sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:457

דברים כב , כח –כט לאבי הנער חמשים כסף ולו תהיה לאשה תחת אשר ענה לא יוכל שלחה כל ימיו מגילת המקדש סו , –11 8 לאבי הנערה חמשים כסף ולוא [ = ולו ] תהיה לאשה תחת אשר ענה , לוא יוכל לשלחה כול ימיו . מגילת המקדש כורכת - שלא כהלכת חז " ל - את הדין ' כי ימצא איש נער בתולה אשר לא ארשה ותפשה ושכב עמה ' ( דברים כב , כח – כט ) עם הדין ' וכי יפתה איש בתולה אשר לא ארשה ושכב עמה ' ( שמות כב , טו – טז ) . המשפט ' והיא רויה [ = ראויה ] לו מן החוק ' קרוב מאוד לאמור במדרשי ההלכה התלמודיים על סופו של הדין : " ' ולו תהיה לאשה " – אשה הראויה לו ' . הדין ' ולו תהיה לאשה ' אינו יכול לחול על מי שאסור לו – מסיבה כלשהי – לשאת את האישה הזאת . דרשה דומה נמצאת במדרשי ההלכה התנאיים גם בהקשרים אחרים . אמנם בעיקר יש כאן סיוג של האמור בתורה מצד הדין , ואין הדברים נובעים בהכרח מדרשה הדורשת את מילות הפסוק ( כלומר את המילה ' לו ' או את המילה ' לאשה ' ) . ואולם הדמיון אינו רק במחשבה המשפטית המשותפת אלא גם במילים שבהן מבוטא הסייג הזה , מילים המשולבות במגילת המקדש בתוך הטקסט המשוכתב ומובעות בצורת מדרש הלכה בספרות חז " ל . . 4 במקרים אחרים נראה שדרשה קדומה עמדה הן ביסוד מדרש הלכה בספרות חז " ל הן ביסוד ההלכה הקומראנית , המנוגדת לה . האיש העוסק בפרה האדומה צריך להיות ' איש טהור' ( במדבר יט , ט ) . מילים אלו נתפרשו במדרש ההלכה : " ' טהור " – טהור מכל טומאה , ואיזה זה ? זה טבול יום ' , ובמגילות מדבר יהודה ( מן המאה השנייה והראשונה לפנה " ס ) מצאנו בעניין זה עצמו ' איש טהור מכול טמאתו אשר יעריב ש [ משו ] ' , כלומר מי שנטהר ושקעה השמש עליו . השאלה אם פרה אדומה ' במעורבי שמש היתה נעשית ' כדעת הצדוקים או ב ' טבול יום' ( מי שנטהר ועדיין לא שקעה השמש עליו ) כדעת הפרושים הייתה אחת השאלות ההלכתיות המפלגות ביותר בימי בית שני . והנה מתברר שהסמך לדעתם של שני הצדדים היה מדרש 14 ספרי דברים פיסקא רמה ( עמ ' (; 275 מכילתא דר ' ישמעאל , נזיקין , פרשה יז ( עמ ' (; 308 משנה , כתובות ג , ה . ראו גם פיסקא רלח ( עמ ' (; 270 מ ' כהנא , ספרי זוטא דברים , ירושלים תשס " ג , עמ ' . 343 – 342 15 ראו מ ' כהנא , שם , עמ ' 166 – 165 הערה ; 8 הנ " ל , ספרי במדבר : מהדורה מבוארת , ירושלים תשע " א , ב , עמ ' . 84 16 על פירושו המדויק של דין זה ראו הלבני ( לעיל , הערה 13 ) ולעומתו כהנא , ספרי זוטא דברים ( לעיל , הערה (; 14 והדברים צריכים דיון . 17 ספרי במדבר קכד ( מהדורת כהנא , עמ ' . ( 400 18 ברית דמשק ( , 4 QD ב , (; 6 – 4 א ' קימרון , מגילות מדבר יהודה : החיבורים העבריים , א , ירושלים תש " ע , עמ ' . 33 19 לשתי הדעות ראו משנה , פרה ג , ז .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help