sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

מבוא תורת הלשון מבית מדרשו של ר ' יונה אבן ג ' נאח נידונה לא מעט בשלהי המאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים ושוב ביתר שאת בעשורים האחרונים , ואף שנוסחו פרקים אחדים ממנה , מחקרה לא תם ולא נשלם . לציון מיוחד ראוי מחקרו החשוב של פרופ ' דן בקר משנת תשנ " ט , " מקורות ערביים לדקדוקו של ר ' יונה אבן ג ' נאח " , שבו חשף את הספרים הממשיים בחכמת הלשון הערבית שאבן ג 'נאח השתמש בהם בעת שניסח את ספר הדקדוק שלו . כל מי שדן בחכמת הלשון של ריב " ג לפני בקר ידע שהוא כתב אותה בגדר התאוריה הדקדוקית של המדקדקים הערביים . ריב " ג עצמו העיר על כך לא אחת ואף ציין במפורש לסיבויה ( כתאב אללמע , עמ ' 261 [ הרקמה , עמ ' רעז ]) ובסתם ל "מדקדקי ערב " . גם טנא עמד על כך במקומות רבים בחיבור שלפנינו ומחוצה לו , אלא שקודמי בקר יכלו לומר זאת רק דרך הכללה , ולא הצביעו על החיבורים הממשיים שעמדו על שולחן עבודתו של ריב " ג ( ושל חכמי לשון עבריים אחרים ) , כי עד לפני כשני עשורים היו החיבורים הערביים הללו גנוזים בכתבי יד . בקר השווה את נוסחן של סוגיות רבות מתחומי הלשון השונים בספרו של ריב "ג ובמקורותיו הערביים וגילה ממצאים מפתיעים . ועם זה , גם לאחר ממצאים אלו ולאחר המחקר של שני הדורות האחרונים , לא נס לחם של ממצאי טנא , באשר הוא ממצה פרק שלם מתורת הלשון של ריב " ג , פרק התחביר , מתוך חיבורי ריב " ג עצמו , ולא בטל אפוא הצורך בפרסום מחקרו . טנא אינו רק מתאר את תורת הלשון של ריב " ג אלא גם מבקר אותה , לא ביקורת רטרוספקטיבית אלא אינטרוספקטיבית , על פי כלליה והגיונה של תורת לשון זו עצמה . טנא אף בוחן את מושגי התחביר של ריב " ג כפי שהם משתקפים מבעד למונחיו ולניתוחיו , לאור המושגים , המונחים והניתוחים הנוהגים בימינו . ההשוואה נועדה לא רק להעמיד את המעיין על דיוקם של המושגים והמונחים של ריב " ג אלא להציב גבול ברור בין דקדוק ימי הביניים לדקדוק ימינו ולמנוע עירוב מין בשאינו מינו , . 1 ראה למשל בגוף החיבור להלן , 83 , 77 , 74 , 53 , 45 , 31 , 30 , 26 , 6 §§ הערה 87 , 85 , 11 הערה 140 , 137 , 131 , 121 , 119 , 104 , 4 הערה 147 , 145 , 143 , 24 ועוד . . 2 ראה למשל 64 — 63 §§ הערה , 109 , 106 , 94 , 91 , 89 , 85 , 26 ההערות לסעיפים 144 , 113 — 112 ועוד .

האקדמיה ללשון העברית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help