sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

המלך שאול הוא אחת הדמויות האהובות עליי בתנ " ך . דמות כה טרגית שאני כמעט מתפתה לומר שהוא זכה במלוכה על לא עוול בכפו ... על שאול נאמר , כבר במשפט שבו אנו מתוודעים אליו , כי הוא ' בחור וטוב , ואין איש מבני יש ראל , טוב ממנו ' , כלומר , לא היה הרבה יותר מזה לומר עליו . ' בחור טוב ' . בזה בערך הסתכמו כל מעלותיו של שאול כשהוא עולה על במת ההיסטוריה . ' בחור וטוב ' אומר שהוא צייתן , אחראי , מכבד את אביו ואמו , ובאופן כללי אוהב את הבריות ומשתדל לא לעצבן אף אדם . כשצריך , התנ " ך יודע לתאר גם תכונות נוספות אצל אנשים ( למשל , את קיש , אבי שאול , הוא מגדיר כ ' גבור , חיל ' ); אבל על שאול לא היה כנראה עוד מה לומר . לא בכדי מטיל עליו אביו את המשימה למצוא את האתונות שהלכו לאיבוד , יחד עם אחד הנערים . בהיותו בחור טוב , ניתן לסמוך עליו שידבק במשימה עד ביצועה . האב ודאי לא שיער בנפשו מה יקרה . חיפוש האתונות נמשך שלושה ימים ונערך בהר אפרים , אזור מיושב בדלילות באותם ימים . במהלכו עברו שאול ונערו מרחק של 30 - 20 ק "מ בארץ - שלשה , בארץ - שעלים , בארץ - ימיני והגיעו עד ארץ צוף , מקום מושבו של שמואל הנביא . זהו האזור שבין צפון ירושלים לאזור בית אל והלאה מזרחה , עד מעבר לבעל חצור של ימינו . הסבר נהדר לגבי מסע החיפושים של שאול ונערו וזיהוי אפשרי של המקומות הללו מצוי בספרו של יואל אליצור , ' מקום בפרשה ' , עמודים . 219 - 212 את האתונות שאול לא מצא , ואף הציע לשוב הביתה פן אביו יתחיל לדאוג בשל הזמן שחלף מאז יצאו לדרכם ( בחור טוב , כבר אמרנו ?) . אבל נערו אשר עמו הציע שאם הם כבר בארץ צוף , כדאי להם לפנות לאיש האלוהים , כדי שיאמר להם היכן ימצאו את האתונות . הוא ממש עמל קשה על מנת לשכנע את שאול לקבל את הצעתו . זה התרצה לבסוף , פגש את שמואל וכל השאר היסטוריה . שלוש פעמים הוכתר שאול למלך , ודומה שלאורך כל תקופת מלוכתו נגזר עליו להוכיח שוב ושוב כי הוא ראוי למלוך . בפעם הראשונה נמשח שאול למלך על ידי שמואל יום לאחר שנפגשו לראשונה , בטקס שנערך השכם בבוקר ,   בקצה העיר , הרחק מעיני אנשים ; ללמדנו עד כמה היה עניין המלוכה לצנינים בעיני שמואל . מלבד זאת , ייתכן גם ששמואל זיהה בשאול את מה שכבר ידענו עליו מלכתחילה – הוא בחור טוב אבל לא הרבה יותר מזה ... בפעם השנייה הוכתר שאול למלך בטקס המוני במצפה , שהייתה עיר או מקום התכנסות לבני ישראל מצפון לירושלים . גם בתיאור טקס זה ברור מי הבוס . שמואל מנהל את העניינים ביד רמה ושאול מתגלה לאורך האירוע כמי שמשתף עמו פעולה וסר למרותו , ובוודאי לא מהווה דמות של מנהיג . סיום הקטע ממחיש זאת באופן עוצמתי : " וישלח שמואל את כל העם , איש לביתו .   וגם שאול הלך לביתו , גבעתה " . שמואל משלח את העם לדרכו וגם שאול , בשלב הזה כבר מלך מוכתר בפומבי , הולך לביתו כאחד העם . פלא שבני בליעל הביעו דעתם בקול ובאופן מזלזל , ושאלו " מה - ישענו זה " , ואף לא העלו לו מנחה ? בפעם השלישית מוכתר שאול למלך אחרי מסע ההיחלצות לטובת אנשי יבש גלעד . בהקשר זה גם עולה מבצע מודיעיני מוצלח , מבצע הונאה שהניב תוצאות טובות . אלג ' מאל מעביר ידיעות למפעיליו במצרים מבצעי הונאה מוכרים לנו מאז הסיפור המופלא על הסוס הטרויאני של אודיסאוס במלחמת טרויה , ואף מתקופות קדומות יותר . צבאות וארגוני מודיעין נוהגים לבצע מבצעים כאלה מעת לעת . ביסוד עבודת המודיעין עומדת ההונאה , וארגוני מודיעין רבים פיתחו אותה עד דרגת אמנות . מה שיפה במבצעי הונאה הוא המגוון העצום , האינסופי , של מבצעים כאלה שניתן לבצע . כל שצריך הוא לזהות את הצורך , את ההזדמנות , להעלות רעיון - ולבצעו . מבצעים אלה נועדו ליצור אצל היריב מציאות מדומה , שבמקרים רבים גורמת אצלו לירידת מתח , לריכוז תשומת לב והמאמצים בכיווני סרק , להגברת תחושת ההצלחה שלא בצדק . בשלב זה מנהל המבצע צריך לנצל כתוצאה מההונאה שבוצעה באמצעות ביטון הבינו המצרים כי צה " ל לא יעז לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי בשל סוללות הטילים המגנים עליהם , ומתכונן להתחיל את המלחמה במתקפה יבשתית . אופרטיבית , גרם הדבר לכך שהמצרים גילו שאננות רבה לטובתו את הצלחתו . מבצע הונאה כזה , שכבר פורסם ברבים , נוהל על ידי שירות הביטחון הכללי ערב מלחמת ששת הימים . מטרות המבצע היו לטעת בקרב המצרים תחושה שישראל אינה מתכוונת לתקוף באמצעות חיל האוויר , ולרתק כוחות מצריים לאזור קציימה – אבו עגילה בסיני . את המבצע ביססו בשב " כ על לוחם מצרי בשם רפעת אלג ' מאל , עבריין שגויס על ידי המודיעין המצרי ונשלח לישראל ב , 1955 - במסגרת גלי העלייה של יהודי מצרים דרך איטליה כשהוא נושא את השם ז ' אק ביטון . משימתו של אלג ' מאל הייתה להתערות בחברה הישראלית ולהעביר ידיעות למפעיליו במצרים . השב " כ ידע על ביטון עוד בהיותו באיטליה ועקב אחריו לאחר " עלייתו" ארצה . בשובו מאחת מנסיעותיו לאירופה הוא נעצר , נחקר , הודה והוכפל - כלומר הסכים להמשיך לשמש למראית עין סוכן של המצרים אך העביר למפעיליו שם מידע על פי הנחיות מפעיליו בשב " כ . במקביל , דיווח למפעיליו בשב " כ על אודות ההנחיות שקבל ממפעיליו המצרים ומושאי התעניינותם . הפעלתו של ביטון , שזכה לכינוי " יתד " , הניבה פירות מוצלחים במיוחד . כתוצאה מההונאה שבוצעה באמצעות ביטון הבינו המצרים כי צה " ל לא יעז לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי בשל סוללות הטילים המגנים עליהם , ומתכונן להתחיל את המלחמה במתקפה יבשתית . אופרטיבית , גרם הדבר לכך שהמצרים גילו שאננות רבה , השאירו את מטוסיהם חשופים על המסלולים ובכך חרצו למעשה את גורל המלחמה . מה שקרה בהמשך מוכר לנו היטב : חיל האוויר המצרי הושמד בשלוש השעות הראשונות של המלחמה , ומכאן הדרך לניצחון של צה " ל הייתה סלולה . ואולם , כבר במחצית השנייה של המאה ה 11 - לפנה " ס בוצע מבצע הונאה קטן , מתוחכם ומוצלח - על ידי אנשי יבש גלעד שמעבר לירדן . יבש גלעד אינה נזכרת ברשימת הערים שבעבר הירדן המזרחי לפני תקופת ההתנחלות . הסברה המקובלת היא שאת העיר הקימו המתנחלים הישראלים שהגיעו לאזור בתקופת יהושע . אין תמימות דעים באשר למיקומה של יבש גלעד המקראית , אבל כל החוקרים מדברים על צפון ירדן , בקרבת ואדי יאבס , 20 - 15 ק " מ מזרחית לבית שאן . יבש גלעד מוכרת לנו מפרשת פילגש בגבעה . בני העיר סירבו להשתתף במלחמה שאליה יצאו שבטי ישראל נגד אנשי שבט בנימין שהואשמו במעשה הנורא . בתגובה נשלחו " שנים עשר אלף איש מבני החיל " על מנת להכות בתושביה . אחרי שביצעו זאת לקחו עמם ' ארבע מאות נערה בתולה , אשר לֹ א ידעה איש " ומסרו אותן לבני שבט בנימין שנותרו בחיים אחרי המלחמה . כל זאת על מנת ש " לֹ א ימחה שבט , מישראל ' . התנהלות אנשי יבש גלעד במקרה זה וסירובם להשתתף בהתקפה על אנשי שבט בנימין עשויה ללמד על קרבת משפחה לאנשי השבט , שבטו של המלך הצעיר שזה עתה הוכתר .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help