sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

הצבא היהודי - א . ז ' י ( . ) AJ תוכנית הפעולה של הארגון התבססה על ההנחה , שכבר אז ביצעו הגרמנים השמדה של העם היהודי . בהתאם הציב הארגון את המטרה המיידית הדחופה - למנוע השמדה זו ולהציל יהודים מפני הנאצים . במקביל אימץ הארגון את המטרה של המאבק הצבאי בנאצים . כתנועה של רזיסטאנס צבאי , אימץ הא . ז ' י את המטרות הכלליות של הרזיסטאנס הצרפתי . מטרות אלה היו : לתמוך במאבק של בנות הברית , להכין את המחתרת למשימת שחרור צרפת ולבצע פעולות , שידרשו בנות הברית או המפקדה הצרפתית בלונדון . בד בבד עם גיבש הארגון תוכנית פעולה לטווח רחוק - עם תום המלחמה בנאצים . לפי התוכנית , לאחר המלחמה הארגון יצטרף למאבק להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל . תוכנית זו נשענה על ההנחה , שהשאלה היהודית לא תמצא את פתרונה עם הבסת הנאצים . מפקדי הא . ז ' י סברו שהאידאולוגיה של ההתבוללות נכשלה , לכן על הארגון לגבש פתרון אחר לבעיה היהודית . הפתרון היה , לדעתם , הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל . משימת מבחן פיקטיבית ומאתגרת ארגון הא . ז ' י הוקם במתכונת של ארגון צבאי מחתרתי . בראשותו עמדה מפקדה מרכזית , שהייתה מורכבת מאברהם פולונסקי , לוסיין לובלין , דיקה ג ' פרויקין , נציג הג ' וינט בצרפת ואלכסנדר קוברסקי , נציג האורט בצרפת , לאונרד זופרנר ורנה קפל . לאחר ההסכם עם תנועת הנוער הציוני והצופים היהודיים , הצטרפו למפקדה גם סימון לוויט ורוברט גמזון . דוד קנוט היה חבר במפקדה עד שנאלץ לברוח לשוויץ במחצית השנייה של . 1942 הא . ז ' י , בשיתוף פעולה עם הרשתות האחרות , הציע תעודות מזויפות להצלת יהודים , הקים יחידות גרילה בערים המרכזיות של צרפת ויחידות מאקי באזור ההר השחור בדרומה , סייע במעבר לשוויץ ולספרד וכן העביר כספים משוויץ למימון פעילות הרזיסטאנס היהודי . הא . ז ' י הקים יחידות ייחודיות שסיפקו שרותים לרשתות האחרות : קשר ומודיעין מרכזי , הדרכה צבאית ומעבר לספרד . הדבר שאפיין את מבנה הא . ז ' י היה החלוקה לקבוצות פעולה קטנות ואוטונומיות . אנשים לא הכירו אלא את קבוצתם המצומצמת ואת מפקדם הישיר , כדי שלא יוכלו להסגיר חברים רבים אם ייתפסו ויעונו בנוסף היו מפקדות אזוריות עם מפקדים מקומיים שנהנו ממידה רבה של אוטונומיה , בשל קשיי הקשר והנסיבות המחתרתיות . הם פעלו בתחומים כמו גיוס אנשים , זיוף תעודות , פעילות סוציאלית , החבאת אנשים , הדרכה צבאית , השגת נשק ופיקוד על היחידות הלוחמות בערים . הדבר שאפיין את מבנה הא . ז ' י היה החלוקה לקבוצות פעולה קטנות ואוטונומיות . אנשים לא הכירו אלא את קבוצתם המצומצמת ואת מפקדם הישיר , כדי שלא יוכלו להסגיר חברים רבים אם ייתפסו ויעונו . גם גיוס החברים , לרוב בשיטת " חבר מביא חבר " , תרם למניעת הלשנות ובגידות בארגון . בשל המחתרתיות קשה לאמוד בדיוק את מספר החברים . בארכיון פולונסקי נעים האומדנים בין קרוב לאלפיים חברים לבין מאות אחדות . הקושי בהערכת מספרם קשור גם בכך שחברים ברשת אחת פעלו לעתים קרובות גם במסגרת רשת אחרת . החברות בא . ז ' י הייתה כרוכה בשבועה . טקס ההשבעה התנהל בסודיות מרבית : עיני המועמד כוסו והוא הובל בסיבובים באזור ההשבעה כדי שלא יוכל לזהות את המקום . המועמד הוצג לפני קצין בחדר חשוך כשאור המנורה סנוור ומנע ממנו לראות את פני הקצין . הקצין השביע את המגויס , כשידו הימנית מונחת על דגל כחול לבן . המגויס חזר על המשפטים : " אני נשבע אמונים לא . ז ' י וצייתנות למפקדיו . לתחייה של עמי ולתקומת ארץ ישראל . החופש או המוות " . לאחר ההשבעה הוצגה התורה של הארגון : הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל והגנה על האינטרסים של היהודים בכל מקום . כן הוצגו חוקי הארגון : אמון , ציות , ושמירת סוד . במסמכי הארגון לא הוזכרה במפורש היררכיה פיקודית ברורה . עם זאת היו יחסים מדרגיים שבין מפקד לפיקודיו בחוליה והודגשה חובת המשמעת והציות למפקד . אחרי ההשבעה הוטלה על המגויסים החדשים משימת מבחן פיקטיבית , כדי להיווכח אם יצליח להשלימה בתנאים הקשים של הבידוק הקפדני של הגרמנים ובני בריתם הצרפתים . המגויסים החדשים שובצו , בדרך כלל , בתפקידים של אנשי קשר שכללו העברת ידיעות , מסמכים ודואר . כשהוכיחו את עצמם הם עברו בהדרגה לתפקידים אחראיים וקשים יותר , כמו העברת כסף ונשק , הנפקת תעודות מזויפות , הברחת ילדים לשוויץ ופעילות צבאית בערים . בעלי דרגה של קצין בצבא הצרפתי נקלטו מיד בתפקידים בכירים יותר בא . ז ' י . פעילות מחתרתית ענפה מתחת לאפם של הגרמנים הסיסמא המרכזית של הא . ז ' י הייתה " להיות נוכח בכל מקום ולהתמודד " . בהתאם , הארגון החדיר את אנשיו לארגונים צרפתים וגרמנים וגם לרשתות הרזיסטאנס היהודיות האחרות , במטרה לאסוף מידע שיועיל לפעילותו , ימנע פגיעה באנשיו או ימזער נזק במקרים שחבריו נלכדו . הא . ז ' י החדיר את אנשיו גם לארגון האוז ' יף , המקביל ליודנראט במזרח אירופה הכבושה , וגייס עובדות סוציאליות של האוז ' יף לשיתוף פעולה עמו . בארגון התנגדו לאוז ' יף כי צפו את הסכנה , שהאויב הגרמני ישתמש במאגרי המידע שלו נגד היהודים . בהמשך הא . ז ' י השתמש במידע שבידיו על האוז ' יף להצלת יהודים . כך , במאי , 1944 לאחר שקיבלו מידע מפורט על מבנה בניין האוז ' יף בליון , חברי הא . ז ' י פוצצו את מאגר התיקים של היהודים בבניין ופגעו במכונת ההשמדה הגרמנית . הא . ז ' י נקט שיטת פעולה של " הצל " , שלפיה חבר אחד ליווה חבר אחר בפעילות חשובה . לעתים קרובות הייתה המלווה אישה חמושה בנשק . הנשים , שהיוו כ 50 % - מחברי הרזיסטאנס , מילאו תפקידים חשובים ומסוכנים של העברת נשק ומסמכים מזויפים והעברת שיירות ילדים . זאת כי הן עוררו פחות חשדות וכי לא ניתן היה להוכיח את יהדותן , בניגוד לגברים הנימולים . הא . ז ' י הפעיל בטולוז , שנחשבה כבירת הרזיסטאנס היהודי , ובליון , שם פעל הצורר קלאוס בארבי , חנויות רדיו ועיתונים . אלה היוו מרכז לפעילות הא . ז ' י , לאיסוף מידע והפצתו . החנויות נמצאו בקרבת תחנות משטרה או גסטאפו , מתוך הנחה שהגרמנים ומשתפי הפעולה הצרפתים לא יצפו לכך שחברי הרזיסטאנס יעזו לנהל פעילות מחתרתית ענפה מתחת לאפם . תשומת לב מודיעינית מיוחדת הוקדשה להנפקת תעודות מזויפות , שהצילו אלפי יהודים ואפשרו את הפעילות התקינה של ארגוני הרזיסטאנס . הא . ז ' י , ובעיקר תנועת הנוער הציוני , שכללו עם הזמן את שיטות הנפקת התעודות . ד " ר איתן גינת ( טוטו ) , ממקימי תנועת הנוער הציוני , פיתח את ה " תעודות מזויפות אמיתיות " . חברי התנועה , בדרך כלל זוגות של גבר ואישה , שעוררו פחות חשדות , הגיעו לעיירות ולכפרים ואיתרו בזהירות מידע על עובדי רשויות מקומיות , שהיו מוכנים לספק טפסים ריקים ולהכניס את שמות בעלי התעודות המזויפות לרשומות האוכלוסין שלהן . הנפקת התעודות וחלוקתן הייתה כרוכה במידור מוקפד . כל עוסק במלאכה הכיר רק את השלב שבו הוא היה מעורב . הגרמנים הקדישו מאמץ רב לאיתור המעורבים בהנפקת התעודות המזויפות . הם אמנם הצליחו ללכוד חברים בעת בדיקות פתאומיות של תעודות , כשהתגלו בחפציהם סכומי כסף גדולים או תעודות רבות . לעתים חברים נלכדו כשלא מילאו את הוראות הזהירות של הארגון . חברי הרזיסטאנס הצליחו בדרך כלל למזער את הנזקים הודות לאנשי ה " צל " , שליוו את החברים בעת פעילות מבצעית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help