sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

ביניהן , ששילובם יחד מאפשר למדינה להבטיח את עצמאותה , שלמותה הטריטוריאלית וביטחונה , ערכיה ואורח החיים של אזרחיה . ניתן להבחין בין גישות המצמצמות את המושג “ ביטחון לאומי ” למימדים הביטחוניים , ובמידה רבה פיזיים , לבין גישות המרחיבות את המושג להיבטים נוספים , פעמים רבות “ רכים יותר ” , דוגמת חינוך , בריאות , איכות סביבה וכלכלה . נראה כי הגישה הקלאסית , המצמצמת את מרכיב הביטחון הלאומי למימדים הביטחוניים ובדרך כלל לאיומים ה ” נראים בעין ” , היא צרה מדי ואינה מאפשרת רוחב יריעה מספק לקבלת החלטות בתחום הביטחון הלאומי . מנגד , לא ניתן להרחיב את המושג לכל ממד באשר הוא , שכן אז הדבר יעקר הלכה למעשה את המושג מתוכנו , וימנע הסקת מסקנות ברמה הפרקטית . באמצעות הגדרה זו , אנו מבחינים בין מודיעין לאומי , שנועד לשרת את קובעי המדיניות לצורך קבלת החלטות בענייני חוץ בזמן שלום ומלחמה ; לבין מודיעין לביטחון לאומי , שנועד לשרת את קובעי המדיניות לצורך קבלת החלטות ארוכות טווח בענייני חוץ ובעיקר פנים , ובכך לאפשר שימור ושיפור אורח החיים של אזרחי ותושבי המדינה . באופן אחר , מיקודו של המודיעין הלאומי הוא באיומים חיצוניים , בעיקר ביטחוניים ומדיניים , ואילו מיקודו של המודיעין לביטחון לאומי הוא בטרנספורמציות פנים - מדינתיות , בעיקר אזרחיות וציבוריות . מכאן , שיש מאפיינים שונים בין המודיעין הלאומי לבין המודיעין לביטחון לאומי . המאפיינים המרכזיים שנדרשים , להערכתנו , למודיעין לביטחון לאומי : מערכתי וגלוי ולא טקטי וסודי - קבלת החלטות ביטחונית לאומית עוסקת במכלול , ומתמקדת בקשרים האפשריים בין מערכות שונות . היא איננה “ זקוקה ” למודיעין מסווג , שהוא טקטי במהותו , ובוודאי לא ל ” ידיעות” במובן של מידע בלתי מעובד , המוכר בקהילת המודיעין . הבנת הנדרש לצורך קבלת החלטות ביטחונית לאומית צריכה להתבסס על תובנות - על , מגמות ותהליכים – כולם בלתי מסווגים ועוסקים בנושאים אזרחיים . שיתוף הציבור בגיבוש ההערכה - רוחב היריעה , הדרישה לגמישות וליכולת הכנסה והוצאה מהירה של סוגיות ותחומי ידע לתהליך , וכן ריבוי המומחיות הנדרשות – כולם מאתגרים את היכולת של “ מומחים ” ספורים לנהל את התהליך מקצה לקצה . הם מחייבים שיתוף מרבי ולמידה רחבת היקף . בעידן המידע רוב מוחלט של התהליכים , המגמות והתובנות איננו נחלתם של מיעוט מומחים , אלא דווקא של הציבור והרשת . לפיכך ניתן להזמין את הציבור , ובכלל זה מכוני מחקר , מומחים אקדמיים ושאינם אקדמיים ואנשים פרטיים - להיות שותפים לגיבוש המודיעין . רב - ממדי – המודיעין לביטחון לאומי איננו עוסק בתחום ידע מסוים או בזירות גיאוגרפיות ספציפיות , אלא בסוגיות רוחב רחבות היקף ובמגמות גלובליות . עיסוקו העיקרי הוא בחיבור בין ממדים שונים , ביכולת להסיק איך חיבורם של מגמות ותהליכים המתקיימים בזירות גיאוגרפיות ונושאיות שונות יכול להשפיע על הביטחון הלאומי . בין היתר , יש חשיבות לחיבור בין סוגיות “ פנים ” ו ” חוץ ” , ובייחוד להתלכדות אפשרית והאצה של מגמות מה ” חוץ ” ל ” פנים ” . טווח ארוך – המודיעין הביטחוני לאומי איננו עוסק במגמות ותהליכים קיימים . אלה גם כך מוכרים ומטופלים . יתרונו הגדול של מודיעין זה הוא ביכולתו לעורר תהליכי מחשבה ופעולה , שיאפשרו למקבלי ההחלטות להכין את הקרקע מבעוד מועד , בין אם לאיום ובין אם להזדמנות . תהליכים ומגמות בתחום הביטחון הלאומי אינם מושפעים או משפיעים בטווח של שנים בודדות . בדרך כלל נדרשות להם שנים רבות כדי ליצור שינוי יסודי . בהתאם , נדרש פרק זמן ארוך לקבלת החלטות בתחומים . המודיעין לביטחון לאומי , אם כן , שונה מהותית מהמודיעין הלאומי הקיים היום במדינת ישראל . כדי לפתחו נדרש שינוי באופן שבו בנויה קהילת המודיעין , שינוי בהגדרת המשימות שלה ותמורה באופי היחסים שלה עם משרדי הממשלה , עם גורמים אזרחיים בארץ ובעולם ועם הציבור עצמו . פיתוח ידע ביטחוני - לאומי איננו יכול להתקיים במערכות נפרדות המתקשרות ביניהן בדיונים ובחלופת תכתובות . עליו להיות משותף למקבלי ההחלטות ולאנשי המודיעין . במובן זה , מקבלי ההחלטות וגורמים מקצועיים הם יצרני ידע לא פחות מאנשי המודיעין , והמפגש ביניהם יכול להיות פורה ומעניין . כדי לתת מענה לסוגיות לאומיות שאינן רק ביטחוניות נדרשת קהילת המודיעין להשתנות . זה נכון לגבי המבנה שלה , אופי כוח האדם שלה , השאלות שהיא שואלת , והקשרים שלה עם חלק ממשרדי הממשלה . ייתכן אף שבטווח הארוך תידרש הקמת ארגון מודיעיני לאומי חדש , בדומה למועצה למודיעין לאומי בארה ” ב ובחלק ממדינות המערב . מודיעין לטובת הציבור הרחב סוגיה נוספת שעולה מדיון זה , היא הצורך של קהילת המודיעין לתת דין וחשבון שיטתי לציבור . כיום , אין זה המצב , והערכות מודיעין עושות את דרכן לשיח הציבור באקראי . ואולם , ניתן לחשוב על כמה סיבות שמחייבות שיתוף הציבור בהערכות המודיעין הלאומי כבר היום , ללא קשר לצורך לפתח את המודיעין לביטחון לאומי . ראשית , בעידן הנוכחי מוקצה תקציב משמעותי לקהילת המודיעין , לעתים ללא הבנה והתעמקות של הגורמים האזרחיים וללא יכולת פיקוח מצדם . כדי לאפשר פיקוח ובקרה על הקצאת התקציב הזה , נדרשת פתיחות יחסית מצד קהילת המודיעין . שנית , מורכבות הסביבה האסטרטגית של ישראל גוברת . מורכבות זו מחייבת תהליך למידה ושיח מתמיד עם הגורמים האזרחיים – ברמת הלאומית , המקומית , והציבורית – כדי שאלה יוכלו לגזור משמעויות ולהתכונן למגמות המתפתחות , כמו גם למול אירועים מתפרצים . שלישית , קהילת המודיעין יכולה להשיג רווח מקשר פתוח עם הציבור והמרחב האזרחי . בעידן של מורכבות , הצפת מידע והתפתחויות בלתי צפויות , יש יתרון להצפה של מגמות ותהליכים צדדיים - שקהילת המודיעין אינה עוסקת בהם בשל קוצר היריעה , חלוקת הקשב והמשאבים - דווקא מצד החברה האזרחית . פעפוע של רעיונות ותחומים שמתפתחים דווקא לא בהקשר בטחוני לתחום המודיעיני , עשויה לסייע גם להערכת המודיעין הלאומית הביטחונית - אסטרטגית . ראובן שילוח בדרכו לרודוס לשיחות על שביתת הנשק , . 1949 נדרש לתאם את צורכי כלל משרדי הממשלה מול קהילת המודיעין - רעיון שנדמה כי נמוג ולא נותר ממנו כיום כמעט דבר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help