sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

עטם של ליברלים ואנשי שמאל , היו עוד לפני מלחמת יום הכיפורים . אלה התחזקו אחריה , מתוך רצון להתנער מן הרודנות וההרפתקנות של נאצר , ונוכח הכרה בנזק הקשה שדרכו המיטה על החברה המצרית ותרבותה . על דרך ההכללה , ניתן לאבחן שלושה שלבים במחשבה המצרית בשנים שחלפו מאז מלחמת ששת הימים . בשלב הראשון , שנמשך כשנתיים - שלוש לאחר יוני , 1967 ביטאו האינטלקטואלים את הזעזוע הקשה של התבוסה וחשפו את חולשותיה ובעיותיה הבלתי פתורות של חברתם . כמה מהבולטים שבהם הגיעו למסקנה כי עם הגורמים לכישלון של הערבים נמנים הבורות וחוסר הריאליזם בחשיבה על ישראל . הם תבעו להפסיק את התעמולה האנטישמית וללמוד את החברה הישראלית ברצינות , במקום לדבר על השמדתה . השלב השני נפתח עם סיום מלחמת ההתשה באוגוסט , 1970 ומותו של נאצר בספטמבר . כאן באו לידי ביטוי הלכי הרוח של תקופת ה ” לא שלום ולא מלחמה ” , שנמשכה עד אוקטובר . 1973 בתקופה זו שררו חוסר אונים ומבוכה . ההיתר המסויג של סאדאת למתוח ביקורת על המשטר של קודמו פתח אפשרות לעריכת חשבון נפש נוקב עם המשטר הנאצרי . אינטלקטואלים שונים ניסו להשפיע על סאדאת שיבחר בדרכים חדשות ויגדיר מחדש את סדר העדיפויות הלאומי . למגמות אלה היו השלכות על הדיון בסכסוך הישראלי - ערבי . כאן הצביעו כמה מהמנהיגים הבולטים של הזרם הליברלי על המחיר הגבוה שמצרים משלמת בגלל הסכסוך . אלה בשל הרבדים הרבים של סוגיות אסטרטגיות , חשובה בחינת המידע במישורים המוצעים במודל . אם במישור הסמנטי היתה קיימת חמקמקות וסתירה - הרי שמההתנהלות במישור האקטיבי עולה כי מצרים הייתה נחושה להעביר את סדר העדיפויות שלה לנושאים כלכליים וחברתיים , ופחות לצבאיים קבעו , במפורש או במרומז , שעל מצרים לחתור להסדר עם ישראל כדי שניתן יהיה לטפל בבעיות הפנים של מדינתם . השלב השלישי נפתח עם מלחמת יום הכיפורים . לזמן מה סחף גל הפטריוטיות את הכל . כמה מהישגי המלחמה הפכו לנכסים במחשבה המדינית המצרית : נולדה גאווה על יכולתו של הלוחם המצרי ונפסק הלגלוג על “ האופציה הצבאית ” . משום שהמלחמה לא פתרה את בעיותיה של מצרים , חזרו המחלוקות והדיון הציבורי שוב גלש אל הסכסוך עם ישראל . הדוגלים בסדר קדימויות שונה חיזקו שוב את הדעה שמצרים שלאחר מלחמת אוקטובר חייבת לפנות להסדר פשרה עם ישראל , שישחרר את מצרים מנטל הסכסוך . פנייתו של סאדאת לדרך המדינית ול ” מתקפת שלום ” יצרה מכנה משותף רחב למדי בין חוגים אלה ובין דוברי הקו הממסדי . השלטונות עודדו את קו ההסברה , שהדגיש את הצורך להתמודד עם בעיות הפנים המחמירות ועם הספקנות לגבי השגת פיתרון בדרך צבאית ; הם נתנו לגיטימיות לעצם התפיסה של חתימת הסכם שלום עם ישראל . עם זאת , העוינות לישראל היתה מעוגנת עמוק בתוך קבוצות שונות בחברה המצרית . סאדאת לא פעל לעקירת העמדות הניציות , במקביל לקו שנקט במישור האסטרטגי - מדיני , שלפיו הוא שמר על האופציה הצבאית גם בעיצומה של “ מתקפת ” השלום . בעיני המודיעין הישראלי , תפיסתם של האינטלקטואלים זכתה ליחס שולי עד לכתיבת המסמך של מכון שילוח לסימנים מעידים לשלום . הרעשים הרבים פגמו בהבנת הקונטקסט המגבלות האפשריות של מודל כזה טמונות ב ” רעש ” , שמסתיר את המגמה , ובהשגת “ מידע קשה ” . בנוסף יש שאלה לגבי המידע שמתקבל – האם זה נעשה טיפין טיפין , בקצב אחיד , או בהיקפים גדולים , ללא סדר זמנים . מקרה הבוחן מדגים כי צעידתו של סאדאת לקראת התפיסה הישראלית לגבי משמעות המושג “ שלום ” והנכונות להשלמה עם ישראל התרחשה אמנם בהדרגה , אך היא צמחה באופן אורגני מחשיבתו המדינית והאסטרטגית . לכן , ניתוח ברמת הפרט היה מדגיש את העובדה שמנהיג אוטוריטרי בדרך כלל אינו נותן ביטוי פומבי ותקשורתי להכרעותיו ולכוונותיו האסטרטגיות החשאיות . אולם , היה “ מידע קשה ” - אמירות של מנהיגים שונים ברמה הבין - לאומית , ששמעו את סאדאת מדבר על כוונותיו לשלום . אלה כוללים את נשיא רומניה ניקולאי צ ’ אושסקו , מלך מרוקו חסן השני ואת השאה של איראן . ייתכן שמשום שסאדאת סתר את עצמו שוב ושוב , הרעשים הרבים פגמו בהבנת הקונטקסט של השינוי ברטוריקה שלו . אולם , בראשית 1977 סאדאת שינה את הרטוריקה שלו באופן ברור . הוא הוריד את סף הדיבור על שלום ב ” דורות הבאים ” ועל חלוקה שונה של הנטל הפלסטיני . בשלב זה , ענף 61 והזירה המערבית באמ ” ן זיהו זאת כסימן מעיד . בשל הרבדים הרבים של סוגיות אסטרטגיות , חשובה בחינת המידע במישורים המוצעים במודל . אם במישור הסמנטי היתה קיימת חמקמקות וסתירה - הרי שמההתנהלות במישור האקטיבי עולה כי מצרים הייתה נחושה להעביר את סדר העדיפויות שלה לנושאים כלכליים וחברתיים , ופחות לצבאיים . העיסוק במידע היה מאז ומעולם נתון לקשיים רבים עד להנחתו , אם בכלל , במיקומו החסר בפאזל . שליטה במידע , מיונו והבנתו בהקשר הנכון שלו הן מורכבות . אין זו מלאכה פשוטה , בוודאי שלא בעידן ה Big Data - של המציאות בת זמננו . בחכמה שלאחר מעשה ניתן לבחון מידע ממקרה הבוחן בחזרה אל הכלל - ואולי להפיק תובנות למקרים עתידיים . מראי המקום המלאים מופיעים בגיליון האינטרנטי . נשיא רומניה ניקולאי צ ’אושסקו ( בתמונה ) ומלך מרוקו חסן השני , העידו כי שמעו את סאדאת מדבר על כוונותיו לשלום

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help