sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

פתיחה לסדר נשים סדר נשים הוא הסדר השלישי בששת סדרי המשנה שבידינו . כך הוא לסי מניינו של ריש לקיש ( בבלי שבת ל ' א , א ) ולפי הסדר בכמה מדרשים . אבל לפי מניינו של רי תנחומא ( במדבר רבא פרשה י ' ג > טו ) הוא הסדר הראשון ( עיי בפתיחה לסדר מועד ) . הסדר עוסק בעיקרו בענייני נשים : בקידושין ובגיטין ובכתובת האשה , בייבום ובסוטה . אבל נכללו בו עוד שתי מסכתות הדנות בענייני נדרים ובענייני נזירות . וטעמו של דבר ' לפי שפרשת נדרים שבתורה ( במדבר לי ) מדברת בעיקר בנדרים של האשה שהבעל מפר אותם ' ובנדרים של הבת שהאב מפר אותם . ואגב מסכת זו נקבעה בסדרנו גם מסכת נזיר , לפי שנזירות היא בכלל נדרים . אבל המסכתות דנות בכל ענייני נדרים ונזירות , בין של האיש ובין של האשה . מלבד עניינים אלו נכללים במסכתות שבםדרנו , בדרך ' גלגול ' , עניינים של איסורי כהונה ואיסורי תרומה , לפי שיש להם שייכות גם לנישואים , שהרי בת ישראל הנשואה לכוהן אוכלת בתרומה , ובת כוהן הנשואה לישראל אסורה באכילת תרומה . וכן נשנים בסדרנו איסורי נישואים , כגון של עמוני ומואבי , מצרי ואדומי ( עי ' במבוא למסכת יבמות ' עמ ' , ( 10 דיני מוציא שם רע והמאנס והמפתה את הבתולה , דיני עדות אשה ועדות ממון וכוי ( עיי במבוא למסכת כתובות ) , ברכת כוהנים ' ו ' פרשת המלךי שקרא המלך בסוכות במוצאי שנת השביעית של השמיטה , משוח מלחמה ודיני מלחמה , עגלה ערופה ( עי ' מבוא למסכת סוטה ) ' התקנות שתיקנו הלל ור ' גמליאל הזקן ואחרים מפני תיקון העולם ודרכי שלום ( גיטין ד ' ' ב ואילן ) , דיני קניינים ( קידושין א ' ב ואילך ) וכוי . ' בסדר נשים כלולות שבע מסכתות והן סדורות לפנינו בסדר זה יבמות ( שישה עשר פרק ) , כתובות ( שלושה עשר פרק ) , נדרים ( אחד עשר פרק ) , נזיר ( תשעה פרקים ) , סוטה ( תשעה פרקים ) , גיטין ( תשעה פרקים ) וקידושין ( ארבעה פרקים ) , ובין כולם שבעים ואחד פרק . המסכתות סדורות כאן כדרך סידורם של רוב סדרי המשנה , היינו לפי מניין הפרקים , שמסכת שפרקיה מרובים קודמת בסדר למסכת שפרקיה מועטים . במסכתזת השוות במניין פרקיהן פעמים באו שינויים בסדרן בכתבי היד , כגון בכתב יד קאופמן הסדר : גיטים ' נזיר , סוטה , קידושין ! בקטעי הגניזה 1 ובדפוס ראשון הסדר : נזיר , גיטין , סוטה , קידושין ' כדרך שסידרן הרמב 'ם בהקדמתו לפירוש המשניות . והוא נותן טעם לסדרה של סוטה לאחר גיטין י ' שעניינה ( של סוטה ) מעניין הגירושין , שהסוטה כשתזנה יש לכוף האיש סורת , לשון חכמים , עמוד . 19

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help