sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

לעמוד מול קוצר הראות של הקברניט קציני המודיעין של פרעה לא הרהיבו עוז להציג למלך הקדמון דעה שונה משלו . לאורך ההיסטוריה היו כאלה שכן עמדו על דעתם באומץ לב , אפילו בצל איום של היטלר כי יאושפזו בכפייה . גם ביחידה 8200 היו מי שהרגישו כ " מלצרי מידע " , אף שהייתה בידם התרעה חשובה מאין כמוה קובי סגל | רס " ן ( מיל ' ) , היסטוריון צבאי " ויאמרו עבדי פרעה אליו עד מתי יהיה זה לנו למוקש שלח את האנשים ויעבדו את ה ' אלוהיהם הטרם תדע כי אבדה מצרים ; ויושב את משה ואת אהרן אל פרעה ויאמר אליהם לכו עבדו את ה ' אלוהיכם מי ומי ההלכים ; ויאמר משה בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותנו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג ה ' לנו ; ויאמר אליהם יהי כן ה ' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם   לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה ' כי אתה אתם מבקשים ; ויגרש אתם מאת פני פרעה " ( שמות , י ' , ז ' - יא ' ) אחרי סדרה ארוכה של מכות שניחתו על מצרים , נערכה ישיבה דחופה בחדר המבצעים של פרעה . הכתובים טורחים ומספרים לנו את דברי עבדי פרעה , שבניגוד למלך , רואים נכוחה את המצב ומעזים להתרות בו : " הטרם תדע כי אבדה מצרים ? " . לרגע נראה היה כי פרעה משתכנע מהניתוח של יועציו ושל קציני המודיעין ועומד להחזיר את משה ואהרון ; הוא אף ניסה להסדיר עמם עניינית את סיום המכות ( " מי ומי ההולכים " ?) . משה נותן תשובה ישירה ומפורטת : " בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותנו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג ה ' לנו " . היה נדמה שפרעה אכן קיבל את עצתם הטובה של קציני המודיעין שלו ואת דרישת משה : " ויאמר אלוהם יהי כן ה ' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם " , דהיינו , אתם וכל מי שעמכם רשאים ללכת , אף שאני מסיר ממני את האחריות כי ידוע לי שהעסק יסתיים ברע . אלא שמיד לאחר מכן , ובעצם בהמשך ישיר לדברים הללו , הוא אומר בדיוק את היפוכם , כאילו חזר בו באמצע המשפט : " לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה' כי אתה אתם מבקשים ויגרש אתם מאת פני פרעה " . שיח ושיג מוזרים . מדוע טורחת התורה להביא לנו את דבריו המבולבלים של פרעה ? מדוע נחשפים אנו לשיח הפנימי שבינו ובין עבדיו ולדרך שבה מנסה הוא לקבל את עצתם אך חוזר בו ? ומוזר מכל : לאן נעלמים " עבדי פרעה" אחרי שהם עדים כנראה לדו - שיח המבולבל של מנהיגם עם משה ואהרון ? מדוע קולם אינו נשמע עוד ? שאלות אלה שואל רבי חיים בן עטר זצ " ל , הלא הוא בעל פירוש " אור החיים " על התורה . פירושו נותן תיאור מבריק מאחורי הקלעים של ארמון המלוכה המצרי . התיאור , שנכתב לפני יותר מ 350 - שנה , מתאר לפרטי פרעה . לרגע נראה היה כי פרעה משתכנע מהניתוח של יועציו ושל קציני המודיעין ועומד להחזיר את משה ואהרון

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help