ישראל . ולוא נשאר איש מבני ישראל אשר בעבר הירדן אשר לוא נקר לו נחש מלך בני עמון כול עין ימין . רק שבעת אלפים איש נסו מפני בני עמון ויבאו אל יבש גלעד . ויהי כמו חדש ויעל נחש העמוני ויחן על יביש . ויאמרו כול אנשי יביש אל נחש מלך בני עמון כרת לנו ברית ונעבדך ויאמר אליהם נחש העמוני בזאת אכרות לכם ... " . כלומר , יש רקע לדברים , ולא מדובר בתקרית בודדת ומנותקת . המצור על יבש גלעד נערך במסגרת מערכה מקומית , אחת מני רבות , שהתנהלה מעברו המזרחי של הירדן . בצר להם , פנו אנשי יבש לנחש והציעו לו לכרות עמו ברית ולהיות נתיניו . ואולם , נחש מגיב באופן מזלזל ואומר ' בזאת אכרת לכם , בנקור לכם כל עין ימין ; ושמתיה חרפה , על כל יש ראל ' . כלומר , כוונת נחש היא להשפיל את אנשי יבש גלעד ואולי , באמצעותם , את כל אנשי ישראל . המשא ומתן מתנהל כשאנשי יבש גלעד נצורים בעירם , ולמרות זאת נחש העמוני אינו מעז לתקוף . מהתנהלות זו ניתן להסיק שמדובר בעיר מבוצרת , שאין לזלזל בה , ואם נוסיף לכך את הכתוב במגילת ספר שמואל שהתגלתה בקומראן ( ואינו מופיע בנוסח המסורה ) ולפיו לאנשי העיר נוספו כ 7 , 000 - אנשי גד וראובן , שחלקם היו ודאי לוחמים , נבין למה נחש אינו מזדרז לתקוף . יחסי הכוחות מאפשרים למנהיגי העיר למשוך זמן , ומכאן ועד הצעתם המפתיעה לנחש הדרך קצרה . וכך הם מציעים לו : " הרף לנו שבעת ימים , ונשלחה מלאכים , בכל גבול ישראל ; ואם אין מושיע אתנו , ויצאנו אליך " . מהשתלשלות האירועים בהמשך ניתן להבין כי נחש נענה להצעת אנשי יבש מלחמת ששת הימים . כתוצאה מההונאה שבוצעה באמצעות רפעת אלג ' מאל הבינו המצרים כי צה " ל לא יעז לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי בשל סוללות הטילים המגנים עליהם רפעת אלג ' מאל . הפעלתו הייתה שווה לכוח של אוגדה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help