sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

של הפרט , בשל שימור כוח עודף בידי המדינה . כך לדוגמה , למי שמבקשים להצטרף למסלול התמורות אין שום יכולת אפילו להשמיע את עמדתם בדבר מיקום וטיב הקרקע שתינתן להם , לא כל שכן לבקש כי בהליכי היישוב מחדש תישמר קהילת המגורים הקיימת שלהם ( על קשרי המשפחה שלה ) . הבוחרים במסלול התמורות אינם יכולים לחזור בהם , אף שאין התובעים יודעים מראש מה יינתן להם . כמו כן הצעת החוק מענישה שותפים בחלקה על התנהגות חבריהם — אם שניים שותפים בחלקה , ואחד מהם ביקש שלא להצטרף למסלול התמורות , התמורה הקרקעית של חברו עשויה להיפגע . לבסוף , ההצעה קובעת כי בתום תקופת ההסדרה יימחו למעשה כל תביעות הבעלות שלא הוסדרו , אם התובעים לא הודיעו על בחירתם ( במסלול התמורות או במסלול ההסדר בבית המשפט ) , אף שהמדובר בתביעות שהוגשו לפני למעלה משלושים שנה , ומחובתה לפי דין של המדינה להביאן לבירור שיפוטי במקרה של מחלוקת . נדמה על כן שההצעה מבוססת על חשש מפני השתלטות בדואית על קרקעות הנגב , ועקב חשש זה היא מאמצת כלים וסמכויות חריגים בקשיחותם . ואולם מדובר בחשש מופרז ביותר . כך למשל , הקרקעות שבמחלוקת שטרם הוסדרו מחזיקות פחות מ – % 2 בלבד משטח מדינת ישראל ופחות מ – % 3 משטח הנגב . מעל לשני שלישים מתביעות הבדואים כבר הוכרעו לטובת המדינה . הואיל וכך מוטב היה לו המהלך האחרון לפתרון המחלוקות הקרקעיות המעטות יחסית שעוד נותרו היה אימוץ הסדר המבטיח שימור מקיף ככל הניתן של קהילות המגורים הקיימות של הבדואים , ככל שאין מניעה סביבתית או לאומית לכך ; המעניק תמריצים משמעותיים למבקשים להצטרף מרצון למסלולי פשרה ; ומנגד , המקיים את הזכויות הדיוניות שאזרחי הנגב הבדואים זכאים להן . תכנית שכזו יכולה הייתה לקדם את חיבורם של הבדואים למדינת ישראל . התכנית המוצעת בהצעת החוק , לעומת זאת , עלולה דווקא להביא להחרפת ניכורם וניתוקם של הבדואים בנגב .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help