sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

מפרשיות וחבר במועדון השיט זבולון שבחיפה . ״כוחותינו״ ארגנו מסיבה גדולה בקזינו והוא הוזמן כאורח הכבוד . תפקידה של צוקר היה להתחפש למגדת עתידות ולהשיג את חתימתו . מיד עם צאתו מהאוהל שבו ישבה , נלקחה חתימת הפקיד הבכיר למעבדת הצילום הסמוכה , שם שקד המומחה מר שמידט על העתקתה לשם זיופה . במבוא לספרה ״אני ? מרגלת ? ״ כתבה צוקר : ״נעשיתי מרגלת בלי לדעת מה משמעות הדבר , מונעת על ידי הייאוש של עמי באותה תקופה . בימים כתיקונם אני סולדת מכל הונאה , ומעולם לא חלמתי שאהיה מסוגלת לתעתע באנשים כלשהם ” . היא נולדה בבון ב 1914 - למשפחה יהודית אמידה , שהתגוררה על גדות נהר הריין . בהיותה בת שמונה החלה ללמוד בפנימייה לבנות בלוסיין שבשוויץ , ובהמשך עברה ללמוד בזשנבה בבית הספר ״אקול אינטרנסיונל״ שייסד חבר הלאומים וחרת על דגלו את אידיאל הפציפיזם . לפחות פעם בשנה נהג מהטמה גנדי לבקר בבית הספר בחפשו אחר תלמידים שיהפכו שותפים למאבקו . כבר בהיותה בת 14 השתייכה רות לחוג צעירים שהעריצו את גנדי . היא התעמקה בלימודי פילוסופיה והדת ההודית ותכננה ללמוד עיתונות ולהצטרף לגנדי במאבקו הבלתי אלים באמצעות כתיבתה . רות המשיכה ולמדה ארבע שנים בבית ספר בקליפורניה , ארה״ב . כששבה לגשנבה למדה באוניברסיטה פסיכולוגיה וגרפולוגיה , וקיבלה תעודות גם בתחום הגרפולוגיה המשפטית ובדיקת מסמכים . ב 1934 - עלתה רות לארץ בעלייה בלתי לגאלית , בעקבות וולטר ארוסה , רופא שיניים שהקדים אותה ועלה לארץ ב ; 1933 - ממייסדי ״מגן דוד אדום״ וחבר ב״הגנה״ . הם התחתנו כחמישה חודשים לאחר עלייתה והתגוררו בחיפה . באחד הימים שאל אותה הבן של שכנתה : “ מה תשיבי לבנך כשיתבגר וישאל שמה את עשית כאשר כולם התגייסו להצלת עמנו ” . רות , פציפיסטית ואם לבן שנתיים וחצי , הבינה שעליה להתגייס ל״הגנה״ . היא התייצבה בכתובת שקיבלה וגויסה על ידי נחמיה ארגוב . בזכות שליטתה בגרמנית , באנגלית ובצרפתית היא שובצה ב״שירות הידיעות״ . רק כשחזרה הביתה , והבינה מתגובתו של בעלה כי בעצם תעסוק בריגול ולא בתרגום מסמכים כפי שחשבה , נדהמה ותמהה : ״אני ? מרגלת ? ״ . כך אירע שהצטרפה לשירות הידיעות של ״ההגנה״ ופעלה כמרגלת בשנים . 1948 - 1937 הכינוי שלה היה ״רינה״ , והוטל עליה להתרועע ולהתיידד עם אנשי הקצונה והפקידות הבריטית הבכירה כדי לגלות ולאסוף מהם ידיעות . ״רינה״ נשלחת להתרועע עם אנשי הקצונה הבריטית המפעיל הראשון של רות היה ״אהרונצשיק מספר אחד״ - אהרון ניב , שכבר בפגישתם הראשונה אמר לה שהמראה התמים שלה הופך אותה לטיפוס האידיאלי למחלקה , שכן הוא לא יעורר חשד באיש . אהרון הסביר לה כי יהיה עליה להשתלב בחברה הבריטית , להתיידד עם הבריטים ולמשוך אותם לביקורים בביתה שבהם ירגישו בנוח . היה עליה להקפיד לא לגלות שום סימן של אהדה ליהודים . ביתה של רות צויד בספות , כלי שולחן , כוסות , משקאות , פטיפון ותקליטים . בתחילת פעילותה הייתה רות נבוכה ומהוססת , וחששה כי היא איננה מתאימה למשימה . אהרון הרגיע אותה והדגיש כי היא וחבריה הם התקווה האחרונה של היהודים בעולם כולו . חלק חשוב ונוסף בפעילותה של רות ב״הגנה״ היה מיון צעירים וצעירות שהתנדבו להתגייס לשורות הארגון באמצעות בדיקה גרפולוגית שביצעה לכל אחת ואחד מהם . בזכות עבודתה בזהות בדויה , התיידדה רות עם פקידים בריטיים ועם נכבדים ערביים , והצליחה לאסוף ידיעות חיוניות . בין היתר התיידדה רות עם מר סטפורד , המפקח הכללי על העלייה , שבזמן מלחמת העולם השנייה רות , פציפיסטית ואם לבן שנתיים וחצי , הבינה שעליה להתגייס ל״הגנה״ . היא התייצבה בכתובת שקיבלה וגויסה על ידי נחמיה ארגוב . בזכות שליטתה בגרמנית , באנגלית ובצרפתית היא שובצה ב״שירות הידיעות״ . רק כשחזרה הביתה , והבינה מתגובתו של בעלה כי בעצם תעסוק בריגול ולא בתרגום מסמכים כפי שחשבה , נדהמה ותמהה : ״אני ? מרגלת ? ״ שימש כצנזור המלכותי הראשי בחיפה . רות ובעלה וולטר , שהיה גם חבר ב״הגנה״ , הרבו לארח בביתם את סטפורד . קשריו עם בכירי השלטון הבריטי ועם נכבדים ערביים פתחו דלתות רבות בפני רות , ואפשרו לה לאסוף ידיעות . ה ” מגויסים ” החדשים : הילד אלי והכלב פוק רות השתתפה גם במבצע פיצוץ תחנת המכ״ם הבריטית , ששכנה על הכרמל הצרפתי . תחנת הרדאר הוקמה במטרה לזהות ספינות מעפילים שהיו בדרכן אל חופי הארץ , לחסום אותן בעודן רחוקות מהחוף ולאלץ אותן להסתובב ולחזור אל הים הפתוח - כשהן אינן מצוידות במזון ובמים . בני המשפחה התגוררו באותה עת בדירה שהייתה ממוקמת בקומה שנייה בבית דו - קומתי בכרמל הצרפתי . הם נתבקשו לעבור אליה תקופה קצרה קודם לכן על - ידי המפעיל שלה . זאת כדי שרות תהיה קרובה למחנה הגדול של הצבא הבריטי ששכן בקרבת המקום , ולתחנת המכ״ם שעתידה לקום בו . לפעילות גויסו גם אלי , בנה של רות שהיה אז תלמיד בית ספר , וכלבם ״פוק״ . כבר בשבועות הראשונים למגוריה בדירה הצליחה רות לגלות כי התייר הגרמני , דובר היידיש , שהתעניין בשכירת קומת הקרקע , היה בעצם מרגל גרמני נאצי שלמד יידיש כששירת במחנה ריכוז . הוטל עליו להתחזות ליהודי ולהקים כאן רשת ריגול ערבית , שתשתף פעולה בזמן מלחמה עם הגרמנים ונגד הבריטים . הכניסה למחנה הייתה קרובה לבית המשפחה . ליד המחסום ניצבו כל העת שני חיילים בריטיים חמושים , ומעבר למחסום , בפתח המחנה , ניצבו כמה צריפים ריקים . למען הצלחת פעולת החבלה , היה חשוב לכוחותינו לדעת במדויק את מיקום הצריפים והאם יש עליהם שמירה . אלי , שלמד למדוד מרחקים באמצעות ספירת צעדיו וגם כיצד לשרטט מפה פשוטה , נהג להתעורר בכל בוקר מוקדם ולצאת עם כלבו ל״אימון״ ליד המחסום . אלי נהג לזרוק לפוק כדור , וזה החזיר אותו . עיניהם של רות וחבריה עקבו אחריו . בהתאם להנחיות , אלי התקרב מדי פעם תוך כדי משחק לשומרים במחסום , דיבר איתם מלים מעטות שידע באנגלית ולעתים אף הביא להם ממתקים ועוגות . שומרי המחסום התרגלו למשחקים היומיומיים של הילד עם כלבו , וצפו בשעשוע כיצד הילד זרק את הכדור וכיצד כלבו החמוד נחפז להביאו בחזרה . כשאלי חש בטוח עם השומרים , הוא עבר לשלב המכריע של הפעולה , כהדרכתה של רות : הוא זרק שוב את הכדור שהפעם ״הגיע״ אל מעבר למחסום . השומרים לא התרגשו כשהכלב רץ אל הכדור , אך לא אחז

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help