sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:455

שממנה אפשר ללמוד על פירוש הכתוב שבו היא מופיעה . מה שמפורש בספרות חז " ל , כאן הוא נסתר מן העין וטעון גילוי באמצעות ההשוואה למקרא ובעזרת שיטות הפרשנות הגלויות בספרות חז " ל . במסגרת המצומצמת הזאת אביא דוגמאות מעטות בלבד , פשוטות ככל האפשר , בלא למצות את כל העולה מהן . א . הלכות ודרשות בענייני הלכה . 1 במקום נוסח המסורה ' וכי יגח שור את איש או את אשה ומת סקול יסקל השור ולא יאכל את בשרו ובעל השור נקי ' ( שמות כא , כח ) גורס הנוסח השומרוני , שיסודו בימי בית שני : ' וכי יכה שור או כל בהמה את איש [ ... ] סקל יסקל הבהמה ולא יאכל את בשרו ובעל הבהמה נקיא ' . המילים ' או כל בהמה ' נוספו גם בפסוקים אחרים בנוסח השומרוני . במקרה זה הם הביאו להמרת הפועל נגח , הייחודי לשור , בפועל הכה . כפי שהעירו במחקר , במכילתא דר ' ישמעאל מגיעים לאותה מסקנה על דרך דרשה מפותחת לפסוק זה : ' וכי יגח שור ' – אין לי אלא שור . מניין לעשות את כל בהמה כשור ? הרי את דן : נאמר כן [ = כאן ] ' שור ' ונאמר בסיני ' שור ' , מה ' שור ' שנאמר בסיני עשה בו את כל בהמה כשור , אף ' שור ' שנאמר כן [ = כאן ] דין הוא שנעשה בו את כל בהמה כשור . 7 במקום אחר הראיתי שהצירוף ' חדודי שמש ' , המופיע בטקסט מקומראן במובן ' קרני השמש ' , מיוסד על פירוש מוטעה למילים ' חדודי חרש ' באיוב מא , כב ( מ ' קיסטר , ' קווים לאוצר המילים של כתבי קומראן ' , הנ " ל [ עורך ] , מגילות קומראן : מבואות ומחקרים , ירושלים תשס " ט , עמ ' . ( 577 – 566 מדוגמה זו אפשר ללמוד שהטקסט של ספר איוב היה חומר ללימוד ולפרשנות , והוא אפשר יצירת מילים חדשות , לא בהתפתחות לשונית חיה אלא בהתפתחות ' למדנית ' . הנתון הלשוני הוא אפוא בעל משמעות להערכה כוללת יותר של הספרות בסוף ימי בית שני ויחסה למקרא . לדוגמאות נוספות ראו עוד שם , עמ ' . 569 – 568 8 לעניין זה מוקדשים הניתוחים בספרו של קוגל ( לעיל , הערה . ( 4 וראו עוד בספרו המוקדם יותר של קוגל , , In Potiphar ’ s House : Th e Interpretive Life of Biblical Texts , Cambridge MA 1994 בייחוד עמ ' ; 268 – 247 ראו גם ו ' נעם , ' ניצני מדרש הלכה בקומראן ' , דיני ישראל כו - כז ( תש " ע ) , עמ ' . 26 – 3 9 ר ' וייס , ' על סוג אחד של עיבודים בחומש השומרוני ' , הנ " ל , מחקרי מקרא : בחינות נוסח ולשון , ירושלים תשמ " א , עמ ' , 205 – 199 בעיקר עמ ' ; 205 – 202 וראו שם לספרות קודמת בעניין זה . על התהוות נוסח המקרא לאור מגמות של קבוצות בימי בית שני נכתב הרבה במאה השנים האחרונות . מן הראשונים – א ' גייגר , המקרא ותרגומיו , ירושלים תשל " ב ( תרגום של ספר שמהדורתו הראשונה משנת (; 1857 ולאחרונה D . A . Teeter , Scribal Laws : Exegetical Variation in the Textual Transmission of Biblical Law in the Late Second Temple Period , T ü bingen 2014 10 מכילתא דר ' ישמעאל , נזיקין י , מהדורת הורוביץ - רבין , עמ ' ; 280 הנוסח על פי מ ' כהנא , קטעי מדרשי הלכה מן הגניזה , ירושלים תשס " ה , עמ ' . 116 הנוסח כאן בהשלמת הקיצורים שבכתב היד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help