sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

הוועדה ששמעה את עדויות זעירא וקציניו הגיעה למסקנה : " בלטה אצלו מגמה לפסקנות של מפקד , שנבעה מביטחון עצמי רב ומנכונות לשים את עצמו כפוסק אחרון בענייני מודיעין במדינה" עצמו כפוסק אחרון בענייני מודיעין במדינה " . הוועדה ציינה לשבח את סגן בנימין סימן טוב , קצין המערך של פיקוד דרום שחיבר כשבוע לפני המלחמה דו " ח מתריע מפני המלחמה המתקרבת , שהממונים עליו לא התייחסו אליו כלל . עצם כתיבת דו " ח כזה ולו בתוך מסגרת אמ " ן הצריך לא מעט אומץ לב . לקצין המודיעין של פיקוד צפון סא " ל חגי מן , שהתריע מפני מלחמה מתקרבת נמסר כי הוא יישפט בפני ראש אמ " ן על " הפצת פאניקה " ביום ראשון ה . 7 / 10 / 1973 הוא כמובן לא נשפט לאור העובדה שבאותו יום הייתה כבר המלחמה בעיצומה . כזה היה גם גורלו של אהוד חנוך , לוחם בנח " ל שנשלח ערב יום הכיפורים לתגבר את מעוז " מפצח " . במהלך התצפיות שערך הבחין בבירור בהכנות מצריות יוצאות דופן , שמובנן היחיד היה הכנה למלחמה . הוא רשם בשקדנות את כל מה שראו עיניו ודיווח על כך ללא הרף . קצין המודיעין של הפיקוד , סא " ל דוד גדליה - שהתנגד לכל דיווח שסתר את תפיסת עולמו של אמ " ן - כעס על הדיווחים . הוא פקד על חנוך להפסיק לעלות למגדל התצפית . לאחר שחנוך הפר את הפקודה והמשיך לתצפת , להתריע ולדווח , הורה גדליה להעמידו לדין משמעתי ביום ראשון , 7 . 10 . 1973 מיד לאחר יום הכיפורים . במועד האמור נלחם המעוז על חייו לאחר שהמצרים כיתרו אותו והמשיכו להתקדם . 40 שנה לאחר המלחמה ההיא , המשיך זעירא לעמוד על דעותיו בספר הכולל את גרסתו לאותם אירועים . חלק מאלה שכיהנו תחתיו תיארו אותו כ " טיפוס היררכי לחלוטין , שהגיע למסקנה והתעקש להישאר בה " ( אל " מ גדעון גרא , עוזר ראש מחלקת מחקר להערכה באמ " ן ) זוסיא קניאז ' ר ( במלחמה היה ראש ענף ירדן באמ "ן ובמהלכה התמנה לראש ענף מצרים ) הגדיר אותו כ " מי שהיה חותך . לא אפשר לדיון להתפתח . הוא היה כזה עוד בתקופתו כראש מחלקת איסוף , וזה בא לו מתקופתו כמפקד קרבי . יתר על כן , בעשר הדקות הראשונות אצל זעירא המשתתפים היו עושים לעצמם הערכת מודיעין על מה שהוא חושב ואחר כך היו מתחילים להביע דעות חנפניות . אצל אהרל ' ה יריב , ראש אמ " ן שקדם לו , זה לא היה קורה " . רס " ן יואב דייגי ( עוזר ראש ענף למחקר במודיעין חיל האוויר ) ציין כי הוא " איש קשה מאוד , לא מעודד אנשים להתבטא ולא ממש מאפשר לאנשים חופש ביטוי מלא " . לרגל 40 שנה לפרוץ המלחמה נערך ראיון עם אלברט סודאי , ראש המדור המדיני - מצרים במחלקת המחקר , ואל " ם ( מיל ' ) נעם שפירא שהיה במלחמה ר ' מדור מצרים במחלקת הב " ר ושימש קב " ר מרחב סיני . סודאי , אזרח עובד צה " ל , היה זה שהתריע שוב ושוב על המלחמה הקרבה בפני הממונה עליו סא " ל יונה בנדמן ( מחבר הדו " ח על ה " סבירות הנמוכה " מצהרי 5 באוקטובר . ( 1973 בנדמן היה ראש ענף מצרים במחלקת המחקר שהודח עוד במהלך המלחמה ואף הודח מצה " ל בעקבות ועדת אגרנט . " לחצתי על בנדמן להוביל גיוס מילואים והוא ענה ' אתה יודע כמה עולה גיוס מילואים ? ' ממתי אנחנו במודיעין עושים חישובים ? זה עניין לדרג המדיני " . רס " ן שפירא נזכר כי לא ניתנה לאנשי ההאזנה שום סמכות להביע עמדה וכי איש לא ביקש מהם להתריע על מלחמה שבפתח . הוא מגדיר את תפקידו ערב המלחמה כ " מלצר של חומר " , מי שמוסמך להגיש את החומר למחלקת המחקר אך לא להביע דעה לגביו . אביעזר יערי , ראש ענף סוריה במלחמה , העלה על נס את אומץ לבו של סודאי , שהעז לומר את שראה גם מול ממוניו . על השאלה האם מישהו צעק " המלך הוא עירום " נגד תיאוריית " הסבירות הנמוכה " של זעירא וחבר חנפניו הוא השיב : " אף אחד מהבכירים , אף אחד . היה רק את אלברט סודאי " . י ' . א ' , גמלאי של המוסד , שהתבקש להגיב על " משק כנפי הטעות " - מסמך בהוצאת המכון לחקר מודיעין ומדיניות , שבו ראיין אבירם ברקאי את זעירא - מצא בתרבות הפחד מפני דעתו של הבוס את " אם כל חטאת " . במאמר תגובה הוא התריע כי חיוני שכל אנשי קהילת המודיעין " ידגישו כי מחובתו של כל איש מודיעין , חוקר או ראש מוסד , לדעת להעז , לקום , להניף דגל אדום ולצעוק ' מלחמה ' בקול רם - עד שישמעו הממונים עליו ומקבלי ההחלטות את המילה המפורשת ; אם זו הבנתו את המצב , יהא תפקידו אשר יהא " . בראיון שפורסם ב " ישראל היום " עם סודאי ושפירא רואיינו גם שני קצינים : רס " ן ג ' , ראש זירה ביחידה , 8200 ורס " ן א ' מחטיבת המחקר , המעידים כי לקח מרכזי זה אכן הופנם . איש יחידת ההאזנה סיפר על עבודה שלובה עם אנשי המחקר ושיח פורה ביניהם , ואילו איש יחידת המחקר סיפר כי " כיום חוקר יכול לומר את דעתו לדרגה הגבוהה ביותר ללא חשש , ובאופן שלא יפגע בשום צורה בקידום שלו . ראשות החטיבה וראשות אמ " ן מבקשות לשמוע את מגוון הדעות ומנסות לשקף את מלוא גווני ההערכה כדי להעניק למקבלי ההחלטות את מלוא האפשרויות . זה מלקחי . " 1973 דבריו של רס " ן א ' משקפים באופן ברור מאוד את " רוח המפקד " . ראש חטיבת המחקר , תא " ל איתי ברון , רואה בעבודה המשותפת ובהקשבה לכל מגוון הדעות את הדרך הראויה לעבודת מודיעין . לדבריו , בהתנהלות כזו " יתפתח מודל של מנהיגות רשתית שעיקרה היכולת להוביל מאמצים במבנה של רשת , גם כשלא כל הגורמים כפופים למוביל . דגם הניהול הזה מחייב יכולת לשאת בעמימות והיעדר הגדרות סופיות וחד - משמעיות , תקשורת טובה מאוד עם עמיתים וקבלה של ריבוי סמכויות . לא כולם מסתגלים לדגם החדש הזה . מפקדים לא מעטים ממשיכים לחתור למודל היררכי ברור , המבוסס על כפיפות למי שהוגדר כמוביל במשימה . אולם ככל שיעבור הזמן , יהפוך המודל של המנהיגות הרשתית למודל העיקרי המאפשר הובלת מאמצים מחקריים " . הכשל הזה , של התעלמות מפקדים בכירים או קברניטים ממידע עקבי ומוצדק המועבר אליהם מהשטח אינו ייחודי לצבא מסויים , הוא מקיף כל . אחת הסיבות לתבוסה האמריקאית בלחימה נגד הטרור בשנים שלאחר כיבוש עיראק , הייתה סירובם העיקש של מפקדי המודיעין לקבל כל מידע שיצביע על מעורבות של איראן ושל החיזבאללה בטרור נגדם . חלק מהם , סירבו מלכתחילה לקבל כל מידע בכיוון הזה , על אף העובדה שחיילים אמריקאיים נהרגו ממטעני צד שהוכנו באותה מתכונת בדיוק כמו אלו שפגעו שנים קודם לכן בחיילי צה " ל בלבנון . הסירוב העיקש הזה , נמשך בין השנים 2008 ל 2004 על אף פניות חוזרות ונישנות של פיקודיהם ומידע רב שהוזרם בכדי להוכיח טענה זו . המודל , שאליו חותר תא " ל ברון , יוכל להביא להפחתת הסיכון של התעלמות ממידע . המודל הזה עשוי להביא לכך שמנעד הקולות שישמע מנהיג או מפקד בכיר יהיה רחב הרבה יותר . לקציני מודיעין , לחוקרים , למפעילים ואפילו לסוכנים תהיה יכולת טובה יותר להביע דעות לא פופולריות . דעות , שיוכלו לעתים להציל המונים לו יישמעו . כך היו יכולות לעשות הדעות שהשמיעו באומץ לב טרפר וסודאי אמנם במרחק עשרות שנים וסיטואציות , ועם זאת , כה קרובות זו לזו . מאמר זה נכתב על פרשת " בא " שבספר שמות , כחלק מספר מקיף מפרי עטו של המחבר על התובנות המודיעיניות שבפרשיות השבוע , העתיד לראות אור . מראי המקום המלאים מופיעים בגיליון האינטרנטי .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help