sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתיחה לסדר טהרות סדר טהרות הוא הסדר השישי והאחרון בשישה סדרי המשנה שבידינו , אבל במניינו של ר ' הנחומא ( במדבו רבא פרשה י ' ג , טו ) הוא הסדר השלישי ' והוא מפריש בין טומאה לטהרהי ( עיי בפתיחה לסדר מועד ) . עיקר ענייני הטומאה הנידונים בסדר זה הם ; א . טומאת מת , שגופו של אדם מת מטמא , שנאמר בו טומאת מגע וטומאת אוהל : הנוגע במת לכל נפש אדם וטמא שבעת ימים וגו ' , אדם כי ימות באוהל כל הבא אל האוהל וגו ' יטמא שבעת ימים ( במדבר י ' ט , יא , יד ) . ב . טומאת שמונה השרצים , שנאמר בהם ( ויקרא י ' א , כט ואילך ) : וזה לכם הטמא בשרץ השורץ על הארץ וגו ' כל הנוגע בהם במותם יטמא עד הערב . ג . טומאת נבלת בהמה או נבלת חיה טמאה , שנאמר בה ( שם שם , כז — כח ) : כל הנוגע בנבלתמ יטמא עד הערב , והנושא את נבלתם יכבס בגדיו וטמא עד הערב , וטומאת נבלת בהמה או נבלת חיה טהורה , שנאמר בה ( שם שם , לט ואילך ) : וכי ימות מן הבהמה אשר היא לכם לאבלה הנוגע בנבלתה יטמא עד הערב וגר והנושא את נבלתה יכבס בגדיו וטמא עד הערב . ד . טומאת זב וזבה , נידה ויולדת ( ויקרא פרק טיו ופרק י ' ב , ב ואילך ) . ה . טומאת נגעי צרעת ( ויקרא פרקים י ' ג , וי ' ד ) . טומאות אלה קרויות ' אבות הטומאה ' , חח מטומאת מת שהיא ' אבי אבות הטומאה ' , לפי שהנטמא על ידי מת נעשה אב הטומאה , אבל הנטמא על ידי אב הטומאה אינו נעשה אלא ' ולד הטומאה ' , שטומאתו קלה מטומאת אב הטומאה ( עיי להלן ) . _חומרותיהן של הטומאות נשנות בפרק הראשון של מסכת כלים , שהוא פתיחה לכל הסדר . אלו דברים שמקבלים טומאה : אדם < כלים , כגון בגדים , כלי מתכות , כלי עץ , כלי עור וכלי עצם . ארבעה מינים אלו קררים גם כלי שטף ; כלי חרס וכוי ; אוכלים ומשקים . אוכלים אינם מקבלים טומאה , אלא אם כן באו עליהם מים או משקה אחר ה ' מכשירם ' לקבל טומאה . ולא אוכלים בלבד אלא אף הדברים המחוברים לאוכלים , שהם ' ידותיהם ' או ' עוקציהם / _דינפ באוכלים והם מיתטמאים ומטמאים . טומאת האוכלים קלה , לפי שאינם נעשים אב הטומאה , ואפילו נגעו במת אינם נעשים אלא ולד הטומאה ( ראשון לטומאה ) , ואינם יכולים לטמא לא אדם ולא כלים , משום שאין אדם וכלים מקבלים טומאה אלא מאב הטומאה . אדם וכלים טמאים יש להם טהרה במקווה , חוץ מן הזב שאין לו טהרה אלא במעיין הנובע . אבל ' ידיים ' טמאות , שחכמים גזרו עליהן טומאה , אינן צריכות טבילה במקווה ודיין ברחיצה , או בנטילת ידיים , בלבד . כל טמא שטבל , בין אדם ובין כלי , אינו טהור אלא לאחר שהעריב שמשו , אבל קודם לכן הוא קרוי ' טבול יום ' ודינו כטמא לעניין תרומה , שפוסלה בנגיעה , וכן אסור לכוהן טבול יום לאכול תרומה . הנטמא במת צריך הזאת מי ' פרה ' אדומה ביום השלישי וביום השביעי לטומאתו , וטובל ביום השביעי לאחר ההזאה וטהור לערב .

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help