sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

על ידי “ צבא ההצלה ” הערבי . שיח ’ ג ’ בר התחייב שבסיום ההפוגה יאפשרו הדרוזים לצה ” ל להיכנס לכפריהם . עוד סוכם , כי אם “ צבא ההצלה ” לא יתקיף את הכפרים הדרוזיים , צה ” ל ייכנס לכפרים האלה במסווה של קרב , כדי לא לחשוף את שיתוף הפעולה . שיח ’ ג ’ בר ביקש להיפגש גם עם אבא חושי והשניים נועדו בחיפה . בפגישה הבטיח השיח ’ שיפעל להשגת הסכמתם של הכפרים הדרוזיים האחרים לכניסת צה ” ל לתחומיהם . בסוף אוגוסט 1948 זימנו הישראלים את נאמניהם הדרוזים לפגישה באבו סנאן . הם ביקשו לדעת מדוע הדרוזים לא התנגדו לכניסת “ צבא ההצלה” ליאנוח ולג ’ ת , ושאלו איך יגיבו אם קאוקג ’ י ינסה לתפוס כפרים אחרים . הדרוזים המעיטו בהשפעה של תפיסת הכפרים והבטיחו כי יגיבו בהתנגדות מזוינת אם קאוקג ’ י ינסה להרחיב את שליטתו . צה ” ל הרחיב בינתיים את מגעיו גם לכפרים הדרוזיים סביב הר מירון – בית ג ’ ן , חרפיש ופקיעין . ב 22 - בספטמבר 1948 ביקש דונקלמן מעמנואל פרידמן להשיג מידע על שלושת הכפרים ולברר אם הם מוכנים לשתף פעולה עם צה ” ל . פרידמן הסדיר פגישה לדונקלמן עם עלי אל - יוסף ובנו כמאל , מח ’ תאר בית ג ’ ן . בפגישה השתתפו גם שלישו של דונקלמן וקציני המודיעין שלו . דונקלמן ביקש להעמיד לרשותו איש קשר נאמן שיספק מידע על תנועות “ צבא ההצלה ” באזור . התפקיד הוטל על בנו של כמאל עלי אל - יוסף . בסוף ספטמבר הגיעה מחלקת “ דעת ” במשרד החוץ להסכמים דומים בגליל המערבי באמצעות שיח ’ מעדי . הוא הבטיח את הניטרליות של ג ’ ולס , ירכא ואבו סנאן אם יחודשו מעשי האיבה . במקביל סוכם כי צה ”ל יתפוס את יאנוח וג ’ ת לאחר תיאום הפעולה עם תושביהם , כפי שנעשה בשפרעם . שיח ’ ג ’ בר הבטיח לתאם את העניין עם הכפרים הללו ו ” דעת” הייתה בטוחה בהצלחת הפעולה . הקמת היחידה הדרוזית בצה ”ל ביצועים מוצלחים מצד סוכני המודיעין הדרוזים הביאו לדרישה של אנשי הש ” י בחיפה להקים יחידה דרוזית לפעולות מיוחדות . ה ” הגנה ” לא אישרה זאת מחשש שאנשים יערקו עם נשקם הישראלי לצבאות ערב . מספר הדרוזים ששיתפו פעולה עם היהודים בתחום הביטחוני הסתכם בעשרות ספורות בלבד , אך פעילותם היוותה בסיס להקמת היחידה הדרוזית בצה ” ל . היחידה הייתה פרי הברית היהודית - דרוזית , שניתן היה לממשה רק לאחר תבוסת הפלסטינים באפריל - מאי ובלימת הפלישה של צבאות ערב לארץ ישראל . מיד לאחר הקמת המדינה הצליח גיורא זייד לשכנע את מפקדי ה ” הגנה” המהססים להקים יחידה דרוזית תחת פיקודו . הוא הציע ל ’ הגנה ” לתת נשק רק למתנדבים דרוזים עם בית ואדמה בעספיא , כך שאין חשש שיערקו עם נשקם . זייד החל בגיוס מתנדבים מכפרי הכרמל לשירות ביחידה דרוזית מחוץ למסגרת צה ” ל . גרעין היחידה הוקם בביתו של סלימאן שריף אבו רכן בעספיא , והוא זכה להיות הקצין הראשון בה . לוחמיה הבכירים היו סגן צאלח קנטאר , סגן יוסף אבו רכן , רב ” ט מחמוד זידאן חלבי וטוראי סלימאן לאלא . היחידה מנתה בראשיתה 25 מבני עספיא ודאלית אל - כרמל . נמסרו להם 25 רובים באישור משה כרמל , מפקד חטיבת כרמלי ואחר כך מפקד חזית א ’ ( הצפון ) , לאחר שזייד שכנעו כי הדרוזים לא ימעלו באמון . במסגרת קרבות “ עשרת הימים ” 9 - עד 18 ביולי - 1948 פעלה היחידה בעיקר נגד כוחות ערבים שברחו מן השטח הנצור ובתפקידי סיור וניווט של יחידות צה ” ל שפעלו נגד כפרים ערביים בכרמל . מספר המתנדבים הדרוזים אליה מכפרי הכרמל עלה בהדרגה ל . 60 - השמועה בדבר הגיוס פשטה והתחילו להגיע מתנדבים גם מכפרי הגליל ( ירכא וג ’ ולס ) ואף דרוזים מסוריה ומלבנון ( בהם מאנשי גדודו של שכיב והאב ) . היחידה לא פתחה את שעריה לכל מתנדב דרוזי - זייד קיבל רק את מי שהכיר אישית או מי שהיה בן משפחה של מכריו . נסיבות הקמתה של היחידה הדרוזית מחוץ למסגרת צה ” ל הפכו אותה לגוף חסר “ אבא ” . הוחלט לצרפה ליחידה צה ” לית אורגנית - חטיבה 8 בפיקוד יצחק שדה . ב 19 - ביולי היחידה הוצבה במחנה ישראל שבקרבת שדה התעופה לוד , הועמדה תחת פיקוד גדוד 89 מחטיבה , 8 והחלה באימוני נשק . ב 7 - בספטמבר חוילו אנשי היחידה המתנדבים וקבלו פנקסי מגויס ומספר אישי . יום זה הוכרז כיום ההשבעה לדרוזים בצה ” ל , ובמחנה הונפו לראשונה דגל ישראל והדגל הדרוזי בעל חמשת הצבעים , נושא מגן דוד . החיילים עברו בסך לפני מג ” ד 89 דב צסיס . לצה ” ל גויסו גם בני מיעוטים אחרים : הפלמ ” ח גייס בדווים ידידותיים בלתי - סדירים משבט ערב אל - היב ליד ראש פינה . היחידה הבדווית , הכפר הדרוזי יאנוח . מסיבות פוליטיות ומשיקולי יוקרה , הוחלט שאת ההתקפה עליו תבצע יחידת המיעוטים החדשה של צה ”ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help