sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

למדו חכמים מן הכתוב ( שם ) : מכל כלי עץ וגר או שק , שכלי עץ , כלי עור וכלי עצם שאינם דומים לשק המיטלטל מלא וריקם , היינו בזמן שהם גדולים ומקבלים ארבעים סאה בלח שהם שישים סאה ביבש , והם עשויים לנוח במקומם ( ' לנחת ) ולא לטלטול , אין הם מקבלים טומאה ( טיו , א , ה ) . י מאחר שלמדנו שאין כלי חרס מקבל טומאה מאחוריו אלא מתוכו , סירשו חכמים את הכתוב ( במדבר י ' ט , טו ) : וכל כלי פתוח אשר אין צמיד פתיל עליו טמא הוא , שהוא מדבר בכלי חרס , שאם פתיל ( כיסוי ) צמיד ( מחובר ) עליו , הכלי מציל על עצמו ועל כל מה שבתוכו מן הטומאה , שאין הטומאה יכולה להכנס לתוכו . ולאו דווקה כלי חרס , אלא אף כלים שאינם מקבלים טומאה כלל , והם יכלי גללים , כלי אבנים , כלי אדמה / מצילים בצמיד פתיל ( י / א . ועי ' ח / ו ) . כלי גללים , כלי אבנים וכלי אדמה שאינם מקבלים טומאה אינם מתטמאים אף מדברי סופרים , אבל כלי זכוכית אף על פי שהם טהורים מן התורה , מתטמאים מדברי סופרים ( תוספתא כלים ב ' ב ז ' , ז ) . לפי המסורת ( בבלי שבת טיו , א וירושלמי שם פ _' א , היד ) הזוג הראשון יוסי בן יועזר ויוסי בן יוחנן גזרו טומאה על כלי זכוכית . ולפי ההלכה הם דומים לכלי עץ , לכלי עור ולכלי עצם שפשוטיהם טהורים ומקבליהם טמאים , אלא שהקלו במקבליהם של כלי זכוכית , שאם אין להם ' תוך ' הם טהורים כמו כלי חרס ( ל / א ) . על יסודות אלו ערוכה המסכת שלנו המונה את הכלים המקבלים טומאה ושאינם מקבלים טומאה . צורות הכלים היו ידועות לחכמים , אבל לנו קשה במקומות הרבה במשנה לקבוע את צורתם ולמצוא את הנימוקים לטומאה או לטהרה . אמנם המשנה מוסרת כמה כללים בטומאת הכלים , כמו : כל מאוחר הבינו את הלשון ' סשוטים ' ; כלים שאין להם תוך ובית קיבול , אבל הם מקבלים איזה לבר . ועליהם אמרו בבבלי בבא בתרא ס ' ו , א , שהם ( ' המשוטים ' ) מקבלים טומאה _מדקרי סופרים , וכמו שביארתי בהשלמות לפרק ט ' ו , א . אמנם גם בזה נחלקו הראשונים , ויש מהם שסוברים שפשוטים כאלה כמו השולחן מקבלים טומאה מן התורה . עי' בדברי הרשב ' א המובאים בשיטה מקובצת שם ובשו ' ת הרשב ' א ח ' א סי ' קצ ' ה ובראב 'ד לספרא שם . ועי ' רמב ' ם הל ' כלים ד ' , א ובמשנה למלך שם . — על פי דברינו אץ מקום לקושית המפרשים ולדבריהם במשנה ב ' , א , ועי ' באליהו רבא שם . כלי עץ שאץ לו תוך ולא נעשה לקבלה אפילו כלי לא נקרא ( אהלות ה ' , ו ) . ספרא שם פרשה ו ' , ה . ועי ' בהשלמות לפרק ט ' ו , א . < עי ' ספרי שם ( פי ' קכ ' ו ) . ובספרא שמיני פרשה ז ' , ו מוכח שכלי חרס לומדים מלשון המקרא עצמו ' אל תוכר שאינו מתטמא מאחוריו . אבל עי ' בבלי חולץ כ ' ד " א . — ה ' פתיל ' הוא הכיסוי , כמבואר במשנה י ' , ב וברש ' י חולץ שם . וזהו פירוש הספרי שם : פתיל זה העודף ( הכיסוי , שבסתם הוא עודף על הכלי למעלה , עי ' משנה י ' , ה ) , צמיד זה הדופק ( = הדובק , המחבר , עי ' אהלות ב ' , ד ובהשלמות שם ) ובו ' . ועי ' במפרשים שם ובפירוש רש ' י לתורה שם ובבראשית ל ' , ח ובתפארת ישראל פ ' ט , סי ' נ ' ס . אחר כך ראיתי את הדברים בלשוננו י ' ג , עמי 96 ואילך . ועי ' ירושלמי כתובות סוף ם ' ח . השערת גרץ ( דברי ימי ישראל ח ' ג , ציון י ' _ל ) אין לה יסוד .

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help