sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

על ראשי המודיעין מוטל עול מוסרי מיוחד ואחריות רבה להבחין בין מותר ואסור , בין פעולה לא אתית ( מוסרית במסגרת התפקיד ) ובין פעולה לא אתית אסורה . ואוסיף : איש מודיעין חייב להיות סקרן , להביט סביב , לשאול שאלות . החקרן הסקרן ישאל ויבקש תשובות , ופעמים רבות יקבלן . הקברניטים מתפעלים ככלל , ראשי הממשל בישראל רוחשים כבוד רב לקריאת חומר מודיעיני ובמיוחד חומר גולמי , ולחוות דעת המודיעין . מי מראשי הממשל – ראשי ממשלה ושרי ביטחון – שבא משירות ביטחוני , לרבות מודיעיני בעצמו , מתחבר לכך בקלות ; אחרים , שלא היו בעולם זה או קרוב אליו , מסוקרנים ומתפעלים מהאזנות הסתר ומהפעלת סוכנים . זכורני באיזו שקיקה היה הנשיא חיים הרצוג , ראש אמ ” ן פעמיים , שהייתי מתדרך אותו מדי שבוע כמזכיר הממשלה , גומע את סיפורי המגעים החשאיים שניהלנו . ליווי תהליכים מדיניים לגופי המודיעין תפקיד בזיהוי תהליכים ופוטנציאל . עליהם לנקוט זהירות רבה מנטילת אצטלה של חיווי דעה על העמדה שצריכה ישראל להציג , ללכת בין הטיפות וללוות את המשא ומתן , לפניו ובמהלכו . מעקב אחרי הלכי רוח ועמדות בצד שכנגד הוא חיוני , וישנם כל הכלים לכך . יש חשיבות להרחבת המעגל של הפצת מידע מודיעיני לגורמים העוסקים במשא ומתן עצמו , לא רק לקברניטים . הערתי על כך בשעתו בעקבות לקחי המשא ומתן עם מצרים . הואיל ונשאתי לאורך שנים שני כובעים , הן כעוזר שר החוץ ( ולימים כמזכיר הממשלה ) הקורא את החומר שהועבר לראש הממשלה ולקבינט , והן כנושא ונותן בעצמי . ערב קמפ דיויד נכתבו ניירות טובים , במו ” מ על חוזה השלום עם מצרים היו צוותי מודיעין ובהם רבי הסרנים אברהם סלע וז ’ק נריה , לימים אלופי משנה , שהביאו חומרים מדי בוקר לשר החוץ - אך לו בלבד . לימים מונו קציני מודיעין למשלחות המו ” מ . אתי עבדו אנשים כמו עמוס גלעד , קובי חייק ומוטי דמיטשטין . עבודתם הייתה מועילה מאוד במו ” מ עם ירדן ( במיוחד ) והפלסטינים , אך הם לא היו מופקדים לנהל מעקב מודיעיני על כוחותינו שלנו . בעת שהייתי ראש משלחתנו למו״מ עם ירדן והפלסטינים , נפתח בוושינגטון ערוץ אוסלו בהפתעה גמורה וכמעשה עשוי . לאחר חמש שיחות הפצרה מצד רבין נשארתי במו ” מ עם ירדן , ולא התחרטתי . בנושא ירדן שולב המוסד , בעיקר אפרים הלוי , שגם ארגן את כל הפגישות החשאיות עוד מאמצע שנות ה , 80 - כשם שארגן המוסד את הפגישות בין משה דיין לשליח המצרי תוהאמי במרוקו ב , 1977 - לפני ביקור סאדאת . אך המודיעין הצבאי לא שולב בראשונה בנושא מצרים , וגם בנושאי ירדן שולב חלקית בלבד בהנחיית רבין , מה שגרם מעט אי נעימויות . מפקד יחידת המיפוי של אמ ”ן חיים סרברו תרם תרומה חשובה בנושא הגבול עם המדינות השכנות . היבט מודיעיני פחות מוכר , המיפוי הצבאי , הוא בעל ערך רב להסכמים הכרוכים בקביעת גבולות . במו ” מ עם סוריה בימי ראש הממשלה ושר הביטחון אהוד ברק , אלוף אורי שגיא , לשעבר ראש אמ ” ן , מילא תפקיד חשוב . במו ” מ עם לבנון ב 1982– - 1983 לא היה ליווי מודיעיני , אף כי האלופים אברהם טמיר ואורי שגיא ואחר כך מנחם עינן , היו חברי משלחתנו . גישתי הברורה לאורך השנים כי היה מקום לשתף את אמ ” ן בנעשה במגעים עם מצרים ב , 1977 - שיתוף שהיה אולי מועיל להבנת התקופה . ביטחון מקורות המודיעין קהילת המודיעין נדרשת להגן על מקורות המידע . יש לכבד זאת , אך אין מקום להפריז . בהיותי ציר בשגרירות בוושינגטון התקוממתי כי חומרי השגרירות מגיעים לשלוחת המוסד אך לא להיפך , מן השלוחה לשגריר ולאנשיו , גם כשהחומרים אינם שונים מאלה שכתבו אנשי משרד החוץ בשגרירות . יום אחד עשיתי מעשה : הוריתי למחלקת הקשר , כפעולת גומלין , למדר את אנשי השלוחה מחומר אנשי השגרירות האחרים . לא אדרש כאן לפרשת פולארד מנובמבר , 1985 שהייתה לדידי כציר בשגרירות כרעם ביום בהיר . שמעתי לאחר מעשה על הוצאתו , יחד עם רעייתו הראשונה , ממתחם השגרירות , והשמים כמעט נפלו . הנספחות הצבאית מיהרה להוציא עצמה מן הסיפור בדרך שלא אדרש אליה . הפעלת פולארד על ידי הלק ” מ הייתה דוגמה מובהקת למשגה כבד תוך התעלמות מהתמונה הכוללת החיונית יחסי ישראל - ארה ” ב . המשפט , העולם החשאי והטרור מתוך גישת תכלול בין - זרועי הוקם במזכירות הממשלה ב 1987 - פורום בראשותי למעקב בנושא האנטישמיות , שלא היה קיים עד אז . כל הגורמים הרלבנטיים – משרד החוץ , המוסד , נתיב – חברו לשיתוף פעולה טוב וראוי , בוודאי בהשוואה ל ” מלחמות יהודים” מוגזמות בתחומים אחרים . נושאי מודיעין משיקים מדי פעם לעולם המשפט . דוגמה בולטת היא פדיון שבויים . נזדמן לי שלוש פעמים לעסוק בשחרור אנשי מוסד שנעצרו במדינות זרות ב ”תאונות עבודה ” , בירדן , בשוויץ ובקפריסין . בתקלות בשוויץ ובקפריסין היו המגעים מול התובעים הכלליים של המדינות הללו . בשווייץ הייתה תובעת כללית לא קלה , קרלה דל - פונטה . “ נדנדתי ” לה בטלפונים כמעט כל יום , נעשו פעולות בצינורות מודיעין , ואכן הושג הסדר טיעון נוח . עמדתי על כך שהעצור ששוחרר יאשר אישית שיחזור למשפט , למקרה שאירוע כזה יישנה וכדי שמדינת ישראל תהא אמינה . בקפריסין האתגר היה בניית אמון עם התובע הכללי אלקוס מרקידס , אדם עצור וחמור סבר . העצורים שנשפטו לשלוש שנים ( לאחר הסדר שלא כלל עבירת ריגול ) שוחררו אחר מו ” מ , והתובע הכללי עמד בדיבורו באשר למועד ואף הקדים אותו . חובתה של המדינה לסייע לא רק למכהנים עתה , אלא גם למי שפרשו , כשהועלו באוב פרשיות עבר , וכך פעלנו . בית המשפט העליון , כמו בתי משפט אחרים , נתקל לא אחת בחומר מודיעיני בתיקי ביטחון שעניינם ריגול , ובמיוחד טרור . השופטים מעיינים בחומר חסוי . עם השנים לומד שופט להבדיל בין עיקר לטפל , גם בחומר זה . לשמחתי , למיטב ידיעתי לא הייתה מעולם הדלפה של חומר חסוי מצד שופטים . הדברים נאמרו בערב עיון מטעם מכון ממרי בירושלים לכבוד הספר " לוחמי הסתר – המודיעין הישראלי – מבט מבפנים " ( 2017 ) מאת אפרים לפיד . המאמר המלא באתר המל ”ם ראש ה ” מוסד ” לשעבר אפרים הלוי . ארגן את הפגישות החשאיות עם ירדן עוד מאמצע שנות ה 80 -

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help