sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

נדרשים מודלים המאפשרים השתנות מהירה , גמישות בתאימות לזירות שונות וליריבים בעלי מאפיינים שונים , וכן שליטה בעצימות הפעילות . נראה כי הביטוי המתקף ביותר למציאות הנוכחית , הוא שהגורם היחידי הקבוע , היציב והחזוי הוא אי הוודאות וחוסר היכולת לחיזוי כמרכיב ודאי בכל משואה של תכנון בשדה המערכה העתידית . במאמר זה יעשה מאמץ לנתח ולבחון את מקומם של הארגונים החשאיים האופרטיביים כגון ה “ מוסד “ , שב “ כ והיחידות המיוחדות בצה “ ל - אל מול תמונת המצב המשתנה . האם יכולותיהם המרשימות הרבות , הנותנות מענה לאתגרים עכשוויים , יספיקו ויתאימו גם לאתגרי המערכות העתידיות ? והאם ניתן להיערך באופן שונה למיצוי היתרונות היחסיים של הארגונים הללו ? בתמונת המורכבות של המציאות המשתנה , יש יתרונות רבים ליכולות הפוטנציאליות של גופים חשאיים קטנים יחסית . לאלה יש גמישות , יכולות מבצעיות וטכנולוגיות איכותיות , גישה סמויה לממשקי עימות רגישים ויכולות ליצר ייחודיות מבצעית משמעותית ביותר - בחלק מן המקרים גדולות משל מסגרות צבאיות קונבנציונאליות ( בוודאי בזמנים בהם אין מלחמה מוצהרת ) . בנייה נכונה של כוחות חשאיים כאלה תאפשר למצביאי המערכה ומנהליה יתרון משמעותי ואיכותי בהשפעה על תוצאותיה , באופן שונה מזה המוכר כיום . לשם כך נדרש שינוי גישות ותפישות . ללא גלישה לדיון מה משמעות המונח הכרעה בעת הנוכחית , והאם הכרעה צבאית היא אירוע אפשרי , ישים ואמיתי במציאות המתהווה - נראה כי יש מקום ליצור יכולות משלימות חדשות , המספקות מענה לפערים ולאתגרים בהם נפגוש במעלה הדרך . על בסיס ההנחה כי יכולות נוספות כאלו אכן נדרשות , עולה השאלה לגבי יכולות הארגונים החשאיים להשתלב בצורה משמעותית יותר במערכות ובעימותים הקיימים והעתידיים . המציאות האזורית : התיאבון למהלך צבאי נחלש ראשית , מספר הנחות יסוד ותובנות לגבי המציאות הנוכחית והאתגרים העומדים בפני ישראל . מעצמות ומדינות , בדגש על מדינות המערב , מבקשות להימנע ממלחמה צבאית כוללת . כמעט בכל זירה ובכל דיון העוסק באפשרויות לפתרון סכסוכים אזוריים ניכרת מוטיבציה נמוכה להיכנס למערכה צבאית רחבה . כך ברמת המדינה וכך גם כשמתגבשת קואליציה בין - מדינתית לעשיית יד אחת לפתרון סכסוך אזורי . הסיבות לכך רבות , אך העיקריות שבהן נובעות מהיבטים כלכליים , חברתיים ומדיניים . המאה ה 21 - מאופיינת בחלוקה מחודשת של סדרי העדיפויות . רוב מדינות המערב הפנימו כי ישנה חשיבות רבה לקשב לדעת הקהל , למדיה ולרחשי הציבור , ואין להתעלם מגורמים משפיעים על חיי התושבים , התנהלותם ותמיכתם . האספקטים הכלכליים תופשים מקום חשוב . שיקולי סחר בין - לאומי , של כלכלה עולמית וגלובלית , של קיום תעשיות עיקריות שעליהן מתבססת הכלכלה , של תעשיות מתפתחות ושל תחרות חופשית על שווקים בין - מדינתיים ובין - יבשתיים , מקבלים משקל חשוב במכלול השיקולים של כניסה למערכה או הצטרפות למהלכי עימות . הסייבר , הרשתות החברתיות והנגישות האין סופית למידע של הציבור הפכו בשנים האחרונות לגורם מעצב מרכזי של דעת הקהל . בצד יתרונות רבים ותאימות רבה לערכים דמוקרטיים , הרשתות החברתיות מאתגרות את מעצבי המדיניות , מנהיגים ומצביאים , לגבי יכולתם לזכות בתמיכה רחבה של הציבור . בולטת ההכרה כי תמיכת הציבור במהלכים צבאיים , ונכונות הציבור לשאת בהשלכות של מעורבות צבאית בסכסוכים , מהווים מרכיב בעל משקל בקבלת החלטות . מכאן , הסובלנות של מדינות לתשלום מחיר באבדות ולגרימת נזק אגבי ( מול האזרחים , ומול תשתיות אזרחיות ) נמוכה ביותר , ומהוות גורם מרסן למול כניסה להרפתקאות כוחניות . עוד רובד של מורכבות המדכא את “ התיאבון “ למהלך צבאי נוגע לשחקנים חדשים בזירה , למכלול הקואליציות הקיימות ולצורך בשיתופי פעולה עצם השימוש במונח " שדה קרב" מסמל את ההטיה האפשרית הגלומה בשימוש במושגי עבר אל מול הבנת המציאות הנוכחית וההיערכות לעתיד . שהרי הקרב אינו בהכרח קטל , גבולותיו מטשטשים , ומשמעות הניצחון וההכרעה אינה דווקא הנפת " דגל לבן" צבאיים . השיקולים המדיניים ארוכי הטווח , איומים על יציבות ביחסים בין - מדינות ובריתות אד הוק לרוב לא תומכות במעורבות במערכה רחבה , שלא ברור סופה . החזית המשפטית , בדגש על המשפט הבין - לאומי , תופשת גם היא מקום חשוב במשוואת השיקולים . גם מדינות בעלות משטרים שאינם בהכרח דמוקרטיים מנסות לשמור , ולו למראית עין , על מסגרת משפטית בין - לאומית תומכת . גם הן מאוימות בהרחקה או בנידוי של הקהילה הבין - לאומית . מדינות נערכות למערכות אלימות למרות כל הגורמים המרסנים , מדינות נערכות למערכות אלימות . כשפורצת מערכה או כשהוחלט להיכנס למהלך כוחני , מדינות רוצות “ לנצח “ ולעמוד ביעדי המלחמה שהציבו לעצמן . לשם כך , הן מתמרנות בין האילוצים תוך כדי ניהול מטריצות סיכונים ואיומים גמישות ככל הניתן , עם הקפדה שלא לחרוג מקווים אדומים שקבעו לעצמן מראש . לא תמיד הדבר עולה בידן . המציאות דורשת לעתים התאמה של מהלכים בלתי מתוכננים , ולא תמיד כלל מנעד המקרים והתגובות שנכללו בתכנונים המקוריים נותנים מענה למציאות ולמצב המערכה שנוצר תוך כדי הלחימה . נראה כי בשנים האחרונות התחזקה והעמיקה התובנה כי בצל האילוצים וכלל האיומים , ספק אם יש תוחלת לפתרונות צבאיים רחבי היקף . שימוש בכוח צבאי נראה ממוקד לאזורי קונפליקט בלבד , ומוקפד שלא יתרחב מעבר לכך . מכאן , במקרה של החלטה על פעילות צבאית תהיה העדפה לפעול בכוח מוגבל , במסגרת מצומצמת ומגודרת במסגרת זמנים . זאת צריכה להיות מלווה בגיבוי בין - לאומי ובהכרה רחבה בצורך בהפעלת הכוח , תוך מאמץ להגיע ליעדים בתקופה קצרה ומוגבלת . בזירות העימות , עולים “ שחקנים “ חדשים . לא עוד בהכרח התגוששות בין מדינות , אלא גורמים לא - מדינתיים שמהווים יריב משפיע . נראה כי השפעה זו גוברת , לנוכח היחלשות מה של המסגרות המדינתיות באזור . גבולות גיאוגרפיים מאבדים משמעותם בחלק מגזרות העימות . מצד אחד גורמים בעלי יכולות צבאיות אך לא מדינתיות מחזיקים ושולטים בשטחים נרחבים . מצד שני מאבקים של קבוצות מתנגדים חמושות צומחות על רקע חולשת המדינה ומהלכי התנגדות לתופעת “ האביב הערבי “ . אלה מאתגרות את הצבאות המדינתיים וזירת המאבק בהן זולגת גם לאזורים אורבניים , ומקשות על תיחום גבולות העימות . לא רק השתנות פני המערכה משפיעה על ההיערכות הנדרשת . ישנה חשיבות רבה להבנת קצב ההשתנות . כשקצב השינוי גבוה , והאיומים אינם קבועים וחד - ממדיים , נדרש מענה עם יכולת השתנות רבה , קצב התאמה מהיר , התאוששות זריזה והתארגנות מחודשת . יש קושי מובנה לצבאות וארגונים גדולים להתאים עצמם בזריזות לקצב השתנות מהיר , תוך שמירה על

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help