sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

תקציר אחד האתגרים הגדולים העומדים לפני הכנסת ה – 19 הוא ההכרעה בעתידה של הצעת החוק הממשלתית להסדרת התיישבות בדואים בנגב , שאושרה בקריאה ראשונה בסיומה של הצבעה סוערת . ההצעה מבקשת לכונן פתרון מסוג אחת ולתמיד לסכסוך הקרקעות בין המדינה למיעוט הבדואי , ובפרט בעניינה של הפזורה הבדואית , המורכבת מעשרות כפרים " בלתי מוכרים " , ובהם כ – 90 , 000 תושבים . הצעת החוק מבקשת לחייב את הבדואים שתביעת הבעלות שלהם טרם התבררה לבחור , בתוך פרק זמן קצר , בין קבלת תמורה בכסף ובקרקע , בזיקה מוגבלת לתביעה המקורית ( מסלול התמורות ) , לבין מיצוי טענותיהם בבית המשפט . נוסף על כך כוללת ההצעה מתן אפשרות לכל בדואי בנגב שאין לו מגרש מגורים לקבל מגרש בתמורה לפינוי הקרקע שהוא מחזיק . בתום חלון החסד לקבלת מגרשים ותמורות תוסמך המדינה לבצע פינוי קרקע ומבנים בהליכים מקוצרים , ותביעות שלא התבררו — יתבטלו . החקיקה החדשה טומנת בחובה הזדמנות יקרת ערך לפתיחת דף חדש ביחסים בין הבדואים למדינה , שיתבסס על הבטחת תנאי קיום מינימליים וכיבוד הדדי — של שלטון החוק מזה ושל כבוד האדם מזה . אך האם ההצעה שמונחת לפני הכנסת עומדת בציפיות אלו ? ניתוח מקיף של ההסדרים המשפטיים המורכבים שבהצעת החוק , כפי שמוצג במחקר זה , מעלה כי ההצעה נכשלת במשימתה . בבחינת פרטי ההצעה מתבררת תמונה קשה של שלילה עקבית של זכויות דיוניות אשר הן בגדר נורמה מקובלת בישראל . כך למשל , מקובל כי כאשר המדינה מבקשת לפנות מקרקעין בחלוף זמן ( 36 חודשים ) ממועד הפלישה , עליה לפנות לבית המשפט בעניין כל פלישה ופלישה לשם מתן זכות טיעון למחזיקים . הצעת החוק , לעומת זאת , מעניקה למדינה את הכוח לבצע פינוי גורף של מחזיקים , אף אם הם מחזיקים בקרקע עשרות שנים , ללא משפט וללא מתן אפשרות לעכב את הליכי הפינוי באמצעות צו שיפוטי ( אלא בעילות מצומצמות המוגדרות בהצעת החוק ) . יתר על כן , ההצעה פוגעת בהסדריה בזכותו ובכבודו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help