sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

כליל המבנה שבו שכן מלון “ אטלנטיק ” , ונזק כבד נגרם למלון אמדורסקי , לבית   בנק קופת עם   ולבית וילנצ ’ יק . מהדף הפיצוץ נמעך גג קולנוע אוריון , נהרסה חנות ספרים וזכוכיות נופצו ברחבי העיר . 58 הרוגים ו 140 - פצועים הפכו את האירוע הזה לקטלני מבין הפיגועים שידעה העיר . יחלפו יותר מ 40 - שנה עד שיתברר כי ניתן היה למנוע את הפיגוע הזה . ד ”ר אורי מילשטיין , חוקר מלחמת השחרור , חשף בטרילוגיה שחיבר עליה כי בשלוש נקודות לפחות בשעות שקדמו לפיגוע , ניתן היה למנעו או לצמצם את נזקיו . אזהרה מדויקת על התוכנית , ועל מיקום המשאיות הממולכדות , ניתנה לילה קודם לכן - אך לא נעשה בה דבר . הערבים , בעזרת עריקים מהצבא הבריטי ומומחים מחו ” ל , הכינו מכוניות תופת עמוסות מאות קילוגרמים של חומרי נפץ . אלה הוחדרו ליעדים נבחרים ברחבי הערים המעורבות . מידע בנושא הגיע אל מולה כהן , מפקד הגדוד השלישי של הפלמ ” ח שפעל באזור . מומחים זרים נוספים , בעיקר גרמנים , בוסניים או שכירי חרב בריטיים הצטרפו בערים נוספות ליוזמה החדשה . חיפה הייתה העיר הראשונה להיפגע מסוג קטלני זה של פיגועים : ב 14 . 1 . 1948 - החדירו שוטרים בריטים מכונית דואר עמוסה חומרי נפץ למרכז המסחרי בעיר . שבעה נהרגו . ירושלים הייתה הבאה בתור . איש המודיעין הבריטי היה שיכור לחלוטין שבועיים וחצי לאחר מכן , ב , 1 . 2 - נשמע פיצוץ במערכת העיתון הציוני פלסטיין פוסט ( לימים הג ’ רוזלם פוסט ) . לובשי מדים בריטיים נמלטו דקות לפני הפיצוץ , שבוצע באמצעות משאית תופת . שני עוברי אורח ועובד העיתון נהרגו . ב 22 . 2 - נעצרו במחסום של “ ההגנה ” , בכניסה המערבית לירושלים , שריונית בריטית ומאחוריה שלוש משאיות צבאיות . במחסום שמרו שני מתנדבי “ ההגנה ” , שלא ידעו כי כלי הרכב הועמסו ביותר מטונה חומר נפץ כל אחד , בתוספת מאות קילוגרמים של מגנזיום ואשלגן להגברת הפיצוץ ומאות בקבוקי מולוטוב שנועדו להצית שריפות סביב . המשאיות הוכנו בפקודת מפקד גזרת ירושלים של הכנופיות הערביות עבד אל קאדר אל חוסייני . השיירה יצאה את הכפר עמאוס שבאזור לטרון ועשתה דרכה באיטיות לירושלים . היא נעצרה במחסום בכניסה המערבית לעיר . כשנשאל נהג השריונית ליעדו , השיב כי המשאיות מעבירות פסולת למחנה אלנבי הבריטי . כשהשומרים ביקשו לבדוק את המשאיות צעק השוטר בעברית : “ אמרתי שהכול בסדר - לא ארשה שתערוך בדיקה ! אני אחראי לשיירה - סמרטוט יהודי עלוב , תן לעבור ! ” . החייל הבריטי כיוון את המקלע בצריח לעבר שומרי המחסום , שנאלצו לתת לכלי הרכב לעבור . הם רשמו את מספר השריונית , , 597 ואת השעה , , 05 : 45 כדי לדווח על גסות הרוח . שני השומרים העידו לאחר מכן בוועדת החקירה של הסוכנות   כי קיבלו הוראה לא לחפש במכוניות צבאיות ומשטרתיות בריטיות . בוריס גוראל , איש מודיעין של “ ההגנה ” , קיבל התראה ממוקדת ומפורטת על הכנת השיירה בלילה שלפני כן . ההתרעה התקבלה בבית קפה ירושלמי , מעיתונאי בריטי בשם גאי קוקס . גוראל התעלם ממנה כי לא בטח בקוקס . שנראה כמו בשאר פגישותיו עם אנשי מודיעין יהודיים , גם בזו היה שיכור לחלוטין . קוקס היה עיתונאי של סוכנות ידיעות בריטית , שעמד בקשר עם “ ההגנה” ועם אנשי המודיעין של האצ ” ל והלח ” י . את הפגישה עם גוראל , 12 שעות לפני הפיצוץ , יזם הוא . כשהבין שלא מאמינים לו , יצא קוקס מתוסכל מבית הקפה . הוא ניסה למצוא את אליעזר גולדשטיין ( גולן ) , עיתונאי שהיה קשור לאצ ” ל , וכשלא עלה הדבר בידו , ניסה לאתר את יחזקאל סהר , איש הקשר בין “ ההגנה ” למשטרה הבריטית . הוא נהג להעביר לגולן ולאצ ” ל מידע על שוטרים במשטרה הבריטית , שערקו לשירות הכנופיות הערביות או שתכננו לעשות זאת . כשהבין שגוראל לא מאמין לו וכשל בניסיונות לאתר את סהר ואת גולדשטיין , יצא קוקס בעצמו “ לעצור את הפיגוע ” . למחרת , שעות ספורות לאחר הפיצוץ , לוחמי הפלמ ” ח שליוו את השיירה מירושלים לתל אביב מצאו את גופתו , ירויה לצד הדרך . משאיות התופת , שלא נעצרו במחסום , חנו ליד המלונות “ אטלנטיק” ו ” אמדורסקי ” , שבהן שהו לוחמי הפלמ ” ח ומלווי השיירות . עובדה זו הייתה ידועה לחוסייני מפי סוכנים בריטיים שהפעיל בעיר . הנהגים חנו , יצאו , ירו למוות בשומר של בנק דיסקונט - והסתלקו מהמקום בשריונית . שומר של תחנת מוניות גילה עשן מיתמר מהמשאיות . הוא פרץ בצעקות התרעה , אך כבר היה מאוחר מדי . דקות לאחר מכן , התפוצצו שלוש המשאיות . הזלזול באיש המודיעין הבריטי המוזר והשתוי גבתה מחיר כבד של 58 הרוגים . שתי אזהרות שלא נענו חמישה שבועות לאחר מכן שב והתרחש אסון - והפעם נשמעה התרעה רמה וברורה , ממספר מקורות . בשבת , 27 במרץ , הצליחה שיירה ישראלית גדולה ועמוסה להגיע לגוש עציון , לפרוק ציוד ולהעמיס אחר - ולצאת בחזרה לכיוון ירושלים . בשיירה רוכזו כל כלי הרכב המשוריינים שהיו באותה עת באזור , 37   משאיות   ו 18 -   משוריינים . בתוך משורייני הליווי פוזרו 130 אנשים , ונשק הליווי כלל שלושה   מקלעים   בינוניים , 13 מקלעים קלים , שתי   מרגמות , 47   תתי - מקלע , 45   רובים   וחומרי נפץ   לפיצוץ מכשולים . בראש השיירה ניצב משוריין מסוג “ פורץ מחסומים ” . במבואות הכפר הערבי דהיישה נתקלה השיירה במחסום שפורץ המחסומים לא הצליח לפנות - ונלכדה . הלוחמים , בפיקוד המג ” ד צבי זמיר , נטשו את כלי הרכב והתבצרו בבית לצד הדרך . לאחר קרב של 30 שעות , הבריטים פינו אותם מהמקום בתמורה לוויתור על נשקם ועל המשוריינים . אלה הועברו מיד לערבים הצרים עליהם . בקרב נפלו 15 לוחמים ו 40 - נפצעו . כל כלי הרכב המשוריינים שהיו בירושלים אבדו , וגם חלק נכבד מנשקם של מגני העיר . אלא שאת המכה הקשה ניתן היה למנוע . יצחק נבון , מפקד המחלקה הערבית בשירות הידיעות של “ ההגנה ” בירושלים , ולימים נשיא מדינת ישראל , הצליח להקים במו ידיו שירות האזנה לקווי הטלפון ולרשתות הקשר של האויב הערבי . בשבת שבה התארגנה השיירה לצאת לגוש עציון , חשו נבון ואנשיו בתכונה גדולה ברחוב הערבי . עד מהרה למדו הם מהמאזינים לקווי הטלפון הערביים כי הוכרז גיוס כללי . המפקדים המקומיים דיברו על שיירה גדולה שעומדת כשנשאל נהג השריונית ליעדו , השיב כי המשאיות מעבירות פסולת למחנה אלנבי הבריטי . כשהשומרים ביקשו לבדוק את המשאיות צעק השוטר בעברית : " אמרתי שהכול בסדר - לא ארשה שתערוך בדיקה ! אני אחראי לשיירה - סמרטוט יהודי עלוב , תן לעבור ! "

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help