sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יד

כל המשנה כולה , כל תיבה ותיבה . עם כניסתי לפני ולפנים של העבודה נתייצבה לפני בעיית ניקוד המשנה בכל נפתולי סיבוכי שביליה . העיקרון של מסורות עדות בני ישראל , שנזכר למעלה , מסתעף והול ך לכללים ולפרטים , וכל זה מתוך יגיעה רבה של ליקוט חומר מפוזר בגליונות ישני 6 _יבמוחותיהם ובפיותיהם של בני אדם שונים . ולא עוד אלא שאופיו של החומר הוא , שעל כרחך אתה מוצא את עצמך לפרקים _במלניק , במקום שיש צורך להכריע בין צורות שיש פנים לכאן ולכאן , ואינך יודע מד . לקרב ומה לרחק . אתה כותב ומוחק וחוזר וכותב ומוחק ( אף בשעת ההגהה ) ואין ניחת דעת . וכבר תיאר ביאליק ז '' ל את ייסוריו בהתרת ספקות כאלו : 'כל שעת עבודתו היה בעיניו כמהל ך בין הטיפין ובדרך שכולה מוקשים ' . ודאי , חופש ההכרעה בידיך , אבל כבר משל חכם אחד חופש זה לכתר מלכות : הרבה מעלות טובות לו על מי שניתן בראשו , אלא שיש כתרי מלכות וכנטל כבד הם לראש עוטריהם . . 3 רואה אני צורך להרחיב בירורים בעניין זה , שאני מכנהו מסורות שבעל פה של עדות בני ישראל . ידוע , שכמה סוגי דקדוק ומלים מבוטאים בפי יהודים - בתפילתם ובלימודם , וכן בדיבורם בדיאלקטים השונים שבפיהם - לא כםנוקד במקרא . רבים מישראל , לא מדקדקים ' מתקנים / מברכים 'בורא פרי הגפן ' ; כל ישראל , חוץ מאשכנזים המתפללים בנוסח אשכנז , אומרים : ' _נקדיקוך ונעריןיך , ' _ממקומך '; האשכנזים והספרדים נזהרים שלא יניע _לידט 2 ?! ןח טעות ( במקרא : מ 2 _ןח ) , וכמה כיוצא בהם . לא רחוקים הימים וכל אלו היו בחזקת שיבושים שמצווה לעקרם : אין דקדוק אלא דקדוק המקרא , ואין בודקים כלל בטיבם של כל מיני שינויים מעין האמורים למעלה . העם אינו מצוי אצל דקדוק , אף מזלזל הוא בצורות חיצוניות של הלשון , ותבוא ברכה על המזהיר ועל הנזהר . וכך קמה תנועה של מתקני נוסחאות התפילה , שתחילתה ועיקרה בספר שערי תפלה של ר ' זלמן הענא , שנת תפ * ה * . ספר זה גרר אחריו חיבורים דומים וויכוחים רבים _' כמו שיתבאר לקמן . בדורנו נשתנו במקצת הדברים . כאן וכאן אתה שומע דברי סניגוריא לצורות לשון המקובלות בפי העם , שאינן לרוח לשון המקרא . אפילו נחים , כמו שהוא שגור בפי האשכנזים , במקום נחום שבמקרא , קם לו מליץ טוב למצוא לי היתר למעשה . מצד אחר , עדיין קיים ' המדקדק ' הישן . הוא פוסל , דרך משל , צורת 8 שם , _חקדפה , עפ ' . 11 > יץ גם יסיני ' טו , עמי ריב _ ריז . * תיקונים מועטים הו * עו אף קודם לכן ואין באן מקום להאריך . * עיין בניוול , יסיניי כט , עטי קח . ועיין שט , עמי ש 08 _ ש . 1

מוסד ביאליק

הוצאת דביר תל-אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help