sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הבוחנים את ההשפעה המעשית של החקיקה על זכויות הילד — נראה כי מדובר בצעד התואם את רוח ההמלצות שפרסמה ועדת האו " ם לזכויות הילד . כדי להבטיח את מימוש החובה בדבר הערכת השפעות מגדיר סעיף 4 ( א ) לחוק את שר המשפטים כשר הממונה על ביצוע ההוראה בהצעות חוק ממשלתיות ואף מעניק לו סמכות להתקין תקנות לשם כך . סעיף 4 ( ב ) מטיל אחריות דומה ( ונדירה ) על יושב ראש הכנסת בכל הקשור להצעות חוק פרטיות של חברי הבית . בשנים שחלפו מאז חקיקת החוק לא הותקנו מכוחו תקנות ; למיטב ידיעתנו גם לא נעשה ניסיון ממשי להסדיר את המידה וההיקף של הפירוט המחייב את המחוקק . על רקע חוסר הבהירות בהקשר זה נשמעו טענות שבהיעדר תקנות מתאימות החוק אינו בר יישום ואי – אפשר להשתמש בו כעילה לביקורת שיפוטית על חקיקה שלא צורפה אליה הערכת השפעות כנדרש . קושי נוסף ביישום החוק נובע מצמצום תחולתו ל " הצעת חוק [ ... ] שעל פניה נראה שכרוכה בה , במישרין או בעקיפין , השפעה על זכויותיהם של ילדים " . דומה כי סיוג החובה להצעות חוק מסוימות באמצעות מבחן " פתוח " עשוי לפתוח פתח להתחמקות ממילויה , במיוחד בהיעדר פרמטרים ברורים בעניין . עמימות זו מדגישה כמובן את הבעייתיות שבהיעדר תקנות משלימות המציבות קריטריונים ברורים לתחולת החוק וליישומו . ברי כי בבחירת המחוקק להצביע על הצעות החוק החייבות בהערכת השפעות באמצעות מבחן פתוח ( או באמצעות " סטנדרט" ולא " כלל " ) אין כדי לאיין את החובה שהחוק מטיל . אנו סבורים כי החוק בחר להשתמש במבחן פתוח כדי לאפשר בחינה של הצורך בהערכת השפעות בכל מקרה ומקרה באופן שמקדם את תכליתו ומאפשר איזון ראוי , אך לא כדי לאפשר התעלמות מהחובה . 20 דוח המ . מ . מ , לעיל ה " ש , 11 בעמ ' . 6 - 5 21 ייתכן כי טענה זו עשויה להוביל למסקנה שהסמכות להתקין התקנות היא סמכות חובה , כדי שהחוק לא יישאר אות מתה ( השוו בג " ץ 295 / 65 אופנהיימר נ ' שר הפנים והבריאות , פ " מ כ ( . (( 1966 ) 309 ( 1 22 להבחנה בין כללים לסטנדרטים ראו Louis Kaplow , Rules versus Standards : An ( Economic Analysis 42 UKED L . J . 557 ( 1992

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help