sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא למשנה י ש י ר ו ז ן צ ב י המשנה היא קובץ הלכות מקיף , מסודר על פי נושאים , המסכם את ההלכה כפי שהתפתחה בבתי המדרש התנאיים מסוף המאה הראשונה לספירה ועד ראשית המאה השלישית . המשנה עוסקת בפרטי הלכות מגוונות , ומקיפה תחומים רבים ושונים של החיים : מליטורגיה ועד טומאה וטהרה , ומנישואין ועד דיני מלך . זהו חיבור מהפכני המציג לראשונה מערכת הלכה עצמאית , מאורגנת ארגון תמטי ומנותקת מסדר המקרא . אף כי קיימים קובצי חוקים לא מקראיים עוד קודם למשנה , כדוגמת ספר היובלים או החיבורים סרך היחד , ברית דמשק ומקצת מעשי התורה , שנתגלו במערות קומראן , המשנה שונה מהם במהותה . השוני נוגע הן לפיתוחה ולעצמאותה של המערכת ההלכתית והן ליומרתה להקיף את מכלול הידע ההלכתי הקיים . המשנה גדולה יותר מכל החיבורים ההלכתיים הקודמים לה גם יחד ומקיפה הרבה יותר מהם . הן בשל ההיקף שלה , והן – ובעיקר – בשל היומרה שלה , המשנה היא אכן חסרת תקדים . המונח ' משנה ' משמש בימי התנאים לתורה שבעל פה בכלל , כלומר לכל מה שנשנה בפה . בתוך עולם בית מדרשי רחב זה נתייחד תחום נפרד ללימוד ופיתוח ההלכה שלא בדרך מדרש * אני מבקש להודות למירה בלברג , עמית גבריהו , משה הלברטל , ורד נעם , יאיר פורסטנברג ואסף רוזן צבי על הערותיהם המועילות . תודה מיוחדת לשני הקריינים חברי המערכת . הצעותיהם הוטמעו במקומות שונים לאורך המאמר . 1 אין הכוונה שכל ההלכות הקיימות בזמנם של החכמים כלולות בה ( כדוגמת ספר משנה תורה לרמב " ם ) , שכן הלכות חשובות ( כגון תפילין וציצית , חנוכה , גיור ועוד ) נעדרות ממנה , אלא שאין תחומים המופקעים ממנה בעיקרון . זאת בניגוד לתלמוד הבבלי , שם לא נידונו סדרים שאינם מעשיים , כלומר העוסקים בטומאה וטהרה או בעניינים המוגבלים לארץ ישראל ( ענייני קרבנות יוצאים מכלל זה , כנראה משום ערכו הריטואלי של לימודם ) . על התפתחות הארגון האנציקלופדי הטוטלי של הידע בעולם הרומי ראו המאמרים שנאספו אצל J . Konig and T . Whitmarsh , Ordering Knowledge . in the Roman Empire , Cambridge 2007 על השפעה אפשרית של צורת ארגון החוק הרומי על זו של המשנה ראו B . Jackson , ‘ On the Problem of Roman In ֳ uence on the Halakha and Normative Self De fi nition in Judaism ’ , E . P . Sanders ) ed . ( , Jewish and Christian Self - . De fi nition , vol . II , London 1981 , p . 187 אמנם ג ' קסון עצמו מודה שהדמיון בין התופעות אינו מובהק , ושהסברים אחרים , פנימיים , טובים לא פחות . 2 על הפירוש ( המוטעה !) של השם ' משנה ' על ידי אבות הכנסייה דוברי היוונית כ ' משנה תורה ' , מה ששני בסמכותו רק לתורה שבכתב , ראו י " נ אפשטיין , מבוא לנוסח המשנה , ירושלים תש " ס , עמ' D . Zlotnick , Th e Iron Pillar Mishnah : Redaction , Form and Intent , Jerusalem ; 804 – 803 1988 , pp . 13 – 14

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help