sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

פתיחה לסדר מועד סדר מועד הוא הסדר השני בששת סדרי המשנה שבידינו . כך הוא נמנה בפי ריש לקיש ( בבלי שבת ל " א , א ) בדרש הכתוב ( ישעיה ל " ג , ו ) : והיה אמונת עתיך חוסן ישועות חכמת ודעת וגו ' אמונת זה סדר זרעים ' עתיך זה סדר מועד , חוסן זה סדר נשים , ישועות זה סדר נזיקין , חכמת זה סדר קדשים , ודעת זה סדר טהרות . ריש לקיש לא סדרם כנראה על פי הסדר במקרא , שמה טעם יתכנה סדר קדשים — חכמה , וסדר טהרות — דעת , ויותר נראה לכנות סדר נזיקין חכמה על פי מאמר ר ' ישמעאל ( סוף בבא בתרא ) : הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות וכוי . אלא נראה שכך היה סדר המשנה לפני ריש לקיש , וכך היא סדורה במדרש אסתר לפרשה א ' , ב . בבמדבר רבא ( פרשה י " ג , טו ) ובראשית רבתי ( עמ ' 7 ) נזכרים אפילו ראשי התיבות הראשונות של המסכתות הראשונות של כל סדר ; מ ' מן מאימתי של סדר זרעים , י ' מן יציאות השבת של סדר מועד וכוי . אולם לאחר מכן מובאה שם דרשת רי תנחומא , הכתובה גם במדרש תהלים י " ט _, יד , לכתוב תורת הי תמימה וגו ' : תורת ה ' תמימה זה סדר נשים וכוי , עדות הי נאמנה זה סדר זרעים , שהוא מאמין בחיי העולם וזורע , יראת הי טהורה זה סדר טהרות , שהוא מפריש בין טומאה לטהרה , 1 פקודי ה ' ישרים משמחי לב זה סדר מועד , שיש בו כל המועדות שכתוב בהם ושמחת בחגך , מצות ה' ברה מאירת עינים זה סדר קדשים , שהוא מאיר עינים בין חולין לקדשים , משפטי ה ' אמת זה סדר נזיקין , שיש בו כל הדינים . ר ' תנחומא הופך את סדר הכתובים ודורשם , ומשמע שביקש להתאים את הדרש לסדרי המשנה שלפניו , שבהם היה מועד הסדר הרביעי וטהרות הסדר השלישי . כל שמות הסדרים הם בלשון רבים 1 זרעים , נשים , נזיקין , קדשים וטהרות חוץ מסדר מועד שהוא בלשון יחיד . כנראה מפני שכלולים בו גם שקלים ותענית שאינם מועדות , אבל יש להם מועד וזמן קבוע . וכן יש זמן קבוע לקריאת המגילה והתורה . ב ' מועד ' שמובנו זמן קבוע השתמשו בלשון יחיד כמו שאמר ר ' עקיבא ( פסחים ו ' , ב ) : הבא לי מועד לאלו כמועד לשחיטה , וכדרך לשון המקרא ( עי ' בראשית י " ז , כא _, דברים ט " ז , ו , הושע ב ' , יא ) . סדר מועד מכיל שתים עשרה מסכתות והן סדורות לפנינו בסדר זה : שבת ( כ " ד פרקים ) , עירובין ( י ' פרקים ) , פסחים ( י ' ) , שקלים ( ח ' ) , יומא 1 כן הוא גם בבמדבר רבא בדפוס ראשון ובו ' אלא שהוגה בדפוסים החדשים על פי מתנות כהונה לפי סדר הכתובים . ועי ' בפתיחת התוס ' יום טוב לסדר נזיקין וברש "ש לבמדבר רבא שם סימן לב .

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help