sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא למסכת כלים התורה מבדילה ( ויקרא י ' א , לב — לג ) ביו כלי עץ וכו ' לבין כלי חרס , שכלי חרס אינם נטמאים אלא אם כן נפלה הטומאה אל תוכם , וביארו חכמינו ז _' ל שכלי חרס אינו מקבל טומאה אלא מאווירו ( מתוכו ) ולא מאחוריו ( מגבו ) , שאם היתה הטומאה , כגון שרץ מת , תלויה בתוך הכלי אף על פי שלא נגעה בו נטמא אבל אם נגעה בו הטומאה מבחוץ הכלי טהור . , , , וכן מטמא כלי חרס טמא את האוכלים והמשקים ( פסוק לד ) התלויים בתוכו ( באווירו ) אפילו אינם נוגעים בו . אבל אין כלי חרס מטמא כלים אחרים , לפי שאין הכלים מקבלים טומאה אלא מאב ( מראש ) הטומאה , וכלי חרס שנטמא על ידי שרץ , ואפילו על ידי מת , אינו אלא ראשון לטומאה ואינו מטמא כלים ( עי ' ח ' , ד ובהשלמות שם ) . מעתה כלי חרס אינם מקבלים טומאה אלא אם כן יש להם ' תוך ' ונעשו לקבלה , שהם כלי קיבול , אבל אם אין להם תוך אינם יכולים להיטמא על ידי הטומאה הנוגעת בצדיהם ( באחוריהם , עיי בי , א , ג . כ ' ז , א ) . שלא ככלי חרס , מקבלים הכלים האחרים טומאה מכל צדיהם ואפילו אין להט _יתוך . במה דברים אמורים בזמן שנגעה בהם הטומאה , אבל אם נכנסה לתוכם ( לאווירם ) ולא נגעה בהם , הרי הם טהורים . וכן מטמאים כלים טמאים את האוכלים והמשקים הנוגעים בהם , אבל לא את האוכלים והמשקים שבאו לתוכם ולא נגעו בהם . אמנם כלי עץ וכלי עור וכלי עצם י אינם נטמאים אלא אם כן עשויים לקבלה , שעשויים לקבלת איזה דבר ( שהם ימקבלים ' ) ואף על פי שאין להם תוך ובית קיבול , כגון שולחן וכיוצא בו , אבל אם אינם עשג . י _* ם לקבלה אפילו יש להם בית קיבול , הם קרויים יפשוטיםי ואינם מקבלים טומאה . דבר זה דרשו חכמים מן המקרא ( ויקרא י ' א , לב ) : ' מיכל כלי עץ וגו ' או שק , שלא כל כלי עץ , כלי עור וכלי עצם מתטמאים אלא אלו הדומים לשק , ' מה שק מיוחד שהוא משמש את האדם ואת משמשי האדם ' , כלומר שעשוי לתשמיש האדם ומשמש אף את הדברים שהם תשמישי האדם , אף כל הכלים המשמשים את האדם ואת תשמישיו טמאים , כגון השולחן שאין לו בית קיבול , מקבל טומאה , מפני שהוא משמש את האדם ואת כליו , אבל דבר המשמש את האדם בלבד ולא את כליו , שאינו ראוי לקבלת כלים , כגון סולם , אינו מקבל טומאה . וכן 1 כלי עגם נתרבו לטומאה מן המקרא בספרא שמיני סוף פרשה ט ' ובבבלי חולץ כיה , ב . ועי ' תוספות שבת ם ' א , א ד ' ה חפי . ספרא שמיני פרשה ו ' , ד , תוספתא כלים ב ' מ ו ' , ז . ועי ' בהשלמות לפרק י ' ז , סו ולסבול יום ד ' , ב . אבל כלי עץ המיוחדים לישיבה טמאים במדרס הזב ( כ ' ז , א ) . — במשנה לא נזכר כלל שפשוטי כלי עץ טמאים מדברי סופרים , לפי שהיא משתמשת ב ' סשוטים ' במשמע שביארתי למעלה , והם טהורים אפילו מדברי סופרים . אבל בזמן

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help