sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

1 . 1 מדיניות חינוכית : מהטקסט אל השיח דרכה של המדיניות החינוכית מהטקסטים שהיא מעוגנת בהם אל דלת הכיתה היא דרך מורכבת , המאופיינת לעיתים קרובות בקונפליקטים ( -Ben Peretz , . ( 2009 ; Ball et al ,. 2011 a יש הטוענים בהקשר זה כי מדיניות חינוכית היא פרקטיקה של כוח המשמשת את מעצבי המדיניות ומפעיליה כדי להשיג ניכוס ( appropriation ) חברתי ( . ( Levinson , Sutton , and Winstead , 2009 כאשר כל אחד מהמעורבים בעיצוב המדיניות , בפרשנותה וביישומה מנסה לשמר את כוחו ולנכס את המדיניות לעצמו , נוצרים פערים בין הטקסטים המגדירים את המדיניות לבין יישומה בפועל ( . ( Ball et al ,. 2011 a בספרות מתוארים פערים אלה כתהליך של התפזרות או כמוטציה של המדיניות המקורית ( Maguire , . ( Ball , and Braun , 2013 הבחנה תיאורטית חשובה המשקפת את הפערים בין המדיניות לבין יישומה עוצבה על ידי בול ( , ( Ball , 2015 בהתבסס על ההמשגה של פוקו ( . ( 2005 בול מתאר את המדיניות באמצעות שני רבדים : הטקסט והשיח . רובד הטקסט הוא הרובד הגלוי של המדיניות , המתבטא במסמכים הרשמיים אשר מכילים את הטקסטים המכוננים והמוצהרים שנמעניהם הם שותפי המדיניות : הן הסוכנים של המדיניות והן המנהלים והמורים בבתי הספר אשר מקבלים את המדיניות . הטקסט של המדיניות , לפי בול , אינו מוגבל למסמכי המדיניות המנוסחים באמצעות שפה דבורה או כתובה , אלא כולל גם סוגים שונים של תקשורת משמעותית בין מעצבי המדיניות ובין השותפים האחרים . מעבר לממד הטקסטואלי של המדיניות , לכל מדיניות יש גם רובד סמוי – השיח של המדיניות , שקובע מה מתקבל על הדעת ומה ראוי לחשוב ולומר . שיח המדיניות יוצר משמעויות חדשות ומגדיר מטרות חדשות על מנת להשפיע על תהליכים חברתיים רחבים בבית הספר ( . ( Maguire et al ,. 2011 במילים פרק 1 אתגרים ביישום מדיניות חינוכית

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help