sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא לפני שנים אחדות , בכתבה שפורסמה באחד העיתונים , הסבירה אם מזרחית כי דאגה לצבוע את שיער בתה לבלונד מאז שזו הייתה ילדה קטנה , כדי להעניק לה בדרך זו הזדמנות טובה יותר בחיים . ובעיתון אחר הביאו את סיפורה של בעלת תואר אקדמי שהתעניינה בעבודה בחברה מסוימת : כאשר ציינה בפנייה את שמה המזרחי , לא קיבלה תשובה ; אך כשפנתה לאותה חברה בשם המשפחה האשכנזי של בן זוגה — קיבלה תשובה . שתי הדוגמאות האלה ממחישות , שבעשור השני של המאה ה 21 עדיין נודעת משמעות חברתית וכלכלית לא רק לזהות הלאומית ( יהודים , ערבים ) או הדתית ( חרדים ) , אלא גם לזו המכונה עדתית , ואשר מתייחסת לקבוצות מוצא בקרב האוכלוסייה היהודית ( מזרחים , אשכנזים ) . מבחינת הממסד היהודי ציוני בתקופת המנדט ובהמשך בישראל , נמנו עם עדות המזרח יהודים שהגיעו מארצות שיהודים יוצאי אירופה הגדירו כ " מזרחיות " . פרסום של הקרן הקיימת משנת 1950 כלל בעדות המזרח את היהודים יוצאי צפון אפריקה ( מרוקו , טוניס , אלג ' יריה ) , מצרים , תימן , תורכיה , עיראק ( לרבות כורדיסטן ) , הודו , אפגניסטן ופרס , וגם את יוצאי יוון ובולגריה . ניתן להניח , שהסיבה להכללתם של העולים מיוון ומבולגריה בקבוצה החברתית תרבותית המכונה עדות המזרח הייתה העובדה ששפת הדיבור של הקהילות היהודיות בהן הייתה אספניולית ( לאדינו ) , כמו בתורכיה . העולים מארצות אלה הבינו את מקומם בסולם החברתי מהיחס כלפיהם בשוק העבודה , מתנאי מגוריהם , מגישתם המתנשאת של אנשי הממסד ומהדרך בה הוסללו ילדיהם לעבודה או לחינוך מקצועי בסיסי . בחיבור להלן 1 מצוטט אצל : קמפ , , 2002 ע ' , 37 הערה . 2

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help